Hundar iFokus

Hundar

Läst 95 ggr
Hornslandet
0

Goldenuppfödare (jakt)

Fundersam på jakt/working-golden. Finns ett gäng uppfödare med den inriktningen - men finns det nån som allra mest riktar in sig på just jakt / har det intresset?

Isåfall tar jag gärna tips, här eller i DM.

• Redigerat 2024-05-02 10:29 av Hornslandet
Lona
1

Är det en riktigt bra apportör du söker - köp en labrador. 😉😁
Nä, men för att vara seriös, det är en golden för praktisk jakt du söker alltså? Någon speciell ände av landet? Åtminstone jaktlabbeuppfödarna tenderar att hålla till i Skåne och Sörmland, typ (geografiskt räknat från en göteborgares synvinkel).
Jag ska luska lite med mina retrievervänner!

Jag vet inte om du har koll på det men på rasdata.nu hittar du samma statistik som på SKKs Avels- och Hunddata i ett betydligt mer överskådligt format. Gäller samtliga SSRKs raser tror jag samt några till. Uppdateringen ligger aningen efter SKK men är korrekt. 👍

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
0

#1: Sorry, du svarade ju i min andra tråd (hade glömt bort denna i all hast när jag skrev den andra). Men jag svarar här så jag inte missar det.

Jag fattar att labbar i regel är ett säkrare kort antagligen för att få till chansen för en riktigt bra apportör. Jag ska dock inte nödvändigtvis vinna tävlingar… så det är inte hela ekvationen :)

Mitten av landet men jag kan förstås åka 100 mil för valp. Är förstås inte stängd för labrador heller. Skulle faktiskt vilja träffa fler, så finns det nån uppfödare du skulle rekommendera inom uppsala/stockholm/gävleområdet eller +nån timme så tar jag gärna det också :)

Men ja, det är för praktisk jakt. Visst kan jag väl köra prov och tävla om det nu vill sig så att det passar och är intressant för oss, men mitt fokus och prio är den praktiska jakten och inte prov/jaktträning så att säga.

Rasdata.nu har jag kikat på nu när jag läst om lite kullar, vilken bra sammanställning, smidigt som sjutton! Tänk om det funnits för en del andra raser…

Du får gärna DM om du vill säga nått om uppfödare, vet att vissa inte vill prata öppet om allt sånt och det är isf OK för mig.