Hur hittar man hundvakt?
Det känns omöjligt att hitta hundvakt. Den jag tidigare bytt tjänster med och haft som hundvakt och själv passat hund åt skaffade en ny hund av ras jag inte litar på, och som min ena gör utfall mot så fort vi är nära nog. Så nu står jag utan någon som kan gå ut med mina.
Min mamma kan sitta hemma hos mig, men inte gå ut med dom eftersom min ena är reaktiv mot många och då drar han.
Jag är alltså begränsad till max 4 timmar, åtminstone till nästa vår då jag förhoppningsvis får ett staket till uteplatsen så mamma kan släppa ut dom där.
Hur tusan hittar man någon idag, som man kan lita på? Har sett skräckexempel på hundvakter som blir av med hundarna, som sålt vidare hundar, som varit vårdslösa så hundarna dött, som stulit saker från ägarens hem, som misshandlat hundar osv.
Tanken på att mina hundar skulle försvinna och jag aldrig får veta vad som hänt dom är så skrämmande att jag dör inombords. Går det att komma ifrån den risken?
Och hur kommer någon ovan klara av att hålla kopplet när ynglingen gör plötsligt utfall? Jag har ju vuxit in i det ihop med honom, jag har reflexerna. Och dessutom är det 2 hundar att hålla reda på. Den ena med rädslor, den andra med reaktivitet, alltså olika behov under promenaderna.
Det gäller inte någon veckovis passning heller, ingen rutin för hundvakten utan vid enstaka behov några gånger per månad och då några timmar bara, hemma hos mig.
Det verkar omöjligt. Hur hittade ni hundvakt som ni inte kände sedan tidigare?
Jag antar att uppfödaren eller dennes kontaktnät inte är aktuellt? Det kan ju annars vara en väg att gå, man hittar någon som är van vid rasen (åtminstone den ena om du har olika) och som uppfödaren sannolikt har koll på.
Rasklubben kan vara en annan väg att gå så har man lite bättre koll, inbillar jag mig i alla fall.
Det kräver förstås att man har en renrasig hund, alternativt är med i en brukshundsklubb eller liknande där man kanske kan tipsa varandra.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1: tyvärr har de flesta uppfödarkontakterveller rasringskontakter redan egna hundar :/
Nu har jag aldrig haft detta problem då jag och maken har gått skiftgång, men jag är dagmatte.
Hunddagis är ju en lösning, men jag vet inte om de tar emot reaktiva hundar. Sen kan du ju kolla olika facebookgrupper och se till att det finns referenser om du hittar någon som verkar bra.
Det kanske finns någon här inne som bor i närheten och som kan hjälpa dig.
- Redigerat 2024-10-09 09:09 av Draken
#2: Ah, jag missade den biten med egen hund. Ja, det är nog svårt att hitta en pålitlig, kompetent person som inte har hund själv. Det finns, ursäkta uttrycket, många knäppskallar därute. 😳
#3: hunddagis är inte fungerande om man behöver hjälp tex en lördag kväll för en konsert. Eller en anhörig firar något stort i en annan stad.
Har kollat lokala grupperna, och en app. Jag har nog för höga krav så ingen duger 🤣
#4: alltså det kan gå om vakten har egen hund. Är mer orolig att 3 hundar blir jobbigt för många utan vanan.
Jag har tillitsproblem redan som det är, så jag litar nog inte på någon främlings förmåga att inte tappa kopplet när yngste får zommie eller ser en främmande hund före vakten.
Ett bra första steg är nog att välja någon som har betyg från flera olika och i alla fall träffa en, för kanske blir jag förvånad och ser att fler än jag kan gå med mina 🤣
Tror enklast är att leta en van hundvakt och i början stämma träff där ni går tillsammans med hundarna. Så lär hundvakten känna hundarna och du lär känna hundvakten. Hur många gånger ni går tillsammans är då upp till dig. Kosta lär det nog men samtidigt så känns det nog tryggare när man känner personen lite och har fått se hur den är med ens hundar.
Det finns ju tex bra privat instruktörer (från tex immi) med stor erfarenhet av "problemhundar" eller hundar som har problem med olika saker som aggression, reaktivitet, drag i koppel, osv..
Som även kan vara hundvakt..Samtidigt som dom kan hjälpa till att träna din hund.
Jag har inte själv behövt ha hundvakt, men jag har varit hundvakt åt många hundar.
Skulle jag behöva hundvakt så skulle jag nog ta en hundvakt som själv har hund..Vare sig hunden gillar andra hundar eller inte.. Än någon som inte själv har hund..
