Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: raserskaffa-hund
Läst 258 ggr
Viiiktor.98
0

Lära känna hundras

Hej!

Med risk för att låta okunnig måste jag fråga, man sitter och läser dag in och dag ut om raser, kollar videos osv. Men hur vet ni egentligen om en ras känns rätt. Så klart har de olika egenskaper men det jag vill komma till är hur man ska veta utan att ha träffat rasen och då gärna ett par olika då de kan skilja sig som individer? Men man kan ju inte heller åka hem till uppfödare utan att ha tänkt köpa nästa vecka, känns oförskämt?

Så hur kan man träffa de? Kollat hundutställningar men de svårt & hitta nere i Skåne upplever jag?

Ursäkta för långt inlägg.

Mvh

Fridaaaa
3

Kontakta uppfödare på rasen och fråga om du får komma på besök?
Samt då utställningar, brukar finnas i Skåne och Blekinge :)

Även träffa privatpersoner med rasen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Viiiktor.98
0

#1: Men hur ställer sig uppfödare till att man kommer dit bara för att träffa rasen & lära känna den? För mig blir det ju ett seriöst intryck av mig som eventuell framtida köpare men samtidigt kan de inte vara kul för dem att ha öppet hus där för alla som vill träffa hundar?

Finns det någon samlad sida för hundutställningar för kollat runt men verkar vara mycket olika?

Mvh

hemul
2

Det märker du nog när du pratar med dem. Jag har ringt åtskilliga uppfödare och sagt att jag är nyfiken på rasen, men att den inte är aktuellt med hund riktigt än. Alla har varit pratsamma och informativa och de flesta har bett mig höra av mig om jag vill komma och titta på hundarna.

Det ska sägas att de varit relativt ovanliga raser. Kanske är skillnad om det är en poppisras.

• Redigerat 2024-08-04 01:59 av hemul
Grace2009
1

https://www.skk.se/aktiv-med-hund/utstallning/hitta-officiella-utstallningar/ Här kan du titta efter olika utställningar.

I Skåne hittade jag den 14-15 september i Tomelilla https://www2.skk.se/sv/SYDSKAKK/Utstallning/tomelilla-dog-show/nationell-hundutstallning-20252/

Och den 1-3 nov i Växjö. Bor du i norra Skåne kanske det inte är så långt borta? https://www2.skk.se/sv/smokk/Utstallningar/Internationella-utstallningar/internationell-hundutstallning-2024/

Svenska Kennelklubben arrangerar varje år ett stort antal utställningar. Via länsklubbarna samt special- och rasklubbarna finns det utställningar inom hela Sverige för alla olika typer av raser.
Fridaaaa
3

#2 Det varierar från uppfödare till uppfödare. Många brukar vara tacksamma, och man förklarar i telefon varför man vill komma, och godkänner de är det ju upp tilldem :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lona
2

Kolla med respektive rasklubb också. Många har aktiviteter för medlemmarna som till exempel olika kurser och träffar eller gemensamma promenader. Rasspekulanter brukar vara varmt välkomna och det är ett bra sätt att träffa hundarna och deras ägare i en lite mer avspänd miljö - i synnerhet promenaderna.
Vilken hundägare vill inte babbla om sin ras och sin hund för någon som är intresserad liksom? 😃
En del uppfödare har liknande aktiviteter för sina valpköpare och då kan man kanske få komma och vara med. Seriösa uppfödare brukar tycka att det är positivt eftersom det visar ett engagemang från valpköparens sida och även ger en möjlighet för uppfödaren att få en uppfattning om dig som spekulant.
Där kan jag ge rådet att vara så ärlig som möjligt. Låtsas inte som att du kan mer än du kan eller har mer erfarenhet, det ser man lätt igenom och ger ett sämre intryck än om man är ärlig och säger att "det här kan jag inte/vet jag inte men vill gärna lära mig". Tycker inte uppfödaren att det är ok så är det ändå inte rätt för just dig.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
2

Det finns också utställningar för olika rasgrupper, tror det är specialklubbarna som arrangerar. Är det så att du velar mellan olika raser i samma grupp så kan det vara extra givande att gå på en sån om det ordnas nån i din del av landet. Det är mindre och lite lugnare tillställningar, så det är goda chanser att snacka lite med olika uppfödare och bekanta sig med hundarna. Om inte annat får man ju se många hundar av de raser man är sugen på. Gå in på specialklubbarnas sajter och kolla. Det brukar lista utställningar..

Draken
1

#0: Kolla inne på HUNDUTSTÄLLNINGAR om det kanske finns någon utställning nära dig som du kan besöka.

På SKK's utställningar ser du alla raser, och specialklubbarna har bara "sin/sina" raser. Tyvärr har vi inte fått ut kalendern över specialklubbarnas utställningar i år.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Viiiktor.98
0

#8: Det där var toppen! Tack!

1/9 var det en i Hässleholm men jag hittar inga tider och hur vet man om ”besökare” är välkomna? :)

hemul
0

Hittar ingen i Hässleholm på den sidan?

Här hittar du alla utställningar.
https://www.skk.se/aktiv-med-hund/utstallning/hitta-officiella-utstallningar/

Besökare brukar nog för det mesta vara välkomna, men jag tror det finns undantag. Man kanske får gå in på arrangerande klubbs sajt för att få mer detaljer.

Fast på stora utställningar brukar det i min erfarenhet vara så hysteriskt att man ska nog inte räkna med att få snacka med uppfödare.

En annan idé är att kontakta rasklubb eller specialklubb och klaga din nöd. De kan ha tips om uppfödare som gärna tar emot eller ha träffar dit du är välkommen.

Svenska Kennelklubben arrangerar varje år ett stort antal utställningar. Via länsklubbarna samt special- och rasklubbarna finns det utställningar inom hela Sverige för alla olika typer av raser.
  • Redigerat 2024-08-05 14:28 av hemul
Draken
0

#9: Besökare är alltid välkomna på utställningarna.

Det finns förmodligen ingen i Hässleholm i höst. Jag vet att de hade en i April, tror den var inofficiell dock, men det är jag osäker på.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-08-07 09:24 av Draken
Karmatarerskanise
1

För att lära känna rasen krävs det ju ingen uppfödare. Fråga i rasgrupper om det bor någon som äger rasen i din närhet och träffa rasen så är mitt råd.