När slutar man med godiset?
Nu har jag läst alla trådar om klicker-träningen och jag hittar inget ställe där det står när man ska sluta med godiset.
För visst är det väl så att träningen går ut på att man tillslut bara ska klicka och inte ge godis efteråt. Klicket är "belöningen".
Så alltså; när slutar man med godiset?
/Molla
Nej, jag slutar aldrig med godiset. Det finns där hela tiden. Men det är jag det…

Jag slutar inte heller med godiset.
Om jag har fattat det hela rätt ska man klicka när hunden gör rätt eftersom det går snabbare än att ge den godis/beröm. Men för att hunden ska förstå så måste den vara inklickad, det vill säga att h*n måste veta att klicket betyder att h*n gjort rätt.
Nej, klicket ska inte vara belöningen. Klicket är till för att snabbt kunna visa hunden att den gör rätt och att belöning är påväg..
Visst kanske man inte behöver ge godis varenda gång, om det t.ex. är många upprepningar på rad eller svårt att ge (t.ex. vid agility). Men belöning ska de ha när de gjort rätt, tycker jag.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Då var jag rätt ute =P
jag slutar heller aldrig med gotta, men ger inte varje gång kanske det ska också räcka med massor med beröm ;-)

Klickerträning innebär alltid belöning efter ett klick. Sen kan ju belöningen bestå av vad som helst, så länge hunden ser det som en belöning. Det behöver ju inte vara godis, utan en kamptrasa el. liknande.
Ahaa! Då förstår jag. Tittade på en massa snuttar på youtube om klicker-träning också. De hundarna fick också godis hela tiden efter klicket.
Men går det inte lika bra med att säga "bra" till hunden? Jag har börjat klicka in boxern på 9 månader, skulle vara kul att göra nåt nytt av träningen. Men jag förstår inte riktigt om man hela tiden måste ge belöning efter varje klick, sen när hunden har fattat vad det går ut på.
Svårt att förklara… men som jag gör nu, säger "bra" och hunden blir nöjd och fattar. Ska jag istället klicka och ge godis, känns som ett kliv tillbaka om jag måste lägga till godiset igen.
Jag vill försöka förstå den här träningen, så snälla övertyga mig! =)
Det är lättare att klicka i rätt sekund än att hinna säga "Braa!" och då blir träningen mer precis = hunden förstår EXAKT vad den gör rätt. :) Som andra sa så behöver det nödvändigtvis inte vara godis som är belöningen utan det kan också vara bus, gos och så. Huvudsaken är att hunden får någon typ av belöning efter ett klick. Om hunden blir lyrisk för ett "Braa!" Så kan du ju dra till med det efter klicket. Men oftast blir hunden mer inspirerad av godis eller lek ;) och tycker då att det är roligare med träningen.
Hursomhelst, klickern är ett väldigt precist sätt att träna på som ger snabba och framförallt korrekta resultat (såvida man själv gör rätt som hundförare)
mmmm…Jag ska ge det en tid så får jag se hur det går! 
Har tränat mycket med just klickers. I början så får hunden godis varge gång man klickar, sedan väntar man ut hunden innan den belönas. När hunden lärt det man vill så lägger man in ett komando o när hunden kan komandot så utesluter man godiset..Det räcker med en klapp på huvudet/en smekning vid mugipan.
Har alldrig belönat mina hundar med godis vid träning..har bara givit uppskattning via kroppspråk/smekning.
Däremot får mina hundar massor av gott när vi leker sök/spår.
Hur uppfostrar vargar eller våra fyrbenta sina små??
Inte springer de fram o ger valparna godis när de gör rätt.

