Tramsig velourfostran eller ledarskap?
Hero, min schäfervalp börjar komma i en ålder då han inser att han har en egen vilja. Och "äger världen" Jag tillåter inte att han tar över!! Så eftersom han försöker dra mig dit han vill har jag börjat använda grimma/lHalti och vanligt halsband, har alltså två koppel, ett som går till grimman och ett till halsbandet. Om han inte svarar på korrigeringen från halsbandet, så stannar jag till och han är tvungen att stanna han också, för Haltin dras åt och får hans huvud att vända sig mot mitt håll. Naturligtvis berömmer jag när det blir rätt. Annars säger jag ingenting.
Detta använder jag mig av, för att han dels inte ska skada luftvägarna när han drar, och för att han inte ska utveckla muskler som gör att han orkar dra ännu mer med tiden.
Jag vill ju inte skada honom bara få honom att lyda.
Det gick alldeles ypperligt under vår promenad idag. Jag hade godis i magväskan och berömde hela tiden då det blev rätt.
MEN
Folk som gick förbi såg ut som om jag har en livsfarlig hund, för alla tror ju att en hund som har något runt nosen är agressiv. Vilket inte är fallet här. Det enda jag vill är att "stämma i bäcken" så att jag slipper problem senare.
Gör jag fel?

Den där lära gå selen (lär mej aldrig vad den heter) är faktisk jätte behändig. Och när hunden lär sej att inte dra brukar jag ta bort snörena ibland. Jag ska plocka fram den till en av mina stövar unghundar. Han tror han är en draghund. Ska testa den i morgon. Skit bra hjälpmedel.

nobsan: Åh, vad bra, då slipper jag känna mig "skyldig" för att jag tillfälligt väljer det här redskapet. För det mesta hängde det löst, runt hans nos, men när han drog och ville fram för snabbt, så korrigerade jag först med kopplet till halsbandet, sen stannade jag och då var han ju tvungen att vända sig och titta på mig.
Killen väger ju 25,3 kilo. Vägde honom igår och det är rätt mycket att hålla tillbaka. Och som sagt tror jag att denna Halti är bättre än att det ska strama runt hans hals. Korrigeringen till kopplet ger bara ett lätt ryck, jag vill inte ta i mer. Och det har räckt. Men han börjar väl komma i den åldern då han testar mig också nu. :-D

Hm, hade ju bstämt mig för att inte sitta här. men var tvungen att fråga denna fråga. För att folk tittade så underligt. `smajlar

Jag tycker du är duktig och känner ett ansvar gentemot hunden. Man kan inte hänga efter och inte ha någon koll på hunden. Din väger ju några kilo också. Och inte blir promenaderna något trevliga heller. Hoppas att det går bra för dej.
Jo, jag har märkt att folk tror nosgrimma = munkorg. Men det är bara för dig att ignorera. Du har rätt att ha nosgrimma på din hund om du vill, eller hur? 

jag haroxå halti till min Kiara tycker den e jättebra och mycket mer skonsam än ett strypkoppel:)