Eller det finns ju undantag från den regeln….Om det tex är en (äldre) person som har haft hund tidigare och har stor erfarenhet när det gäller hundar så är skulle det ju också vara ok..
Men lämna till någon som aldrig har haft egen hund skulle inte jag vilja lämna mina hundar hos iaf..Hur bra dom än verkar vara..🤔
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#8: att jag föredrar en utan hund beror inte på reaktiviteten. Den löses med träff i inhägnad. Det är mer att 3 hundar är mycket mer än 1 om man inte är van 🤣 men givetvis ska det vara någon som har haft egna hundar och som rekommenderas av andra. Det minskar risken för att hundarna stjäls hoppas jag 😁
#7: ja och en kopp kaffe här hemma ett par gånger. Jag ska se till att få det gjort!
Förstod inte riktigt om hunden gör utfall mot människor ni möter eller om det bara är hundar? Och jag vet inte hur ni bor (stad, landsbygd).
Min tanke var att, om det går, kunde du vara lite social med människor ni möter i grannskapet om hunden vill hälsa. Det finns kanske människor nära dig som både skulle vara villiga och lämpliga.
Går lite efter mig själv. Hundlös som jag är hälsar jag på många hundar. Känner därför de flesta hundar och hundägare i området (så pass att vi hejar, stannar och pratar en stund). Jag skulle inte ha problem med att ta hand om en av dem om det knep och de skulle nog inte ha problem med mig. Har faktiskt bytt nummer med några ensamstående personer som fiskat lite, d.v.s. uttryckt oro över vad de ska göra om de måste in på sjukhus eller liknande.
Nu vet jag ju inte om detta skulle funka med din hund och hur besvärlig reaktiviteten är eller hur stor han är. Jag själv var ute en del med en grannhund som gjorde utfall mot allt och alla. Men han var inte så stor - men stark! En terriermix, under 10 kg. Men jag skulle inte längre klara typ en råttis med samma beteende p.g.a. problem jag själv har. Han skulle dra omkull mig.
Blev långt det här. Sorry, nyvaken och groggy i huvudet. Men mitt förslag är alltså (äldre) tidigare hundägare i grannskapet - om möjligt.
#11: vi känner väldigt många hundar i området och promenerar ofta med dom. Men då är det främmande hundar vj möter han är reaktiv mot, och dom tillbaka. Och det är raser jag inte låter mina hundar hälsa på.
Jag menade människor utan hund.
Att man har allmän "tillitsnoja" kan jag förstå men jag tror faktiskt inte att hundstölder på det viset är särskilt vanliga.
Antingen är det en hund lämnad utanför affären etc eller så är det nästan alltid "hundar av en viss typ" och när man rotar lite så ligger det något annat bakom. Uppfödare/fodervärd, ägare/expartner, kompisar som blivit osams och så vidare.
Däremot så skulle jag, även om det kändes lite pinsamt, be om att få se legitimation. I synnerhet om personen skall vara ensam i mitt hem, även om hundarna naturligtvis är det jag är mest rädd om är det inte så kul att bli bestulen på annat heller.
(Dessutom, om man råkar ut för stöld vid ett sådant tillfälle så gäller sällan hemförsäkringen. Man har ju frivilligt släppt in personen/lånat ut nyckeln till sitt hem.)
#14: jag har sett ett fall var hundvakten lämnade vidare hunden. Polisen ser det inte som stöld eftersom ägaren själv lämnat hunden hos hundvakten så hon får vända sig till civilrätten. Hon hade som tur är ett avtal när hunden skulle hämtas igen. Utan avtal finns inget att göra.
Så jag kommer ha avtal med tider, vad hundvakten ska göra och varför. Och foto på idkort.
Jag tror de flesta hundvakter älskar hundar. Men med min tur är risken stor att jag lyckas pricka just den som är fulingen 🤣
Jag såg precis att ett par jag känner och har träffat mycket i ett hägn förra året och som har hundvaktsföretag i uppstart och redan många nöjda kunder. Dom har flyttat och bor nu 1 km från mig! Dom är riktiga hundmänniskor och jag har sett dom med diverse passhundar. DOM ska jag prata med. För dom är jag helt trygg med :)
Jag tror du kommer att hitta någon med de krav du har. Om du inte betalar väldigt bra. Det är ju trots allt hundvakten som gör dig en tjänst, inte tvärtom.
Jag skulle nog uppfatta det som ganska kränkande om jag ombads legitimera mig. Och jag skulle ALDRIG tillåta en privatperson att fota mitt leg, eftersom ett sådant foto kan användas som identifiering i vissa sammanhang.
