Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 285 ggr
Draken
0

Vad är en "FIT" hund ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ja, som rubriken säger. vad är egentligen en "FIT" hund ? Alltså en hund som har bra kroppshydda.

Var drar man gränsen vid en hund som är för smal eller för tjock gentemot en hund som är "FIT".

Jag har vid flertalet gånger fått höra att jag svälter mina hundar, då de är så smala. Varför skall hunden se ut som en korv eller en tunna för att folk skal tycka att de mår bra ?

Hur ser era hundar ut ? Visa gärna bilder och tala om vad NI tycker är en "FIT" hund,
Hur tycker NI att en hund skall se ut ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-10-06 22:27 av Draken
Heddiz
0

Ja, men dina hundar ser ju väldigt magra ut, verkligen!🤣

Skämt åsido, nej dina hundar ser faktiskt riktigt fit ut..(men jag är ju ingen Chihuahua expert :)

FIT= betyder väl, typ? Lagom hull, lagom med muskler och fett, vältränad- speciellt när det gäller hundar.

Jag vet inte om jag har så många bilder som visar på hur hullet är direkt, men jag ska kolla.

Jag har aldrig haft en överviktig hund. alla mina hundar har varit väldigt aktiva - både på eget bevåg och genom träning så NÄR skulle dom ha haft tiden att bli UN-FIT..😁

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Moon AppleGrey]
0

Alltså, det är ju olika beroende på ras, päls etc.
Går ju inte att jämföra en dalmatiner med en husky, som ett exempel.
Problemet som du beskriver är nog att det finns många som har en bild av hur hundar ska se ut, och inte vet hur en normalviktig hund faktiskt ser ut.

Men var man dar gränsen till för smal?
Ja, när man kan se och känna revbenen, det tycker iallafall jag då.

Nu har jag visserligen ingen egen hund, men, som en del på iFokus vet, så jobbar jag på hunddagis, och kommer via den vägen i kontakt med hundar av alla tänkbara raser och storlekar.

Heddiz
0

#2: Jag håller med i det du skriver! 😊

Man ska iofs kunna känna revbenen på hundar "ganska" lätt.
Men man ska absolut inte kunna SE revbenen på en hund..

Om man ser revbenen (sticka ut) så är hunden alldeles för mager!
Om man å andra sidan inte ens kan känna revbenen så är hunden för tjock.

Dom bästa "måttstockarna" tycker jag iaf alltid varit mina egna ögon och händer.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Moon AppleGrey]
0

#3: ja, i det fallet jag tänker på så syntes revbenen jättetydligt. 😟
Inte bara jag som reagerade på det.

Heddiz
0

#4: Det är hemskt, ju!
Revbenen ska inte synas överhuvudtaget på en hund..

Rasen spelar ingen som helst roll, om revbenen syns så är hunden alldeles för mager och får för lite mat.

Bara ett ex, men om en människa skulle ha gått utan mat under en kortare tid, så syns ju inte revbenen..
Dom börjar inte synas på människor förrän efter lång tid (tänk dig förintelsen av judar)
Så om du kan se revbenen väl på en hund, så har det gått för Lång tid sen den fick ordentligt med mat!

Men..
Du jobbar med hundarna och du kan inte göra mer än du gör, liksom.🙂

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Nordanälvens
6

Lite revben hit och dit är ingen fara på torpet på en del hundar, folk är så vana att se smällfeta samt omusklade hundar att de knappt vet hur en faktiskt svulten kontra musklad, väl omhändertagen hund ser ut. Man måste se helheten och ta allt i beaktning. Ras, ålder, kondition, övriga kroppsdelar inkl päls, eventuell medicinering och sjukdomsbild etc. En svulten hund är inte musklad, men en musklad hund kan ha synliga revben (om pälsen tillåter). Det är inte bara att se ett par revben och skrika "mata hunden!!!" liksom 😅

Min börjar bli gammal och har haft massa krämpor de senaste två åren som begränsat all fysisk aktivitet, så hon har tappat sin form och kondition. Hon ser förjävlig ut nu i mina ögon, men i ovetandes ögon ser hon perfekt ut.

Här är en bild från 2019, revben syns men inga utstickande höftkulor och ingen ryggrad som sticker ut. Hon var i bra form där.

Han/honom

[Moon AppleGrey]
1

#6: precis så.
Du beskrev hur jag tänkte på ett bättre/utförligare sätt.

Nordanälvens
1

Hon ser förövrigt ut såhär idag. Inte en muskel så långt ögat kan nå och lite småfet. Så kan det bli när man varit sjuk med allt möjligt under lång tid. Inte bra alls för hennes halvkassa höft. Hon behöver gott om muskler och hellre vara på tunna sidan än tunga för att höften ska vara bra.

Dubbla påsar på tass för att den inte får bli blöt nu efter operation. Några promenader blir det ju inte heller, bara göra behov i trädgård och vänta på att all skit ska läka..

Han/honom

Zadeira
0

Jag är bonusmatte åt Molly. Har ingen erfarenhet av småhundar sedan tidigare, hon är vavva/shih tzuh/annan småras. Hon väger tre kilo men jag tycker hon känns väldigt benig särskilt över bakdelen. Hade önskat mer muskler på henne, dock inte fett.

Tycker hellre att hunden ska vara lite för smal än för fet, mest för att det är väldigt påfrestande med vikten så fort hunden blir lite äldre. Tyvärr är det ju också oftast då de lägger på sig massa vikt.

Maleficum
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Tror tyvärr folk börjat normalisera överviktiga hundar och tycker hundar i bra hull är för magra (gäller inte bara hundvärlden utan även bland häst folk).

Har man en riktigt korthårig hund är det ju inge fel om man kan skymta revbenen men de ska ju såklart inte sticka ut och känner man ska man ju känna att det är något emellan hud och revben.

Är ju svårare att se så fort hunden har lite längre eller tjockare päls men ofta kan man ju iaf se midja och lite uppdragen buk (om de inte är jättelånghåriga såklart, speciellt polarhundar med spretig päls).

Mira (pudeln) var periodvis alldeles för mager (men inte något folk såg när hon inte var nyrakad) men nu efter kastrering så håller hon hullet bättre (tidigare kändes hon extremt benig speciellt runt höften).

Gletta (labben) hade ju en helt annan kroppsbyggnad och hon hade väl lite mer att ta av än pudeln men hon hade tydlig midja och man hade inga problem att känna revbenen. Kan säga vi ofta träffa labbar som var dubbelt så breda som Gletta och mer såg ut som tunnor på fyra men utan skymten av midja och då såg Gletta väldigt nätt och fin ut (men träffa hon på en vältränad jaktlabbe så såg hon nästan tjock ut).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

molam
2

Finns hundar där revbenen SKA synas Azawakh tex, ser man inte revbenen på dessa så anses dom som överviktiga men dom SKA HA muskulatur också, man kan inte dra alla över en Kam, en vinthund kommer aldrig ens se ut som en schäfer.

Fit är när dom har täckande muskulatur och såklart är i bla vikt, är dom i bra vikt men inte har bra muskulatur så är dom bara pet weight. Hunden i #6 räknas som fit medan i #8 samma hund så är den PW i dom övreklasserna kanske till och med på gränsen till överviktig

Min welsh har altid varit fit, tills nu, medan mina chis inte kommit över PW, eller Min svarta vet jag inte, man ser inte så mycket av hans kropp under all päls xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Kalli
0

Håller med #11, en fit hund är muskulös. Men en hund som inte är fit behöver inte vara tjock. Den kan vara normalviktig men för att klassas som fit behövs muskler.

Mina ligger för högt i vikt just nu. Hanen har alltid varit svår men i tikens fall är det sjukdom och vila som ställt till det.

Draken
1

#1: Ja eller hur 😝

Tack 😊
De väger kring 3 kg vardera. De har midja och de är, enligt vetten, välmusklade. Jag bär inte runt på hundarna utan de har fyra friska ben, och får använda dem. är väl därför de inte ser ut som tunnor eftersom de rör på sig 😉

#2: Håller med dig helt. Man ska känna revbenen men man skall inte se dem tydligt.

#6: Där har du, i mina ögon, en "FIT" hund. Jättebra beskrivning f.ö

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
3

Klart revbenen kan synas utan att hunden svälter 😆 många vinthundar har synliga revben och är vältränade. Syns dom inte är dom överviktiga.

[Moon AppleGrey]
0

#14: ja, dock var det även en rasfråga det här. 🙂

Karmatarerskanise
2

#15: i #5 står det "Rasen spelar ingen som helst roll, om revbenen syns så är hunden alldeles för mager och får för lite mat."

Det är direkt fel.

• Redigerat 2023-10-10 11:23 av Karmatarerskanise
[Moon AppleGrey]
1

#16: ja, och jag höll heller inte med om den biten.
Förstod inte att det var den kommentaren du svarade på.

Heddiz
0

#16: Jag var väldigt otydlig där..såg jag..

Jag menade och skulle så klart ha skrivit, att revbenen ska inte synas så tydligt…
Alltså så att revbenen sticker ut eller så hunden ser helt utmärglad ut….

På vissa hundar här (i tråden) så kan man ju bara skymta revbenen och det tycker jag inte är för magert :)

The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2023-10-10 14:38 av Heddiz
Draken
1

#14: Hos just vinthundarna skall man väl skymta revbenen har jag för mig att det står i rasstandarden tom 🤔 Lite svårt på Afghanen och Borzoien iofs, men där skall man känna dem i varje fall 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Har varit vldigt kallt och mycket snö i år, så hundarna har inte fått den fysiska träningen de är vana vid. Men jag tycker jag har lyckats hålla dem någorlunda ändå 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis