Hur gör du vid krig?
Nu när vi kan råka ut för krig och kris när som helst funderar jag på hur du tänker kring och om du har någon plan för hur du gör med dina husdjur. Husdjur är förbjudna i skyddsrum. Det innebär att vi med husdjur måste stå för valet att lämna vårt djur ensam i lägenheten medan vi söker skydd, stanna kvar "på ytan" med djuren eller kanske släppa fria och hoppas de överlever genom sina instinkter utomhus.
Detta gäller främst vid akuta händelser som ett plötsligt flyganfall där man inte hinner att tex fly eller ordna med något mer långsiktigt utan på minuter måste fatta ett beslut.
Vad har du för tankar? Är du sån som stannar med dina husdjur och riskerar både ditt och deras liv, eller hoppas du på att din hund klarar sig i lägenheten med mat och vatten ett par dagar (om det blir långdraget)? Har du andra tankar kring det?
Rent spontant känner jag att jag kommer inte lämna mina hundar, jag stannar på ytan med dem och hoppas på det bästa.
Men vad som faktiskt kommer att hända i ett eventuellt skarpt läge, det vet jag faktiskt inte
#1 Jag tänker som dig. I dagsläget säger jag stensäkert att jag hade stannat med mina djur. Men man vet ju inte hur man faktiskt hade reagerat om man stod inför det i skarpt läge.
Jag behöver inte välja. Nelly och jag håller ihop (här finns inga skyddsrum). Vi får söka skydd, så gott det går på annat sätt.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag har också tänkt på det där..
Jag stannar kvar med mina hundar hemma eller tar oss till ett ställe där vi alla kan söka skydd..Åtm så mycket det går.
Förjäkligt att man inte kan ta med sig sina hundar i skyddsrum pga av allergi, (är det väl tror jag).. Alltså jag förstår ju logiskt såklart att folk som är allergiska inte kan vara i samma skyddsrum med djur, kanske i flera dygn eller mer, men ändå.
Jag skulle nog inte kunna leva med mig själv efteråt om jag hade lämnat kvar dom hemma för att själv gå och söka skydd..
Det absolut sista jag skulle göra var att släppa ut hundarna vind för våg, för att ta hand om sig själva. Det skulle jag nog tycka var ännu grymmare än att lämna dom hemma, där känner dom ju sig åtm trygga..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

#4, allergi är bara en orsak. En annan är plats. Det finns begränsat med skyddsrum och ibland även begränsad plats i skyddsrummen. På grund av det får man prioritera, och då prioriterar man människor framför djur. Jag vet för egen del inte om jag tycker det är förjäkligt. Krig innebär prioriteringar och då tycker jag ändå att det är rimligt att prioritera att människor ska få plats.
Självklart är det det. Jag skulle inte vilja att en granne fick stanna utanför för att min hund eller katt skulle få plats.
Men hur jag skulle välja att göra, stanna ute eller lämna djur, det vet jag inte. Kan ju också vara en situation där det är rimligt att lämna djur för det inte gör någon skillnad. Tänk t.ex. ett flyganfall som förväntas vara över ganska snart. Om jag tar mig till ett skyddsrum och lämnar hunden i lägenheten överlever jag medan hunden kanske överlever och kanske dör. Men dör den skulle den inte ha dött mindre för att jag stannat kvar och dött med den, eller hur? Men så rationellt klarar man nog inte att tänka i en sån situation.
Jag hade nog stannat hemma. Här på Gotland finns det inte ens plats för hela befolkningen i skyddsrummen och de skyddsrum som finns ligger i Slite, Visby och Fårösund, vilket alla är mer än 40 min med bil från där jag bor. Så förutom att det tar lång tid att ta sig dit så är det inte ens säkert att jag skulle få plats haha
Tror dessutom att ev attacker inte skulle ske ute på lilla sketna landsbygden utan snarare i "städerna" så tror faktiskt jag skulle varit säkrare här ute.