#9: Jag förstod att det inte bara berodde på eller att du bara menade reaktiviteten. Eller att det åtm inte bara berodde på det.. Utan att du vill väl hitta en hundvakt som orkar med dina hundar fysiskt också.
Samtidigt så kan en människa som väger mindre och är "svagare" än andra som ex vara bättre på att hantera din hund än någon som är fysiskt starkare.
Man måste inte vara fysiskt stark för att klara av en hund bättre än någon som tex har starkare muskler, men dålig kontakt med hunden..
Jag.. som bara är ett ex bland många..är ganska svag fysiskt, men alla våra hundar har alltid lyssnat mycket mer på mig än på min man som alltid varit starkare fysiskt-
Visst är det bra om man är fysiskt stark, men enligt min erfarenhet så kontrollerar man inte en hund genom sina muskler..Vare sig man är ägare eller hundvakt.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#16: kränkande att visa legitimation till den du ska arbeta för, hemma hos och dessutom ska du ansvara över arbetsgivarens familjemedlemmars liv ? Dessutom ska du skriva på ett kontrakt. Varför skulle du INTE identifiera dig då kan man verkligen undra. Dina uppgifter inklusive de 4 sista, dina skulder, inkasso, inkomst, civilstatus, antal bilar, vilka djur, storlek på ditt hus, makes namn, bolagsengagemang, dina företag, förekomster i rättstvister, strafförelägganden och domar står online gratis för den som vill se det. Så att inte vilja visa lägg blir rätt märkligt och skulle orsaka misstanke om att du inte är vem du påstår.
Foto blir det inte. Men en kontroll så inga brottsdomar finns och inget djurförbud finns och samma på eventuell sambo. Samt en googling för att se så inga varningar eller oroande betyg finns om personen.
Det är det positiva med dagens onlinesamhälle. Vi kan kolla upp folk som vi ska ha i våra liv så vi inte råkar illa ut i onödan.
#17: jag har inte påstått att man måste vara fysiskt stark. Bara man är stor nog att hålla emot vid fullt drag och erfaren nog så reflexerna sitter och greppet sitter. Han väger dessutom bara 17 kilo.
När det gäller de stora mastifferna och tex bullhundarna. Då skulle jag kräva att det var en fysiskt stark person också. För det krävs ifall något händer och hundarna drar med fyll styrka och inte går att stoppa på annat sätt än styrka.
Finns inget värre än att möta en muskelhund som vill attackera och kommer med en ägare släpandes efter eller ägare som inte kan hålla fast i kopplet utan släpper greppet när dom är för svaga att hålla emot.
Känns tryggt med sådana som stressat binder fast kopplet i lyktstolpar vid möte också. Dom vet om att dom inte kan hålla emot, men går ändå ut med hundarna.
Så jag föredrar någon med fysiken till det och kunskapen. Så har man bäst förutsättningar.
En hundvakt kan ha väldigt många kunder och om man accepterar hundar som drar eller är reaktiva måste man ha fysik till det eftersom man aldrig kan räkna med att en hund går att kontrollera utan att fysiskt göra det. Det är trots allt djur och även den mest väldresserade hunden kan bryta sitt mönster och bli döv.
#18: Fast det är skillnad på att arbeta där man är anställd mot när man gör något "för en slant". Eller har du tänkt anställa och betala någon vitt?
Då är det ju bättre att vända sig direkt till ett företag som dessutom har försäkring och uppfyller diverse grundkrav.
#20: så du menar att en mindre slant skulle göra det mindre viktigt att kolla att det är den person den påstår sig vara? Det är tvärt om för mig. Skriver kag kontrakt gällande mina hundar ska jag vara säker på vem det är jag skriver kontrakt med.
Dom jag känner har f skattsedeln för övrigt.
#21: Jag tänkte väl snarare så här: Om jag själv söker jobb, en riktig anställning, så tycker jag att det är mer ok att arbetsgivaren kollar upp mig ordentligt.
Handlar det däremot om enstaka gånger och några "slantar via swish" som jag från början uppfattade det som så njae, det vete sjutton.
Visst förstår jag att man är rädd om sin/a hund/ar men det finns gränser.
För att vara rak, det skulle kännas rätt obekvämt att passa någons hundar under de premisserna. Inte för att jag inte skulle klara det eller egentligen göra något fel men jag skulle undra om ägaren skulle "hitta fel som jag gjort".
Det är ju dock min uppfattning och erfarenhet, du har givetvis din.
