Min valp jagar bara mina katter
Hej!
Någon som har tips på att få valpen att sluta jaga våra katter? Vi har haft honom i 2 månader och han jagar och biter våra katter konstant.
Den ena katten har börjat kissa inne vilket är ett tecken på protest.
Vad är det för ras?
Vad har ni gjort för att hjälpa katter bort från valpen?
Vad har ni testat för att stoppa valpen?
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1: Det är en italiensk vinthund.
Vi har kompostgaller emellan rummen så katterna kan fly om de måste.
Han är väldigt snabb så ibland hinner man inte emellan hunden och katterna, men gitter vi så försöker vi avleda och säga ifrån
Vår hund jagar katterna ibland. De har övervåningen för sig själva. Så där springer de upp. Säger till på skarpen när det händer.
Mvh
Mig
Jag har ingen katt, men hundar och oavsett om en valp jagar och biter en vuxen katt eller vuxen hund som bodde hos en när valpen kom så måste man ju som ägare se till att den "gamla" katten eller hunden inte blir jagad eller biten.
Dom var där först. Vilket inte betyder att dom kan bete sig hur som helst heller såklart, men dom ska ju inte må dåligt.
Har man en sån valp så bör man ju se till att sånt inte inträffar. En valp får man många ggr passa 24/7 (förutom när dom sover).
Det finns ju ngr saker ni kan göra åt det tills valpen har lärt sig att man inte gör så. Förutom att passa valpen 24/7.
Låt katterna ha ett ställe att vara på där inte valpen kan komma åt dom.Dit dom snabbt kan ta sig.
Vid vissa tillfällen och tex under träning så kan ni tex ha valpen kopplad eller använda en hundbur/galler/hage så att inte valpen kommer åt att jaga/bitas.
Ha en egen sovplats till valpen.
Och/eller ett ställe där ni kan träna valpen att vara passiv när katterna går förbi..
Träna/ visa valpen vad den får göra istället för att jaga katterna.
Som att vara passiv, eller leka med annat även fast katterna är i närheten.
Alltså fokusera mer på att belöna när valpen gör rätt eller när den intresserar sig för något helt annat än katterna.
Ignorera valpen så mycket som det går när den gör fel istället.
Sen kan man behöva säga åt valpen också nån gång såklart, men att göra det för mycket ger oftast motsatt effekt.
Hundar/valpar gör det dom får uppmärksamhet för många ggr.
Sen att lära valpen att ute kan man springa, leka, jaga leksaker, osv, men inne tar vi det mest lugnt är bra också.
Jag säger inte att det är lätt, men det går om man är envis. 😅
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Tror det konkret mest effektiva är att fixa grejer katterna kan klättra upp på till säkerhet. Och att avgränsa hemmet med kompostgaller eller liknande så de kan se varann, men valpen ej kommer åt dem. Så kan ni ha dem i samma rum ibland, vissa tider. Tex när valpen är trött och lugn.
Sätt upp nätdörrar så att valpen inte kommer åt katterna. Katterna kissar för att de är trygga. För att återfå tryggheten behöver de fredas från valpen, helt och hålet. Det räcker inte med att de kan fly. De ska inte jagas, punkt.
#4: Jag tror detta med att "ignorera när den gör fel och belöna när den gör rätt" inte riktigt fungerar med en valp/hund som jagar katter. Det lär vara sjukt självbelönande.
Tror jag med!
#7: Det är sant..det blir självbelönande att jaga katterna.
Det viktigaste är väl att belöna när valpen gör rätt.
Och sen kanske avleda istället för ignorera, redan innan valpen börjat jaga dom ens, men ibland måste man ju säga ifrån ordentligt.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Håller med #7 AVLED. Har katterna nån plats att dra sig undan på? Viktigt!
Katter är olika och om någon av katten hade så kallat slagit till hunden med tassen så tror jag inte valpen hade gjort om det vet inte säkert men jag tror inte det hundar är väldigt lättlärda oftast precis som egentligen Katter är om man hade lärt dem. Det är inte riktigt bra att köra skrämsel taktiken till exempel att det kommer vatten på valpen kanske på svansen när han närmar sig katterna för att då får de aktiva andra och hunden kan få aktie katterna du får helt enkelt avleda så fort du ser han är på väg mot katterna så kastar du en boll åt andra hållet fortsätter så hela tiden så ska du se att det går över. MEN om katterna jagar varandra och leker så är det ju jättesvårt för valpen att inte vara med och leka så allting beror på situationen och utifrån den!
Ingen ska behöva omplaceras så kämpa på!
Katter felkussae inte i protest. Dom felkidsar för att dom är stressade i situationen.