Nu vet man ju som sagt inte hur man agerar när sånt väl händer men tror jag hade haft väldigt svårt för att lämna mina hundar och katten, hade nog hellre chansat på att stanna faktiskt :p möjligtvis kört ut i nån skog långt borta från allt där det kanske inte är rimligt att typ bomba 🤷
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Dom ör min familj, så vi kommer hålla ihop. Sitta utanför skyddeummet i källargången. Så hoppas jag att om vi blir sprängda att vi dör samtidigt och ingen blir ensam kvar. Eller lidande av skador.
#7: Så är det överallt. Skyddrum finns där det finns potentiella mål. Jag bor centralt i större stad. Här finns gott om skyddrum runtikring (men vet inte om de rymmer alla som bor här, om de är i skick o.s.v….). Men utanför stan finns i nästan inga. Man räknar med att landsbygden är inte bombmål på samma sätt som en stad.
- Redigerat 2024-01-30 23:57 av hemul
#4 Det är inte pga allergi då servicehundar är välkomna i skyddsrum, utan det beror på platsbristen. Sen är jag rätt övertygad om att OM du och din hund står utanför skyddsrummet vid ett bombanfall , det finns plats över i skyddsrummet och ingen har något emot det släpps man in. Det kommer nog bli så att varje skyddsrum gör på sitt sätt, så om du är på god fot med dina grannar och de gillar din hund tror jag rätt många kommer tycka det är okej så länge plats finns och ingen är typ jättehundrädd eller allergisk.
#10: Det står ju att det är pga allergi, och inte pga platsbrist, men å andra sidan så får ju service hundar tas med in i skyddsrum..
Skulle dom vara mindre allergiframkallande eller? Nej tror inte det.
Om det finns så lite plats att inte ens en hund får plats så kommer ju inte alla människor heller få plats..
Vilka ska bli dom som inte får gå in i ett skyddsrum efter våra husdjur. vilka av människorna får stanna med våra husdjur utanför?
Ska barn och kvinnor skyddas först och främst? ..Så männen får vänta utanför skyddsrummen vid krig? Som förr i tiden typ.
Alltså jag menar om det inte fanns plats för alla och ngr var tvungna att stanna kvar utanför..
Var går gränsen liksom.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

#11 går att läsa om skyddsrum och husdjur på MSB och där anges både allergi och eventuell platsbrist
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/krisberedskap--civilt-forsvar/befolkningsskydd/skyddsrum/fragor-och-svar-om-skyddsrum/

#11, och nej, det finns inte skyddsrum till alla. Det kan du läsa om på samma sida. Av den anledningen är det befängt att fylla de skyddsrum vi har med husdjur.
Jag hatar folksamlinar, och hatar alla människor till motsatsen är bevisad, men jag hatar inte mina djur, jag dör hellre med mina djur än att vara inträngd i ett berg med tusentals människor.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
So, jag skrev tidigare, jag vet inte hur jag skulle göra vid skarpt läge, men som flera påtalar i tråden, så är det ju främst i städer och tätbebyggelse som de blir anfall, så skulle jag troligtvis försöka sätta ut hundarna i bilen och åka iväg långt utåt skogen till. Jag bor ju väldigt bra till egentligen, så jag behöver inte åka flera mil för att komma till storskogen
#13: Har jag skrivit att vi ska fylla skyddsrummen med bara husdjur eller?
Nej jag skrev att jag inte ens skulle gå in i ett skyddsrum..eller lämna mina hundar om dom inte fick följa med in.
Sen om du tycker det är löjligt att se sina hundar som sin familj får stå för dig helt och hållet..För mig är inte människor mer värda än djur iaf!
Jag tycker faktiskt bättre om djur än människor (generellt sett)
Sen ser jag mina hundar som MITT ansvar att ta hand om vare sig det är krig eller inte. Krig gör ingen skillnad mot djurskyddslagen.
Den ska även gälla vid krig..Har man skaffat djur så tar man hand om dom också!
Sen om inte ens en hund skulle få plats så kommer ju inte alla människor som vill gå in i ett skyddsrum heller få plats..
Jag skulle inte ens kunna gå in i ett skyddsrum om inte min hund fick följa med in, för jag skulle inte kunna lämna honom, men också pga att jag skulle få värsta klaustrofobin om jag var tvungen att vara instängd med massor av främlingar utan min hund.
