Hundar iFokus

Hundar

Läst 127 ggr
Hejhej1999
1

Hundfoder och nackdelar med att ge hunden detta

Hej jag stötte på denna intressanta video där man beskriver nackdelar med foder vs vanlig färsk raw food typ barf
Fanns verkligen anledning för mig att byta till att ge färsk mat så det tydligen visar att hundar kan bli ganska sjuka av just foder
Vad tror ni ?

https://m.youtube.com/watch?v=N5LQo7261ZE&t=261s

Ringer Evidensia som gör totalt bort sig när de inte har några hållbara argument för varför man ska välja och ge foder till hundar istället för att ge vanlig...
  • Redigerat 2023-12-17 15:27 av Hejhej1999
Heddiz
2

Jag har gett mina hundar Barf eller färsk foder sedan 2001 (blandat med lite spannmålsfritt torrfoder för lite mer tuggmotstånd)

Alla mina hundar har varit friska och blivit riktigt gamla, sen beror det väl inte "bara" på maten utan annat också..

Men jag tycker det nästan säger sig självt att Barf, färskfoder eller liknande är nyttigare än torrfoder..Som det inte kan vara mycket näring kvar i efter allt processande..Och ser man inte vad det är hur kan man tro att det skulle kunna vara nyttigt?

Det är ju som om vi människor bara skulle äta snabbmat, eller färdigmat varje dag. Hur nyttigt skulle det vara?

Dom säger ju bara att det är nyttigt med torrfoder för att sälja, och så brukar dom också dumförklara alla hundägare med att säga att Barf är jättesvårt att få till så det blir rätt proportioner mellan vitaminer, mineraler, protein, osv. haha

Kan man laga någorlunda nyttig mat till sig själv o sin familj så kan man göra Barf till sina hundar också..Garanterat.. 😄

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

hemul
3

Tänker nog också så. Man läser om hur dålig högprocessad mat är hela tiden. Hur kan man då tro att det är det bästa för hundar?

Sen brukader jag också tänka på frystorkad mat för människor, sån som man kan ha med sig t.ex. på fjällvandring. När man är trött och slut så är det ju gott att få nåt i magen öht, men hur skulle man må om det var det enda man åt? Dag ut och dag in, år efter år. Skulle nån ens överväga att göra det ens om det var väldigt billigt (vilket det inte är)?

Heddiz
1

#2: Om inte annat så skulle ju människor inte äta exakt samma mat varje dag och vid varje mål dessutom som många hundar får göra för att det skulle ju vara så fruktansvärt TRÅKIGT och ensidigt.

Hundar tänker kanske inte så att maten dom får är tråkig om dom får samma mat jämt, men ändå lite tråkigt kan dom väl tycka att det är?
Sen är det ju faktiskt en hel del hundar som inte tycker om torrfoder, men dom äter det när det är det enda dom får såklart.

Jag har "testat" alla mina hundar och ställt fram torrfoder och något annat som rått kött, osv och alla hundarna har ju valt köttet först, så torrfoder förlorade stort..😄

The more I love my Dog
"Mark Twain"

hemul
1

En del gör faktiskt det, kom jag på. Minns inte vad fasiken det heter, men nån kom på att man skulle kunna blanda alla näringsämnen man behöver och sen leva på det. Finns tokskallar som levt så i åratal.

Ett problem med det är ju att vi inte riktigt vet vad vi behöver. Finns massor med ämnen i riktig mat som vi inte ens vet om de har en funktion i kroppen och i så fall vilken. Och de riktvärden som anges för RDI baserar sig i de flesta fall på vad den amrikanska medelpersonen får i sig per dag, inte vad man behöver.

Dessutom har näringsinnehållet i i prinicip allt vi äter, även råvaror alltså, sjunkit katstrofalt. Det konstaterade man redan första halvan av 1900-talet och det lär vara ännu värre nu. Jordarnas utarmning, jordflykten, det industriella jordbruket, konstgödsel istället för naturlig…

Hur näringsberäknad "färdigmat" än är, det må vara Dafgård, friluftsmat eller torrfoder för hundar, tar man bara hänsyn till en handfull nutrienter. Så att ett foder är "fullfärdigt" är ett påstående med vissa begränsningar.

• Redigerat 2023-12-18 22:17 av hemul
hemul
0

NU kom jag på vad den där äckliga blandningen heter, Soylent. Googla det!

Det var en privatperson som kom på det från början och blandade själv. Men nu finns så klart företag som säljer det färdigt. Finns andra blandningar också.

Heddiz
0

#5: Jag googlade, haha och det låter ju som en drink eller pulver som man kan köpa på hälsokost. Det finns ju många olika pulver som innehåller lite olika saker.
Jag brukar själv ta en drink varje dag av en produkt som heter "Raw food - Super greens" med bladgrönsaker, alger, bär, frön och frukter.
Tillsammans med ngr extra mineraler, vitaminer, msm och Ashwaganda.

Men på deras produkter så brukar det stå att det inte ersätter riktig mat och bara är ett komplement till kosten.
Så varför skulle Soylent vara bättre kan man ju undra..och som du skriver så finns det säkert näringsämnen som vi behöver som bara finns i riktig mat..

Jag skulle ju inte vilja leva enbart på det..Det är ju jättetråkigt att bara få dricka och det är inget jag skulle göra frivillgt iaf..Som när jag låg på sjukhus så fick jag inte äta på 2 månader, utan fick bara dricka deras äckliga energidrycker + att jag fick dropp..
Och jag höll ju på att bli helt knäpp av hunger och för att det var så jäkla tråkigt. 🙄

The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2023-12-19 04:40 av Heddiz
hemul
0

Tror det var tvärtom med den där snubben som började med det. Han tyckte det var tråkigt att fixa med mat och såg det bara som slöseri med tid. Nåt sånt. Tror inte det blir direkt billigare heller, inte om man köper färdigt ivf.