Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 122 ggr
Cathrineg
0

Att ta emot en valp

Vi är så sugna på att skaffa hund. Varit inne på att ta över en hund som omplacering men det lutar mer och mer åt en valp.
Eftersom vi inte har haft hund tidigare och inte vet hur vi gör "rätt" behöver jag fråga, kanske även de dummaste frågorna 🙈

Den första handlar om att ta emot en valp, vilket vi såklart inte vill göra utan rätt förutsättningar.

Funderar på till sommaren. Vår situation kommer då se ut så här. Tre veckor kommer jag ha möjlighet att arbeta hemifrån på heltid. Fyra veckor har vi semester och tänkte åka husbil. Den rymmer såklart en hund och det skulle innebära att vi är nära den hela tiden.
Ytterligare tre veckor är stora barn hemma och vi har möjlighet att delvis arbeta hemifrån. Efter detta kommer vi arbeta heltid, med arbeten cirka tre minuter från hemmet och med goda möjligheter att gå hem under lunch och ev någon ytterligare gång.

Är ett sådant upplägg för kort tid?
Är det dumt att åka iväg tillsammans med en valp och inte spendera tid i hemmet?

Draken
0

Den planeringen ser bra ut.
Se bara till att ni ensamhetstränar valpen redan tidligt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Åsa S
0

Det kan funka utmärkt med tanke på att jobbet är så nära ifall ni tränar hunden. Men har ni inte haft hund tidigare rekommenderar jag sånt som en valpkurs och kanske ha någon van hundägare som bollplank. +Tänka till angående valet så att rasen passar er livsstil. Valpar kan vara extremt jobbiga som små pirayor alltför ofta, mina föräldrars senaste hund var extremjobbig de första 2åren men det är en hundras som är valpar väldigt länge och tonårstiden som följde var ju inte så rolig heller. Så man får ju vara beredd på att allt inte är en dans på rosor.

Cathrineg
0

Tack för era svar!

Vad som både tilltalar mig, och känns bra utifrån ras, är golden retriever. Tror ni det kan passa?
Valpkurs tänker vi såklart. Hur gamla bör de vara när man börjar? Min tanke är till efter sommaren då jag misstänker att det är svårt att hitta någon UNDER sommaren.
Att ensamträna tänker jag blir väldigt lätt i husbil då man kan sätta sig utanför. Dock undrar jag om det blir att börja om när man kommer hem igen och det är en ny miljö?
Min förhoppning är ju att valpen hunnit bygga en stor tillit till oss då vi kan vara nära hela tiden och inte heller får besök av andra personer.

Maleficum
2

Ensamhetsträning är väldigt beroende på individ. Vår första hund, en labbe, behövde vi aldrig träna för hon var så självständig så hon strunta fullständigt i om vi var hemma eller inte (så länge vi inte var borta under mattid, då var hon inte så glad på oss 😂).
Vår nuvarande Pudel har vi tränat med att ge en kong fylld med massa smarrigt (bla musch när hon har perioder hon gillar det) som hon får när hon ska vara själv (vi kör just kong för vi vill inte ge något hon kan råka sätta i halsen som tex tuggben när man är borta). Funkar toppen hemma hos mina föräldrar (där hon bor främst) och i sommarstugan. Dock funkar det inte hemma hos mig för här känner hon sig fortfarande för osäker med miljön för att känna sig trygg själv (men pga kaninen jag har nu kan jag tyvärr inte ha henne hos mig så mycket jag velat och kan därför inte träna på det).
Sen är hon även van att mamma och pappa springer ner i källaren eller ut på tomten och gör saker lite titt som tätt så det är ju inte alltid hon följer med och efter överallt i huset.
Eftersom hon blir så hyperglad när jag kommer till mamma och pappa (jag är en av hennes favoritpersoner) har jag även gjort så att hon får något mumsigt tuggben när jag ska åka hem vilket resulterat i att hon, istället för att bli låg och ledsen, försöker göra allt för att få mig att gå när det börjar närma sig den tiden jag brukar åka.

Men sen finns det även hundar med separationsångest som trots massor av träning inte klarar att vara själva hemma och då gäller det att man kan ha en annan lösning för det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu