Hjälp - Komandon
Hur gjorde ni när ni lärde eran hund komandon? Tex. Sitt, Ligg osv :)
Eftersom vi fick Nalle i våras (då han var 1½ år) så kunde han redan några komandon, men jag vill gärna gå vidare med fler :) **Så massor av tips är välkomna!
**
Det han kan nu (vad jag vet):
**- Sitt
- Ligg
- Vänta
- Tass
- Andra Tassen
- Apport
**Tränar just nu "Gå fot" med honom :)
*Vad kan jag mer lära honom, och hur?*

ett av kommandona jag har lärt min hund är rulla runt… då hade jag godis framför nosen och gjorde cirklar med handen samtidigt som jag sa rulla runt…. och det tog bara 20 min så hade han lärt sig detta. :)
#1 Oh :) Det måste jag prova ;)
Fyller på min Lista av komandon.. ^^
- Sitt
- Ligg
- Vänta (stanna på plats)
- Tass
- Andra Tassen
- Apport
- Varsågod
- Vilken hand?
- Inte röra

Hit (inkallning) om hunden är mkt benägen att springa åt annat håll så kan man ha en lång lina säga åt hunden att sitta/stanna gå linan ut, vända sig om och ropa Hit, då hunden kommer får den godis/leksak och massor med beröm. Börja med att bara gå några steg ifrån hunden och öka på avståndet allt eftersom
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Man kan ju lära sin hund hur mycket som helst!! Vad sägs om olika freestylekommandon? Det är ju kul :)
Du kan ju lära typ
Rulla runt
Rulla runt åt andra hållet
Snurra
Snurra åt andra hållet
Stå på bakbenen
Hoppa framåt på bakbenen
Gå på 2 ben bakom dig och hålla dig på höften
Gå slalom mellan dina ben
Gå runt ena benet
Gå som en 8a mellan dina ben
Hoppa över dig när du ligger ner
Tända lampan
Släcka lampan
Städa (lägga sina leksaker i en låda)
Stänga lådor
Backa ifrån dig
Spela död
Buga
Hmm… ^^, Det är dom jag kommer på just nu men det finns ju säket massor med fler saker. Du kan ju tex lära honom att vara mellan dina ben och liksom gå fot fast han är mellan dina ben och massor med saker.
Du kan ju också träna lite positionsarbete, bakdelskontroll, träna med olika targets, träna honom att hämta just den leksaken som du hållt i (den som luktar du) och hämta andra saker som du rört och låta bli som sakerna som du inte tagit i precis. Lite sök alltså ;)
Och ja.. Bara fantasin sätter gränser :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Sitt vackert och Puss glömde jag ^^ Det kan ju vara roligt.
Nu när jag har kommit igång kan jag inte sluta ^^,
Du kan lära din hund att stå på frambenen, halta, skämmas, ducka, vinka, hoppa över armen, hoppa över ben, gå i en cirkel runt dig, gå i en cirkel runt dig på håll, backa mot dig, krypa framåt, krypa bakåt, nicka när du säger ett visst ord, skaka på huvudet när du säger ett annat … m.m, m.m.
Klicker brukar ju underlätta ganska mycket men det funkar utan också. Lärde tex en hund - utan klicker - att buga på kanske 5 minuter. Var superlätt ^^
sedan finns det klättra,kryp,framåt höger, vänster, stanna,stå,leta eller sök…..

Jag tkr du kan lära honom "Plattfisk" och att krypa bakåt! :)
Lägger in en film som en bad mig filma, hur jag lärde in Plattfisk, bara en snabbisfilm i olika steg hur jag gjorde! ^^
http://youtube.com/watch?v=cfddb_NPRIY
Sen att krypa bakåt tog jag bara en godis in mellan frambenen under bröstkorgen och när hon rörde ett ben bakåt klickade jag och belönade! :)

nja det min hund har lärst sig är:Rulla runt
Rulla runt åt andra hållet
Snurra
Snurra åt andra hållet
Stå på bakbenen
Hoppa framåt på bakbenen
Hoppa över dig när du ligger ner
Tända lampan
Släcka lampan
Städa (lägga sina leksaker i en låda)
Stänga lådor
Backa ifrån dig
Spela död
Buga(sådär inte så jätte bra)
öppna dörrar men inte stänga .. ligg ,sitt ,vacker tass ,och gå utan koppel och gåfot..
men vi har gått 4 hundkurser så det ända jag lärde mig utan att gå hundkursen är gå fot Gå lös sitt ligg vacker tass

sen kan han apport o spåra skit bra:) Agilty är inget vi satsar mest spårning men visst kan han agilyty

komma direkt o stanna utanför ica te x eller på sin plats är han dukdig på asså utan koppel

alexandraK jag orkar inte säga allting hur jag gjorde men om det är nåt spicielt kan du fråga

Rulla, Slalom (mellan benen), hoppa, backa. :)