#22: vilka premisser? Att visa leg vit kontraktskrivning? Jag säger ju inte att jag kollar upp dom. Fast det gör de flesta idag, så dom antar nog mer att det görs. Och dom kollar upp ägarna till eventuella passhundar.
Att passa någons hundar i deras hem är alltid en risk för fula ägare som vill ha ut pengar och anklagar för stöld eller hittar på skador. Dessa hundägare varnas det fort för, så dom måste också kolla upp.
Här finns inget av värde som hade gett några pengar vid en stöld, så varken jag eller vakt skulle tjäna på något av det.
#12 Jag skulle känna mig obekväm p.g.a. ägarens inställning. Ska jag vara ärlig skulle nog dra mig för samröre med en person som verkar paranoid och vara rädd för problem som skulle kunna uppstå p.g.a. det, hund eller inte hund.
#13 Men du, om nu allt det här är så normalt, hur kommer det sig att du inte hittat nån för länge sen då?
Nu verkar det som du vill att hundvakten ska komma hem till er. Det gör det ju svårare. En sak att ta hand om en hund hemma hos sig själv och kunna leva någotsånär normalt. Nåt helt annat att sitta instängd i nån annans hem. Men du kanske inte tänkt dig hela dagarna utan bara att personen kommer dit för att rasta hunden och umgås en liten stund?
- Redigerat 2024-10-12 01:47 av hemul
#24: inte paranoid. Väldigt medveten om vad som faktiskt händer då och då just med hundvakter i Sverige.
Det skrev jag nog innan. Jag har inte gått all in. Har inte ens tagit kontakt med någon, så det har inget med att man kollar upp varandra att göra.
Ja här hos mig om dom inte bor på promenadavstånd. Det går utmärkt att lämna dom om man har annat att ordna också. Man är inte tvungen att sitta med dom hela tiden. Och det verkar inte svårt att hitta de som erbjuder passning både i hubdens hem och i vaktrns hem. Tider beror ju helt på av vilken anledning jag kommer behöva hundvakten.
En kompis från hägnet har nu sagt att hon kan ta dom om det behövs. Hon får bara dela upp promenaderna så hon går med sina 3 ihop, och sen mina 2 ihop. Så nödlösning finns nu. Skönt!
Det var inte meningen att ställa en psykiatrisk diagnos. Så här då. JAG skulle uppfatta dig som paranoid och det skulle få mig att dra mig ur.
Bra att du hittat nån.
- Redigerat 2024-10-12 03:02 av hemul
#26: Du skulle upppfatta mig som paranoid för att jag vill se ditt id innan vi skriver på?
Det och lite annat du sagt i tråden. Ärligt sagt, ja, det skulle jag nog. Det skulle inte göra att jag inte skulle vilja umgås med dig eller nåt sånt. Men jag skulle dra mig för att ta det där jobbet, speciellt om jag ska vara ensam i ditt hem.
- Redigerat 2024-10-12 17:22 av hemul
Om vi vänder på det, skulle du tycka att det var ok att jag som potentiell hundvakt krävde att vi skulle göra en full besiktning både av din hund och ditt hem? Veterinär och besiktningsman. Dokumentera varje skavank i ditt hem så jag kan vara säker på att du inte senare kan påstå att jag orsakat den? Vetrinärintyg på din hunds tillstånd?
- Redigerat 2024-10-12 18:33 av hemul
#19: Det kanske är din erfarenhet med hundar att du/andra måste ha styrka för att kunna kontrollera dom, men det är inte min erfarenhet alls..
Tvärtom!
Om det stämde -det du säger- Att man måste ha en viss styrka för att klara av en? större hund..Ja då skulle jag inte ens kunnat gått ut med mina hundar. Jag brukar gå ut med alla mina hundar samtidigt.
Ett tag så gick jag ut på promenad med 5 stora hundar samtidigt, både tikar och hanar. Vår "maffia" .Sen följde en daghund med också som jag passade samtidigt ibland. Alltså mitt i Stockholm..så det var/är inte på landet..
Jag gick ut med "maffian" ensam varje dag och även om vi mötte folk och hundar hela tiden och ngr av dom reagerade negativt på andra hundar..inte gillade andra hundar) så lyssnade dom alltid på vad jag visade, sa och var följsamma.
Min man som är mycket starkare klarade inte av att gå ut med hela "maffian" ensam….Då tog hundarna över totalt och det blev bara soppa av det hela. Så styrka är ju inte det viktigaste när det gäller hundar..🤔
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#29: ja om vakten betalar så. Inga problem.
#30: vi får enas om att vi är oense.