Hundar iFokus

Hundar

Läst 159 ggr
Mes_k
0

Hunden lös - stor radie/svårmotiverad

Jag önskar egentligen inget annat än att min hund skall få vara lös. Då det ger härligare promenader, hunden får nosa/strosa lite mer i egen takt samt göra av med energi på ett annat sätt än i koppel/långlina.

Som vi kämpat med detta. Hon har naturligt extremt stor radie & går inte igång speciellt mycket på någon specifik belöning. Jag har testat preciiiiis ALLT känns det som.

Godis i form av: rått kött, tillagat kött, pannkakor, rådjursklövar, mjukmat, tuggben, kattmat etc etc.

Lek i all form: kampleksaker, bollar, småprylar, klöv i snöre, jaktlekar, jag slänger mig på backen och vi springer ihop etc.

Övriga belöningar: godisträd, spår, sök, ok att gräva efter sork etc.

Hon går/springer fortfarande för långt bort från en. Vilket leder till många inkallningar eller stoppsignaler. Vilket känns tjatigt & inte hållbart då hon absolut tappar lusten på inkallning om hon bara får en liten belöning. Hon hamnar ofta långt bak också och kommer ikapp när hon är färdig. Vilket ju är ok i vissa marker men inte överallt.

Jag har sedan hon varit valp alltid belönat spontankontakt, när hon går nära mig, inkallning och stopp. Nu är hon snart 2 år. Vi är inne i en period där hon är galen. Så det kanske mest är det. För tidigare har hon kunnat hålla sig närmre, mer på stigen och stannar för att vänta in en. Jag har även kunnat ha henne lös i området, där jag sagt nära och påmint henne när hon börjar hamna för långt ifrån en. Men nu är hon verkligen överallt och ingenstans när hon är lös. Vilket såklart inte fungerar. Så därför är koppel eller långlina på.

Men finns det något vi kan göra? Någon kurs vi kan gå? Något vi bör fokusera på? Vill verkligen inte ge upp hoppet ännu. Hon har enormt jaktlust så det är viktigt att vi får till lite mer närhet. Vill även kunna ha henne lös på andra ställen. Men med mindre radie. Det är min dröm för oss och vill kämpa mot det.

Hon är en jaktgolden på snart 2 år och vi tränar apportering, spår, sök och lite rally ihop.

Finns det något mer jag kan göra än det vi gör i form av spontana lekar, belöning när hon är nära etc? Hur lär jag in avståndet när hon inte har det naturligt?

Som sagt, det har fungerat bättre tidigare, så det kanske mest är en period nu. Men ja, inkallning blir snabbt uttjatat för henne trots mycket belöningar (som hon tydligt inte tycker är värt nog men jag har slut på idéer…).

Hjälp? 🙈

Draken
2

#0: Vissa hundar kan inte gå lösa, även om de gjort det som valp och unghund. Hon är dessutom efter jaktlinjer och har, som du själv skriver, mycket jaktlust, och det kan ställa till problem med att ha henne lös.

Det kan gå bra till hon får vittring på byte och det kan medföra att hon fullständigt "tappar öronen".

Jag har sett hundar som har lydnadschampionat och är totalt fokuserat på föraren när de är på banan, men är helt omöjlig, noll fokus och är totalt döv när de inte "jobbar".

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-03-14 15:27 av Draken
Majken!
2

Du har missat en viktig del i hundens utbildning, att ställa krav och att hunden arbetar i social motivation - viljan att vara sin förare till lags.

Du har belönat och det funkar inte, fundera över hur du istället kan börja kräva saker av din hund.

Mes_k
0

#2: Det är absolut något jag funderar på, varför jag ber om hjälp. Det är ju tydligt att det jag gör inte fungerar. Eller ger den effekt jag vill ha. Har du tips på hur du jobbat med det?

Mes_k
0

#1: Ja, vi har varit här tidigare. Vid 5 månader blev hon unghund för första gången och hade noll öron & hon upptäckte sin egen jaktlust. Vi kämpade på som tusan och kom ut på vad som kändes som andra sidan. Hon var följsam och fin. Lyssnade på inkallning igen etc. Men sen för någon månad sen, så började loopen om igen.

Just nu har min hund ett koncentrationsspann av ca 2sek. Så det är absolut inte en period då vi avancerar i något. Utan vi har backat och är tillbaka på att grunda i träningen.

Mes_k
0

#2: Kan också tillägga att det finns noll naturligt will to please och som vi kämpat med denna punkt. Det har inte varit lätt. Så har du tips där tar vi enormt tacksamt mot det.

Jag har tidigare haft hund men de har genom lek och annat skoj i relationen velat jobba med mig. Frivilligt. Godis och annat belöning har mer varit en förstärkare.

Det har varit klurigt för mig med denna individ. Helt klart.

Maleficum
1

Kan du se något samband med löp period?
Vår Pudel blir en helt annan hund under löp och vid skendräktighet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Majken!
2

#3: Jag ser över hela vardagen, inte bara situationen med inkallning. Jag begränsar hunden med lina/koppel, förklarar att ignorera inkallning ger en konsekvens, lägger massor av tid vid förbudsträning under en period, tar bort allt hunden vill ha och blir snål med belöningar. Ökar beröm, ökar korrigeringar, får hunden att bli mer ödmjuk utan att ge den godis eller leksak.

ALW ildiko
1

Det finns, som ni vet, flera olika sätt att förstärka ett beteende och när vi pratar om det tänker vi på lek, godis osv.

Jag skulle säja att vanans makt slår allt detta oavsett saker som ex ras.
Man kan bestämma sig för att ge dem vanan att komma när man ropar genom att ropa inkallningsordet när hunden redan är påväg till oss betydligt oftare än man ropar för att de ska komma.
Jag menar då att man sätter upp och inväntar den scenen och när det händer så lägger man till ordet/namnet.
Inkallning är för viktigt för att vara ett trick, tänker jag.
https://www.youtube.com/watch?v=FUsUuOm2LJQ&t=610s

Vad som behövs för att kunna ha hunden lös på ett bra sätt. Att inte avlära valpen från det som valpen redan har inom sig. Att valpen får behålla sina naturl...