Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: beteendeaktiveringdebatt
Läst 153 ggr
Karmatarerskanise
0

Klagade på hundrastgård

Läste igår ett inlägg i en grupp för vår stad. En person klagade på att det ofta var ett gäng inne i hundradgården dom ville in i. Men hon vågade inte gå in för hundarna där inne sprang och skällde på dom längst stängslet.

Hon tyckte det var hemskt och undrade vad hon skulle göra. Hon vågade inte gå in.

Någon skrev "anmäl dom."

Om man vill in till en rastgård som är upptagen måste man alltid prata med de som är där inne innan man ens tänker tanken på att gå in. Man får ALDRIG gå in utan att de där inne har sagt ok.

Att hundar inne i rastgårdar skäller på de utanför betyder inte att dom är aggressiva. Men om man som ägare är så osäker på hundspråk och andra hundar ska man låta bli att gå in pm det är en grupp hundar där inne. Osäkerheten kan orsaka oreda i den fungerande gruppen.

När man pratat med de där inne och bestämt att vänta till dom går ut så får man vänta en stund. 15 minuter verkar vara vanlig tid.

Att anmäla för att hundar i rastgårdar skäller på passerande leder ingenvart. Och är rent löjligt 😅

[Moon AppleGrey]
1

Förstår inte varför hon inte pratade med de som hade sina hundar inne på rastgården istället.
Är det upptaget så är det. 🤷‍♂️

Karmatarerskanise
1

#1: precis. Det är ett gäng som är dör dagligen någon gång mellan 09.30 och 12. Dom är väldigt trevliga, både människor och hundar.

Den här tjejen hade tydligen varit dör flera gånger då dom varit där, men hon har aldrig pratat med dom.

Nu skrev dom som brukar vara där att det bara är att hojta, så kommer dom och pratar.

[Moon AppleGrey]
1

#2: ah, då löser det sig kanske iallafall då. 🙂

Karmatarerskanise
0

#3: ja, nu vet hon vilka tider gänget är där på vardagar, och att hon är välkommen att kalla på dom, och att man måste prata med dom som är där inne om dom ska ha möjligheten att bli medvetna om att någon annan väntar.

Och jag avrådde henne från att gå in till ett fungerande hundgäng om hon känner osäkerhet, eftersom hennes hund då känner av det och hela hundgänget kan bli påverkade av en sådan energi och då kan det bli bråk.

Jag är dock förvånad över att hon trodde det bara är att gå in om man vågar. Trodde alla visste att det är farligt.

Draken
0

#0: Jag brukar vänta, men tala om att jag är där 🙂 Oftast tycker de att jag kan komma in till dem, och det kan jag göra, beroende på vilka hundar det är i rastgården och vilka hundar jag har med mig 😊

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis