Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 173 ggr
[Flodbis]
0

Lära in kommando: hoppa på mig

Jag kan tycka det är lite trevligt när hundar hoppar på en, inte spontant med full kraft, men när de lite så långsamt klättrar på en och vill mysa. Däremot hatar majoriteten av människor när hundar hoppar så jag vill ju inte uppmuntra dem till att hoppa spontant på andra människor.

Undrar om det finns ett sätt att lära in hundar att fråga om lov att få hoppa? Exempelvis att de sätter sig ned och lägger en tass på en eller något i den stilen, och så får man antingen "godkänna" eller ignorera/säga nej om man känner för det just då. Förstår ni vad jag menar?

Är detta möjligt att lära in? Att få en hund att sätta sig ned och lägga tassen på en vet jag redan hur man gör, jag undrar hur man gör för att få dem att koppla beteendet till att fråga om lov. Min labrador brukar redan fråga om lov när han gör andra saker (inget jag har lärt honom själv, dock) så själva "konceptet" av att fråga om lov tror jag att många hundar förstår.

• Redigerat 2024-03-07 00:04 av [Flodbis]
Draken
1

Man kan väl lära in de flesta kommandon på sina hundar, så varför inte detta också 🙂

Dotterns Welsh strök sig mot våra ben när han var gossjuk, sträckte man då ut armarna så hoppade han upp och "kramades".

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#1: Vad gulligt! Vet du hur han lärde sig detta? 🥰

hemul
0

Det förutsätter väl nästan att han själv ska ta initiativet, vilja hoppa upp. Utgående från det kan man ju lära hunden t.ex. att sätta sig och titta på matte för att få lov att hoppa upp. På samma sätt som om man kan lära en hund att be om lov för att gå fram och hälsa.

Men det låter som du vill styra hela kedjan liksom, typ säga till honom att be om lov för att få hoppa upp och sen, om han får det, hoppa upp. Har lite svårt att få ihop det. Det går säkert, men då blir det nog inte det glada hoppa upp och hälsa som du är ute efter, utan mer som att bara sätta tassarna mot en person.

[Flodbis]
0

#3: Hm, då formulerade jag mig klumpigt, ursäkta!

Jag menar att jag vill att hunden själv ska be om lov, inte att jag ska ge ett kommando där hunden ber om lov. Alltså de gånger hunden känner för att hoppa på mig så kan den alltså självmant komma fram och fråga 😊 Mina hundar hoppar spontant, hur ska jag bromsa det beteendet och få dem att koppla det till att fråga innan?

hemul
1

Okej! Men då så. Googla tips om hur man får dem att be om lov öht, för att gå fram och hälsa t.ex. Sen gör du likadant fast i situationen det gäller. D.v.s. får hunden att sätta sig (om du vill det), ta ögonkontakt och vänta på ett okej innan den kastar dig över gästen.

[Flodbis]
0

#5: Hmm, okej tack så mycket jag får kika på Google och se vad de säger där 😊

Heddiz
0

#4: Jamen det där går väl lära in på typ samma sätt som när ens hund "ber om lov" med blicken självmant. Det är alltså ingenting man nödvändigtvis måste ha lärt hunden alla gånger.

När man lär en hund att tex söka ögonkontakt som kan betyda att den sen ska/kan göra olika saker för olika situationer så väntar man (eller iaf jag) in hunden bara..tills den lärt sig..

Svårt att förklara i skrift ju! Jag hade hellre visat dig..men det är inte så jättesvårt att lära in..

Tänk target träning. (vet du inte vad det är så är target träning ett tips att titta närmare på)
Där man lär hunden att dutta med nosen eller tassen mot något specifikt och därefter belönar..
Ta det sen ett steg längre s.a.s, efter hunden har lärt sig det så ska du "bara" lära in att hunden ska hoppa upp på dig..spontant 😂

Om hunden gillar att hoppa upp på dig (eller folk) redan så är ju det bara en fördel..om du vill utveckla det..Då finns det ju redan där. Du behöver nog mest bara vänta ut hunden (och ge belöning efteråt)

En annan grej kan ju vara att låta dina hundar hoppa upp på dig, men BARA efter dom tagit kontakt med dig genom tassen och belöna det rikligt varje gång..Hoppar dom upp utan att ta någon kontakt/rört dig med tassen innan så vänder du dig bara om och ignorerar hunden..
Hundar vill inte bli ignorerade så om du så bara ignorerar det du inte vill se och uppmuntrar o belönar det du vill se mer av så har du kommit en bra bit på väg..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Flodbis]
0

#7: Min labbe har fått för sig att få godkännande innan han hoppar upp på möbler. Ibland hör man honom bara stå och gnälla och då hittar man honom vid soffan, han ber då om att få lov att hoppa upp. När jag ber honom stanna i ett annat rum kan jag ha dörren öppen utan att han smiter iväg, någon gång glömde jag bort honom. Efter en 20m började han gnälla, han frågade om lov om han kunde få gå ut ur rummet (trots att dörren var öppen.) Detta är något han själv har fått för sig, jag vet inte var han har lärt sig detta 🤣

