Vill ha en hund.
Hej på er alla.
Jag har ett stort problem. Jag skulle så gärna vilja ha en hund, något i mellan storlek som inte behöver springa långpromenader.
När jag tittar på annonser, så finns det inte en hund under 4000 typ. Jag har inte sådana pengar. Jag trodde att man kunde få adoptera en hund som inte har något hem, men det kostar det oxå. :(
Finns det någon som vet en hund som behöver mycket kärlek och gos och som är i behov av ett hem, med en mycket snäll matte och husse.
skriv gärna till mig.
Det första jag vill säga dig är att ta inte en hund för att den är billig! Då kan det bli väldigt fel.
Anledningen till att det kostar att adoptera hundar är för att det ska täcka för alla utgifter organisationerna lägger ut för hundarna. Dessutom skulle det nog inte kännas så seriöst om de bara gav bort hundar.
Sen vet jag inte vad du menar med långpromenader? Alla hundar oavsett storlek behöver ordentliga promenader men i olika utsträckning.
Jag har sett hundar för mindre än 4000 kr på t.ex. Blocket flera gånger. Så nog finns det hundar, men man får förmodligen ha tålamod om man ska hitta en som passar en. Vissa uppfödare säljer även valpar på avbetalning, det kan ju vara ett alternativ om man inte har 10 000 kr att lägga ut på en gång.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
säger som eros…det finns inte en enda hundras som inte kräver sin motion och långa prommisar måste man ta med en mellanstor hund.vilket gäller för alla raser….en dvärghund däremot kräver ju inte lika mycket motion…men den kräver ju i alla fall tankearbete som alla andra hundar,är man inte beredd att ge det man ändå får tillbaka av sin hund genom åren, så ska man nog fundera på om det är en hund man ska ha egentligen….en katt skulle nog passa bättre i så fall…….jag menar inget illa utan lägger fram fakta för dig bara ;-).
Så måste du fundera om du har pengar till veterinärskostnader och försäkring till vovven, det är också viktigt att tänka på :)
precis.. och även om man, som vi, tar en hund på foder i ett år (hon ska bli ledarhund sedan) så måset man betala för maten (ca 500 kr/mån) godis(inte så mycket.. 50 kr mån max) gnagsaker (200kr/mån) och leksaker!(strykande åtgång just nu.. kliar i tänderna! 300kr/mån) och då behöver inte vi betala försäkring och vetrinär.. tur det för haft henne i tre månader och sprutan kostade minst 300 och nu har hon fått ögoninflamation=400kr.. saker till bilen, koppel och liknande.. kostar oxå en hel del..pälsvård.
finns säkert dem med säkrare siffror, jag, mamma och syrran delar på de flesta kosnaderna för leksaker och gnagben, hon har ju tre trygga punkter så vi alla har ju leksaker till henne.
men har man råd med detta så är de helt underbara att ha.. så måste man ha tid oxå.. Hjälp vad mycket ansvar och pengar det blev!!! det vill man juinte tänka på ju.. *ler*
Tänk om du får tag i en hund för 500 kr. Så har du den i ett halvår, men en dag blir den plötsligt påkörd av en bil… Då måste du åka in till veterinären akut, och där måste du kanske betala 6000 kronor för att operera hunden + en extra avgift för att du kom in akut. Efter det måste du betala hundens medicin, som den måste ta i 2 veckor efter operationen.
Om man köper en hund för 500 kronor, bör man ju även försäkra den och det är inte heller hur billigt som helst…
En sak du kan göra är ju att spara pengar tills du har en hyfsat stor summa för att täcka kostnaderna för att köpa själva hunden, försäkring och pengar till oförutsedda händelser som kan komma och kräva pengar.
Ja, och så måste hunden såklart ha koppel, mat, leksaker och liknande=)
Lycka till!

Ja dte är klart att hunden måste ha motion. vad jag menade var att jag inte kan springa omkring, då jag är sjuk. Jag har räknat med mat försäkring och oförutsedda utgifter.
Sen kan dt faktiskt hända en dyr valp som blir på körd oxå. då kostar det en massa.
men allt detta har jag räknat med.
men tack för era svar
Om du tittar på Blocket varje dag, så kan du hitta många "billiga" hundar. Finns både under och strax över 4000 kr.
Ja, blev helt deppig.. var en i mitt län som sålde en döv hund. och jag tänkte, vem tar sig ann den? den verkar haft ett jättebra hem med folk som fattade att den behöver handsignaler till allt.. synd att livet förändras..

Och sen har jag hört att man ska vara lite försiktig med att köpa via blocket (?) för att det kan hända att det är många kennlar som inte har blivit godkända av skk, och säljer därför hundar billigt, men som sagt det är vad jag har hört. Man kan säkert hitta en underbar hund via blocket också!!
Missförstå mig rätt…
#9 Självklart är det så. Både oseriösa och seriösa trängs på Blocket och köper man via t.ex. en rasklubbs valpförmedling är det ju mycket törre chans att säljaren är seriös. Planerar man att köpa via Blocket bör man absolut kolla upp uppfödaren/säljaren ordentligt, likadant som annars :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tror att det finns vissa omplaceringsorginisationer som omplacerar hundarna för 3 500 kronor.

Omplacerings hundar har ofta en del problem som en oerfaren inte klarar. Och då slutar det oftast som omplacering igen. Inte alla, men mycket ofta.
Hund är inget man bara skaffar utan man ska ta god tid på sig och fundera på om det är rätt att skaffa hund för en hund lever mer än några år och det är inte rätt att göra sig av med den efter ett par år om man märker att det inte funkade. Så ta god tid på dig och spara samtidigt ihop pengarna till en hund, lägg undan den summan det kostar att ha en hund varje månad och sedan då du får ihop en lämplig summa kan du fråga dig själv: klarar jag av att avstå denna summa pengar i månaden i 10-16år framöver + klarar jag av att lägga undan lite till oförutsedda utgifter + har jag tid att ha en hund, om du då svarar ja på frågorna så skaffa en hund om du svarar nej på frågorna så bör du inte skaffa en hund.