Hund bajs.
VARNING FÖR ÄCKLIG BILD
Ganska ofta brukar hunden vara lös i magen. Men sist såg det ut såhär. Nånting rött i? Såg ut som lite blod. Han har tagit prover och de kom fram till att han har tarminfektion, tror jag det hette. Men han har fått ett särskilt foder som han ätit i ett kort tag nu. Han får bara äta lamm. Men det ser fortfarande ut så här. Vad kan det vara? Tips? Bild l
Sajtvärld på "ödehus ifokus".
Det ser ut och låter som om han ff har tarminflammation..
Eller att tarmen inte har hunnit läka riktigt än.
Vad sa vetten?
Är det akut inflammation eller kronisk inflammation han fått?
Så länge hans allmäntillstånd i övrigt inte är påverkat så brukar det inte vara någon fara..
Sen om han har mycket diarré så är det viktigt att se till att han får i sig extra vätska MED elektrolyter.
Sån här vätskeersättning (finns sockerfria på tex hälsokost för bla hund)
Ännu viktigare nu på sommaren och vid diarréer.
Sen att ge en lågkolhydrat kost/ foder till hunden är bra..Fast om han bara får Lamm så får han ju det redan.
Är det torrfoder han får?
Alla hundar är olika och funkar inte torrfoder på din hund, så skulle han kunna må bra eller bättre av att få färskfoder eller sk BARF.
Eller så kan man blanda lite torrfoder med något bra färskfoder, vilket också kan funka. Man får testa sig fram vad som funkar bäst.
Sen är ju probiotica (tarmbakterier) bra att ge hundar som har problem med magen.
Kolla/fråga på tex hälsokost om elektrolyter o sånt .Dom kan oftast mer om kost/hälsa än vetten själv faktiskt. Vetten är bra på sjukdomar.
Sen om inte hunden blir bra eller om den blir sämre, ja då är det givetvis vetten man bör vända sig till.🙂
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Tycker att #1 är inne på helt rätt spår och vill mest lägga till lite. Min hund blir rejält dålig i magen vid årstidsbytena vinter-vår och sommar-höst och sist var det riktigt illa.
Såhär kan du göra egen vätskeersättning: https://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/sa-gor-du-vatskeersattning-for-hundar/
Min hund får Fortiflora, dvs probiotika varje dag numera för att förhoppningsvis förebygga att det blir så himla illa som det blev sist nu. Fortiflora tycker jag är det allra bästa hittills, smakar dessutom väldigt gott för hunden och är lätt att dosera eftersom det är påsvis. Det är alltid bra att ha en stor förpackning hemma :) Apotea är oftast billigast, om det inte finns ett erbjudande någonstans.
Sist fick vi dessutom med oss ett receptfritt tillskott för att stoppa den lösa magen, men fråga din veterinär innan du använder det. Carobin heter det.
Veterinären sätter ofta hundarna på veterinärfoder, vilket inte alls funkar bäst för alla hundar. Till exempel så finns det inga som min hund kan äta för sin mage då han är allergisk mot havre och soja och dessutom blir dålig av annat spannmål också. Däremot har de rätt i att det ska vara lågt i fett, vilket också är hela vitsen med skonkost som brukar bestå av ris och kokt kyckling/vit fisk.
Hur gammal är hunden? Har ni någonsin diskuterat allergier? Min hund blir lös i magen av födoallergier, men får däremot mer typiska allergisymptom av kvalster som han också är allergisk mot. Då kliar han och slickar sig och kan även bli röd i tassar och öron.
Ser ut som bajset innehåller ganska stora osmälta matbitar.
#1: torrfoder äter han. Jag har märkt att han dricker mycket. Den är inte akut dom sa att den skulle läka av maten. Men blev orolig av det röda i bajset. Såg nu att kvaliteten inte blev det bästa.
#2: vi har tagit bort allt som det skulle kunna tyda på. Får avvakta lite och se ol det blir bättre av detta foder. Han är 5 år gammal.
Är det inget rött i maten då?
#6: nej