Jag tänker att jag bara kan ändra en vacker tass till att lägga tassen på knäet eller liknande, det kanske går bra med någon target markering…? 🤔🤔 Frågan blir bara hur jag ska gå från att få honom att koppla själva handlingen av att lägga tassen på mitt knä till att fatta att han ber om att få hoppa upp. Skulle han fråga om lov att få hoppa genom att gnälla skulle det vara svårt för mig att lista ut vad han vill…. Att han gnäller kan betyda: han vill gå ut, han vill hoppa upp på sängen, han vill ha mer vatten i skålen, en leksak är fast under en möbel och han vill ha hjölp med att ta ut den, han vill in i ett rum som har stängd dörr…. osv. Det kan betyda så mycket 😂

Jag vill helst inte att han hoppar på mig spontant från ingenstans, är man inte beredd så kommer han i världens fart och välter en hahaha därför hade detta "tricket" varit bra. Min andra hund är inte lika hoppig men hade nog också uppskattat detta

• Redigerat 2024-03-07 19:51 av [Flodbis]
swapp
1

Om jag var du så hade jag nog lärt in kommandot lägga tassen på benet separat. Sen försöka förekomma hunden när den är på väg att hoppa upp på dig. Hindra hunden/avbryt beteendet och ge direkt kommandot "lägga tassen på benet", när hunden gör det ger du din okej-signal och bjuder in honom till att hoppa upp. Lyckas du göra detta konsekvent tänker jag att han tillslut kopplar viljan av att hoppa upp med att han först ska göra sitt be-om-lov trick.

★

hemul
1

#7 Ja, det stämmer ju. Ibland frågar de liksom självmant när de är osäkra på om de får.

Tror det för de flesta saker inte är svårare än att de vet att de inte säkert får som steg ett. Ta t.ex. hälsa på en annan hund. Då ser man till att hunden är lugn vid en sida, kanske sitter ner. Sen får den kanske/kanske inte tillåtelse att gå fram och hälsa. Men om den inte sätter sig och taggar ner får den ALDRIG hälsa. Det går att överföra på i princip vad som helst som hunden vill åt.

Det som kan göra det svårt i det här fallet är väl att hunden blir döstissig när det kommer besök. Man börja med att han ska hålla sig lugn vid din sida och han får inte hälsa förrän han coolat ner sig. Sen kommer det att bli automatiskt - förhoppningsvis. 😄

Draken
1

#2: Vet inte, men den hunden var väldigt speciel. Han kom på saker självmant. Förmodligen så har dottern vid nåt rtilfälle sträckt ut armarna och sagt kom eller något när han har gjort det som valp, och det har han fattat direkt.
Han lärde sig att söka upp droger på 3 anvisningar 🙂

#3: Han visade tydligt att han var gossjuk, men han hoppade aldrig upp om man inte sträckte ut armarna rakt utåt. Böjde vi oss ner och kliade honom, så var han nöjd med det, han hoppade ALDRIG upp på människor utan tillåtelse.

Jag tyckte det var ganska skönt att veta att han aldrig hoppade upp på människor. Men när han fick lov, så var han jättelycklig, så jag förstår inte var du får det ifrån att de inte skall vara lyckliga bara för att man "styr" om de får hoppa eller inte ?

#4: Det går att träna bort beteendet, men du måste vara väldigt konsekvent. När de hoppar, vare sig det är på dig eller någon annan, ta ner dem direkt med ett skarpt nej, eller vilket kommando du nu vill använda. Gör detta vid minsta tendens till att de skall hoppa. Så har jag gjort med mina andra hundar som har hoppat spontant på människor.

#10: Våra hundar jätteglada och jättestissiga när det kommer besök. Nu är de så små, så vi håller dem i famnen tills de har lugnat ner sig, då får de gå fram och hälsa. Kan ju vara svårare med en större hund 😉
Men det är jättebra att lära hunden att den skall vara lúgn innan den får hälsa på gästerna.
När vi hade beardisarna så blev de platsade om de var stissiga och hoppiga när det kom folk. De fick sitta bredvid mig tills de var lugna, då fick de gå fram och hälsa. De fattade rätt snabbt, redan som valpar, att man skulle ta det lugnt när det kom folk annars fick de inte hälsa alls 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-03-08 08:33 av Draken
molam
1

En sån sak är lättare att lära om dom har dessa olater redan, varj gång han var på G att hoppa upp och jag ville ha mys så sa jag ''kom och kramas'' sen sträckte jag ut händerna, ville jag inte så visade jag tydligt att jag inte ville, så rätt kort efter det visste han att ''kom och kramas'' eller att sträcka ut händerna var ett okej till mys, utan dessa signaler så visste han att det var ett inte nu.

Tilläggas ska är att den hunden var väldigt smart med vissa saker och att lära sig runt sina olater om det var ok eller inte var en av dom.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Flodbis]
0

#12: Åh det låter som en klok strategi, min egna hund är också väldigt duktig på att plocka upp saker så förhoppningsvis går nog det som du säger 😁

[Flodbis]
0

#9: Låter som en bra idé, får pröva det Tack!