Nej, men slutar man ge godis efter klick så avklickar man hunden. Då fungerar inte klickerträningen längre.
Jämför hellre hundarna med vildhundar än med vargar. Varg och hund skiljdes åt för 1-300 000 år sedan. Det finns många fler likheter mellan byhundar, vildhundar och de semivilda hundarna än med vargen.
Visst, vilda djur ger inte varandra godis, men de försöker inte heller lära sina flockmredlemmar tricks, som det mesta i lydnadsväg faktiskt är.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Klicker använder man ju vid inlärnig och vid inlärning så behövs belöning. När hunden väl kan tex sitt på kommando så behöver man ju inte heller belöna med godis, varje gång. Då kan det räcka med ett muntligt beröm eller en klapp. Och en belöning lite då och då.
#10 Uppfostran och inlärning av moment skiljer jag på. Att uppfostra min hund till att inte hoppa på folk el liknande så använder jag självklart inte godis. Men att lära in ett fotgående eller en cirkuskonst, så måste man använda sig av belöning. Om man vill utesluta belöning efter att hunden lärt sig ett kommando, så måste man även utesluta klickern. För som Vattnadal skriver så "klickar man av" en hund om man inte belönar efter ett klick.
En som gick på vår hundkurs vägrade belöna med godis. Och hunden gjorde som han ville ändå :) Bara genom smek. Så man BEHÖVER inte godis ens vid inlärning.
Vad mycket bra åsikter, tänkvärt!
Jag tänkte pröva klickträning nu ett tag med boxern Selma, för hon bara hungrar efter att få tänka och lära sig saker!
Tack alla!!!

#13 Vad en belöning är kan ju bara hunden tala om. Det är ju hunden som ska uppleva det som belöning och som Du skriver så kan det räcka med smek, men det är långt i från alla hundar som nöjer sig med det.
Och långt ifrån alla som hade orkar försöka utan godis. Kan ju ta mycket längre tid för saker. Med godis går det snabbast,
Godis är det bästa när man lär in nytt tycker jag. Min hund är en riktig godisgris så då blir han som mest motiverad. När han sedan kan något, kan det räcka med ett berömande ord och en klapp ibland.
Tränaren på min valpkurs sa något bra att efter ett tag behöver man inte ge godis varje gång. Men att sluta ge godis helt är som att chefen skulle sagt till en att nu är du så duktig på jobbet och allt går jättebra så, nu behöver du inte få lön mer. Hur länge hade man stannat kvar på det jobbet?
Bra sagt ;)
Men när hunden har lärt sig "tricket" som man hade tänkt, måste man ha klickern till det då?
t.ex som sitt, när jag har lärt den sitt med klickern måste jag då ha klickern när jag säger sitt sen?
När det gäller sitt och ligg, ger vi inte godis mer än väldigt sällan.
När det gäller sitt och ligg, ger vi inte godis mer än väldigt sällan.

#20 Nej, man behöver inte ha klickern då. Klicker används under inlärning eller för att förbättra ett moment/trick som hunden kanske utför lite långsamt. Då kan man få upp tempot i momentet igen.
Och så kan man ta fram klickern lite då och då. Men beröm och uppmuntran behöver alla hundar om de ska utföra saker och ting.
Jag belönar mina hundar massor under träning, så som lydnad och nya inlärningar m.m En inkallning, sitt, stanna kvar och liknande kommandon belönas ibland. Detta för att det är mina krav på hundarna. Detta ska de utföra för att fungera i min vardag. Det får muntligt beröm ibland och en riktigt bra belöning mer sällan.
Men hur ofta en hund behöver belöning är väldigt väldigt olika mellan raser/individer. Jag har schäfrar som mer än gärna gör allt för att vara mig till lags. Andra raser som inte är lika "will to please" behöver mer uppmuntran och belöning för att lyda. Då får man rätta sig efter det. En del hundar måste kanske få en belöning för varje inkallning. Och det är det ju värt om hunden lyssnar varje gång man vill ha in den, så man slipper koppelpromenader

Använder man Klicker så ska alltid Klick-leda till belöning (godis eller annat) annars "vattnar" man ur Klickljudet. Vill man inte belöna något hunden redan kan varje gång så får man låta bli att klicka.

Själv använder jag klicker enbart under lek, dvs, trixinlärning. Annars använder jag olika ljud o belönar med att jag sänder ut positiv energi, visar att jag är nöjd med vad de gör.

Jag orkade inte riktigt läsa igenom allt, men de jag läste så låter de som om ni inte shejpar, och då är de ju ingen riktig klickerträning. Klickerträningen har man för att man ska lära hunden att tänka själv istället för att man ska bahöve visa hela tiden.. Och då har man kluckern, hunden visar ngt kul beteende och då klickar jag när jag tkr hunden hittat på ngt bra. Klicket är istället för "Bra!", rösten reagerar senare än vad rörelser gör och när man lärt hunden att just när de klickar har den hittat rätt sak, och oftast upprepar hunden exakt vad den gjorde när man har klickat och fått godis.