Hur arbeta vitt som hundvakt?
Om man vill arbeta vitt som hundvakt. Hur går man tillväga då?
Om man fakturerar 2400 kr via egenanatällningsföretag så dras moms och arbetsgivaravgift och skatt och avgiften till företaget (3-6%) av. Man får drygt 900 kr.
Kan man arbeta vitt utan att använda sig av egenanatällningsföretag? Varför måste man betala moms?
//
Lucille
- Redigerat 2023-08-04 21:54 av Jojjo908822
Vad är egenanatällningsföretag?
Moms betalar man för att man skall fakturera moms. Staten vill ha sin del av all handel med varor och tjänster som sker i Sverige. Det är moms på maten du köper, bion du går på, bussbiljetten etc.
Om du fakturerar en kund 1000 kronor för hundvaktande så vill staten ha en viss procent (jag vet inte hur stor moms det är) Den summan skall du lägga till på fakturan och skriva moms på.
I din bokföring ser du sedan hur mycket moms du fått in, den momsen skall du vidarebefordra till staten.
Skall du vakta en hund då och då eller försörja dig på hunddagis? Man har rätt att ha en sidoinkomst under en viss summa som räknas som hobby. Då behöver man varken betala moms, arbetsgivaravgift eller skatt. Men du måste anmäla det till staten i alla fall och ange hur mycket du kommer att tjäna. Men du kan då inte skriva fakturor som blir avdragsgilla för kunden.

#1 nja, du slipper bara betala skatt för sidoverksamhet eller hobbyverksamhet i vissa specifika fall. Biodling är ett sådant undantagsfall. I övrigt ska man redovisa hobbyverksamhet så fort man gör en vinst i sin inkomstdeklaration till skatteverket. Går man inte med vinst, alltså passar en hund bara för att det är mysigt och kanske tar självkostnadspris på hundmat och liknande behöver man inte redovisa.
#2: Vi vet ju inte hur TS tänker göra med inkomsten, skall den vara levebrödet måste hon såklart betala skatt och moms. Jag har haft en massös som inte behövde betala skatt och moms så länge hon låg under en viss summa.
Det är klart att hon tjänade pengar på det, men det var något hon gjorde på sin fritid och inte som ett levebröd.
Min man som har jobbat med skatter i 40 år säger att Sverige har världens bästa Skatteverk. Det kan vara svårt att komma fram ibland, men personalen är duktig, trevlig och hjälpsam.
Så jag rekommenderar TS att ta sig tid att ringa och berätta alla detaljer för att få allt rätt.
Jag fattar fortfarande inte vad som menas med att fakturera "via egenanatällningsföretag". Det är ingen som "drar moms", utan man vidarebefordrar bara den moms man själv fakturerar. Om det nu är någon moms på hundvaktande.
Alla företag som tar ut moms skickar den vidare till staten. Men man får också tillbaka den moms man själv lägger ut för t ex hundmat. Det kallas för momsredovisning och skall göras olika ofta beroende på hur stor omsättning man har.
Egenavgifterna är bl a för att man skall få sjukvård och pension, det är inga 3-6%.
- Redigerat 2023-08-05 21:05 av Sindri
Grundregeln är som oh-la säger att man skattar från första kronan även för hobbyverksamhet, med vissa (få!) undantag. Moms är däremot ett annat kapitel. Men det här låter ju som företagande mer än hobbyverksamhet.
#0 Du behöver inte anlita ett egenanställningsföretag. Grejen är väl vad jag förstår att för att kunna fakturera måste man ha ett företag, vara registrerad för f-skatt o.s.v. Genom att var temporärt anställd hos det där företaget överförs det ansvaret på dem. Jag tror också de sköter det kamerala, ser till att skatter o moms betalas o.s.v. Du kan lika bra registrera en egen firma och sköta allt själv. Men många som bedriver verksamhet i liten skala tycker nog att det är skönt att slippa.
Men det borde väl vara lagligt att ta betalt för ett tillfälligt jobb utan att ha företag och f-skatt, men vete fasiken hur man gör då.
Det enklaste i ditt fall om du inte vill använda ett sånt där egenanställningsföretag är nog om du registrerar en enskild firma och ansöker om f-skatt. Det kostar vad jag vet ingenting och du behöver inget kapital (vilket AB kräver), inte heller en revisor. Men du måste sätta dig in lite i bokföring och redovisning. Du är skyldig att bokföra och sprara bokföringen och kvitton och sånt x antal år ifall skattemyndighetn får för sig att kolla dig. Vill du skydda firmanamnet innbär det en kostnad, men det kanske inte behövs om du inte har ett jättebra namn i åtanke och tänker expandera big time i framtiden. 😉
En idé är ju annars att du börjar genom att använda ett egenanställningsföretag så du kommer igång och ser hur det går. Under tiden kan du sätta dig in i vad som krävs för att ha firma och ta det steget senare om du fortfarande vill.
- Redigerat 2023-08-05 23:03 av hemul
Tack för era svar!
Jag har ingen annan inkomst, så det kommer räknas som mitt levebröd. Jag är deltidssjukskriven utan sjukpenning och kommer arbetsträna vid sidan om.
Jag tänker ha max tre hundar åt gången, så det räknas alltså inte som hunddagis. Men vad jag förstått måste man registrera det hos länsstyrelsen ändå. Detta blir alltså krångligare än vad jag trodde.
Jag läste att man inte behöver betala moms om man drar in under 80 000 kr per år, så måste kolla om det stämmer.
Jag kommer i alla fall ringa skatteverket och ev. Jordbruksverket eller länsstyrelsen för att få klarhet i allt.
Och egenanatällningsföretag är ett företag som kan anställa en om man inte har F-skatt. De fixar fakturor och skickar in uppgifter när det är dags för deklaration, så att man slipper göra sånt själv. Jag är sjuk och tycker att det är jobbigt med ekonomi och pappersarbete. Det tar mycket energi. Men ska fundera på hur jag ska göra.
//
Lucille
#5: Lyckönskningar. 🙂
Jamen då låter det väl bra att börja med ett egenanställningsföretag!
Ja, lycka till!
#5: Okej, egenanställningsföretag - då fattar jag. Det kan vara klokt att anlita ett sådant, bara de är bra på det där med skatter och moms. Tyvärr finns det många lycksökare i den branschen också. Under vår 40 år som redovisnings. och rådgivningsföretag har vi tyvärr stött på många som hamnat i händerna på klåpare och förlorat mycket pengar.
Men ju mer du lär dig själv desto bättre kan du hålla koll på att företaget gör det rätta.
Och som sagt; Skatteverket i Sverige är väldigt hjälpsamma och trevliga och du kan få mycket hjälp och upplysningar där.
Skriv ner på en lapp allt du undrar över och sätt dig i telefonkö.
Och ha koll på att egenställningsföretaget verkligen betalar in det de drar, så du inte får skatteskulder eller står utan pensionsinbetalningar.
Det går säkert att ta reda på hur pass seriöst företaget är.