Han kanske inte är en utbildad terapihund/servicehund, men han är MIN terapihund..och jag vet att det är många som ser sin hund som mer än en hund..som ett riktigt stöd..
Så om hundar utstängs så stänger dom ju ut många människor också som inte klarar sig utan sin hund (eller annat djur möjligtvis)..
The more I love my Dog
"Mark Twain"

#16 om du läser igen skriver jag att det är befängt att fylla skyddsrum med husdjur om det inte ens finns plats nog till människor. Ingenstans har jag skrivit någonting om hur människors relationen till husdjur ser ut. Jag har heller aldrig använt ordet "löjligt" vad jag kan se. Det jag skriver är att i händelse av krig är djurs värde inte detsamma som människors ur ett samhällsperspektiv. Det är inte samma som att individens relation till sitt husdjur är en annan. Som djurägare får man förhålla sig till det och antingen lämna sina djur eller stanna med dem på en säker plats. Jag har ingenstans lagt någon värdering i vad din hund betyder för dig.
Och jag vidhåller att jag tycker det hade varit befängt om samhället i händelse av krig inte hade prioriterat sin befolkning i gemensamma skyddsrum.
Precis. Även om man egoistiskt sett vill skydda sina djur så vore det oerhört oetiskt att skydda djur om det betyder att människor dör istället.
Men jag tvivlar ju på att alla skyddsrum är i gott skick och att de verkligen kan stå emot de slags anfall som kan komma idag.
Som Draknästet skrev, dra ut på landet är nog det tryggaste. Hade jag haft stuga i obygden och bil skulle jag göra så. Hade jag gjort i början av covid också, om jag haft den möjligheten.
- Redigerat 2024-02-01 20:55 av hemul
#17: Befängt betyder ju löjligt om du inte visste det!
Ja det är befängt att jag och andra med liknande problem inte ska kunna (och aldrig kommer) söka skydd..pga "paragrafryttare" som dig, för att våra hundar inte har ett tjänstetecken på sig. För hundarna med tjänstetecken har ju tillåtelse att söka skydd tillsammans med sin ägare.
Vad ska du göra då då? Om en servicehund får en plats före en människa - för under krig så lär det ju bli "först till kvarn" som gäller.
Och om du läser igen så skrev jag aldrig att jag ens skulle gå ner i nåt jäkla skyddsrum..Jag skrev att jag lämnar inte mina hundar om dom inte får följa med så vi kommer inte ta någons plats från någon "viktig" människa.
Du får tycka människor är mer värda om du vill, men det gör inte jag..Är det ok för dig om jag tycker djur är mer värda än människor eller.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

#19, hoppsan! Läs igen och skilj på samhällsperspektivet och det individuella perspektivet. Jag citerar där du valde att lägga till ordet "löjligt": Sen om du tycker det är löjligt att se sina hundar som sin familj får stå för dig helt och hållet..
Jag har aldrig satt ett likamedtecken mellan hur du som individ värderar din hund som familj och "löjligt".
Du verkar missa att jag inte skriver en åsikt när jag säger att hundar inte får följa med in i skyddsrummet. Det är fakta och det beror bland annat på brist på utrymme. Min åsikt är att det är helt rätt och att det är befängt, eller löjligt välj själv, att fylla begränsat skyddsrumsutrymme med hundar, katter, fåglar och andra husdjur. Du verkar också missa att jag inte lägger minsta värdering i huruvida någon väljer att gå ner i ett skyddsrum eller ej. Jag personligen skulle stanna hemma med min hund. Det ändrar inte reglerna. Det är inte heller jag som bestämmer reglerna.
Motfråga på din sista fråga. Gör det någon skillnad för dig vad jag svarar?
#20: Men nu frågade inte TS vad vi personligen tycker är fakta i samhället vid krig utan hur du/vi skulle göra o tänka vid ett ev krig gällande just våra hundar.
Varför svarar du inte på TS fråga istället om vad du skulle göra istället för att svara på mitt 1a inlägg om vad som är fakta i "samhället" enligt dig själv.
Vad som är fakta under fred behöver inte vara fakta vid krig.
Om det blir krig så kommer det bli mer först till kvarn som gäller och dom smartaste o starkaste som överlever, vare sig dom har hundar eller inte.
Det är också en typ av fakta.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag är inte hundägare men kattägare som vuxit upp med hundar och för mig råder inga tvivel jag lämnar inte mina katter eller hundar om jag haft hund hur skulle jag kunna göra det ?
Våra djur ger oss sån enorm kärlek dom är dom absolut finaste vi har 💖 och vi bor i ett land som säger sig försvara djur men när det kommer till skyddsrum tycks inte djurens lag gälla och det här ställer jag naturligtvis inte upp på.
Skjuts min ort sönder så går jag under med mina djur punkt det finns inte i min värld att jag skulle överge dom inte en chans och när vi tänker efter om allvaret blir sådant vad har vi att komma tillbaka till både djur och människa vi måste göra det som är rätt för våra husdjur i alla lägen.
Kanske ska vi skramla till nåt sånt här? En bombsäker bunker för 70+ pers i naturskönt läge i Skåne. 😀
Jag skulle inte lämna mina hundar för att själv gå till något skyddsrum iaf.
Det finns ju andra ställen som är lika säkra eller säkrare än skyddsrum som dom som arbetar med det vet.
Tex på ett säkert ställe är hisskaktet
Alltså stället under en hiss brukar vara det mest starka i hela huset.
Som tex min man jobbar just med skyddsobjekt under jord i ett jätte skyddsrum…Och blir det krig så har han tillåtelse att ta med sin fru och familj=hundar i vårat fall.
Han får inte ta med några andra människor bara för att dom är människor. Men han får ta med våra hundar.
Så om människor eller djur kommer prioriteras eller inte beror också på var du bor, vilka kontakter du har, osv, osv.
Allt är inte så svart eller vitt under krig..Där man bara går efter fakta.
Utan mycket kommer bero på vilka kontakter vi har. Vare sig det gäller människor eller hundar.
Mvh Elisabet
#24 Skillnaden på skyddsrum som är gjorda för det eller andra säkra ställen är ju bland annat att skyddsrum har ett eget luftsystem. Gömmer man sig i en vanlig källare eller så finns risken att luften blir kontaminerad. Men självklart finns det andra ställen som skyddar bättre än att sitta i lägenheten. Tex tunnelbana och andra underjordiska system rekommenderas, eller bara att sitta utanför skyddsrummet i källargången.
Det finns olika lösningar på hur man kan göra för att skydda sig. Det finns flera ställen där man kan vara trygg om det börjar droppa bomber runt omkring, som inte är specifikt hus eller källare.
Det finns skogspartier med grottor, vissa av dem är ganska djupa, där man kan söka skydd med sina hundar. Jag skulle nog, tror jag, försöka få med mig familjen MED hundar dit.
#26 Det som hade oroat mig i det läget är just det jag skrev i ovan kommentar, ett skyddsrum har ett eget luftsystem som gör att luftkvaliten hålls andningbar.
Grottor, hålrum, källare osv har inget luftsytem, och många tänker inte på hur luften i tex grottor kan ta slut och du kvävs istället, eller om det bombad med luftförorenande bomber.
Dessutom hade jag oroat mig för rasrisk och att bli instängd. Den oron har jag dock även för skyddsrum, tänk om huset bombas och allt rasar ner över skyddsrummet?
#27: Jo den risken finns ju men, som du också skriver, det kan även hända om du sitter instängd i en källare eller ett skyddsrum.
Men alternativet, som jag känner idag, är en grotta i skogen där jag kan ta med mina hundar, än att sitta i ett skyddrum och lämna hundarna vind för våg och hoppas att de klarar sig.
#27 Jag hade inte fixat att sitta i ett skyddsrum varken med eller utan min hund. Instängd med en massa (eventuellt) hysteriska människor, under jord och allt det innebär. Jag hade faktiskt hellre, även utan hund, placerat mig på något ställe som inte känns lika paniskt för mig.