Jagar bilar
Hej! Det jag kommer säga nu är kanske det konstigaste problemet med en hund ni någonsin kommer höra men jaja. Jag vill kunna ha min hund helt lös, men problemet är det att hon ÄLSKAR att åka bil, så varje gång en elbil (endast elbilar) kör förbi oss blir hon galen och börjar jaga den för att hon vill åka med…vet inte vad jag ska göra för att hon ska sluta, och att ropa på henne funkar inte (tack spårlinan).
Sedan även en annan grej på samma ämne, varje gång vi går förbi människor eller hundar fastnar hon, står helt stilla och är okontaktbar, även om jag sätter godis eller leksak framför nosen och liksom lockar med henne gå hon bara någon meter och stannar igen. Vad kan man gör man åt det?
Är det en hund av vallhundstyp?
Det kanske inte är vanligt att hundar jagar bilar eller gör utfall mot bilar men det är inte så jätte ovanligt..
Speciellt vallhundar kan försöka eller vilja jaga eller valla bilar eller allt möjligt som människor o andra djur..
Så länge hon jagar efter bilar och inte lyssnar på dig så bör du ju inte ha henne lös, så det är ju bra att du har lina, men så länge hon kan springa efter bilen med lina en bit så kommer hon antagligen fortsätta jaga bilar just för att hon kan..
Så det bästa är ju att ni har henne i koppel när ni går på vägar så att ni hindrar henne att ens kunna springa efter bilar så inte det blir en vana för henne.
Dels för att det kan vara farligt också men också för att hon lättare ska kunna göra rätt med att inte jaga bilar så då är det ju bra om ni inte har henne i lina på vägarna alls tills hon är "trafiksäker"..
Upprepa upprepa om och om igen med valpen genom att visa vad hon får göra o inte får göra när det kommer en bil..
Det låter inte som något konstigt eller som något större problem att hon bara stannar o tittar på människor, hundar osv som valp.
Hon är väl inte så gammal än? om jag minns rätt och det kommer säkert växa bort.
Men det bästa då är väl att belöna henne när hon gör rätt och ignorera när hon gör fel..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
- Redigerat 2024-02-12 01:29 av Heddiz
Ha henne aldrig längre ifrån dig än att du hinner hindra henne från att börja jakten på en bil.
Var gång hon hinner påbörja jakten blir hon belönad, vilket givetvis håller igång beteendet.
Har ni testat skvallerträning?
Din beskrivning av hennes förstening och maximala fokus i sådana situationer låter som hon är en vallras?
Om hon jagar bilar, så rekommenderar jag att du går på ställen där det inte finns några bilar.
Vad är det för ras ?
Två av våra Beardisar jagade bilar, så vi gick sällan och aldrig efter trafikerade vägar med dom eftersom jag inte fick jagandet/vallandet av bilar ur dem.
Dotterns ena Chi gör utfall mot vissa bilar, men där räcker det med en skarp tillsägelse så lugnar han med sig. Men han får inte gå lös där det finns risk att det kommer bilar. Det vågar hon inte.
- Redigerat 2024-03-01 10:44 av Draken
Är ju lite svårt om man bor i en stad.
#5: Jo så är det ju, men nog finns det väl nån promenadväg som inte går parallelt med bilvägen ? Det brukar det ju finnas i de flesta stora städer.
Självklart. Men man ska ju ta sig dit ockå. Ska man köra bil eller ta taxi för varje promenad blir det både dyrt och "miljöovänligt".
Jag bor i centrum av en större stad. Finns gott om strövområden - men inte utanför min dörr. Skulle inte vara möjligt för mig att undvika bilar om jag hade det problemet.
- Redigerat 2024-03-02 08:39 av hemul
#7: Jo så är det ju. Men det är ju bättre att bara behöva "bråka" med hunden en kortare sträcka än på hela promenaden.
Det skulle inte vara en kort sträcka i mitt fall. Det skulle vara en långpromenad att ta sig till det närmsta bilfria området. Så är det nog för de flesta som bor någotsånär centralt i en stad.
#9: Då är det bara träning som gäller, och sen finna sig i att hunden kanske inte kommer kunna gå lös.
#10 Jag tycker oavsett inte hunden ska gå lös på ställen där det finns trafik (även om den så att säga kan gå lös utan att jaga bilar), så för min del är det är det viktiga att det ska funka i vardagen, inte att hunden ska kunna gå lös.
#11: Jag håller med dig. Jag har inte mina hundar lösa annat än på inhägnade områden.
Men TS ville att hunden skulle kunna gå lös, därav mitt svar 😊