Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 103 ggr
NatashaS
0

Valp i storstad, miljöträning?

Hej,
Jag går i valptankar och är mitt uppe i alla research. Läser just nu mycket om miljöträning. Det har dock gjort mig lite oroad. Jag bor innanför tullarna i Stockholm vid en ganska stor gata. Så nu har jag en del frågor…

Hur gör jag för att hålla miljöträningen på en lagom nivå?
Tidiga mornar/sena kvällar är ju en idé. Jag har tillgång till bil så skulle kunna köra till mer lugna områden, men vad gör jag om bilresan i sig är för stressande för valpen? (Jag har dock tillgång till en stor innegård där kissning etc. kan ske i lugnare miljö.)

I och med att jag bor i en rörig miljö så är stabilitet en av de egenskaper jag prioriterar högst. Hur vet jag när jag träffar föräldrardjuren om de är stabila? Vilka frågor bör jag ställa uppfödaren för att få fram sådan information?
Hur vet jag vilken valp i kullen som är mest stabil? Vilka andra egenskaper bör jag leta efter?

Ska gå på ett webinarium om miljöträning om några veckor så då kan jag säkert få svar på en del av dessa frågor, men det vore intressant att höra flera perspektiv särskilt av folk med erfarenhet av att ha valp i storstad.

Andra tips och råd är varmt välkomna!

Draken
2

#0: Det är väldigt olika från hund till hund vad som är bra eller inte, vad som fungerar eller inte. Men jag skall försöka svara så gott det går på dina frågor.

Hur gör jag för att hålla miljöträningen på en lagom nivå?

Du skriver att du har en lugn innegård där hunden kan göra ifrån sig. Det är jättebra, låt hunden gå dit och göra sina behov först, när den är klar så ta den på en liten promenad ute i staden. Börja försiktigt med kanske bara 10 minuter, och öka på succsecivt eftersom. Ta gärna bilen ibland och åk iväg till lugnare ställen, även fast hunden kanske är åksjuk. Mina har varit åksjuka som valpar, men jag har haft med dem i bilen, och det har gått över efter ett tag.

Hur vet jag när jag träffar föräldradjuren om de är stabila? Vilka frågor bör jag ställa uppfödaren för att få fram sådan information?

Man brukar oftast kunna se med blotta ögat om föräldradjuren eller eventuella syskon är stabila eller ej.
Tänk på hur tiken reagerar när du kommer. En hund som uppenbarligen är rädd och orolig är ingen stabil hund.

Fråga uppfödaren vad den gör med hunden, hur den tränas och vilka inriktningar (spår, sök, apport allmän lydnad etc.) hunden tränas i. Eller om det rent av är en soffpotatis.

Hur vet jag vilken valp i kullen som är mest stabil? Vilka andra egenskaper bör jag leta efter?

Det kan vara svårt att se på en valp. Den kan vara framfusig och jättesocial när den är valp, men bli en helt annan hund när den är vuxen, eller när den kommer bort från syskon och tiken.
Den kan vara "nertryckt" och rädd/nervös med syskonen, men bli en helt annan hund när den kommer själv och får all uppmärksamhet.

En valp är oftast ganska aktiv och livlig. Hittar ofta på massa bus och tokerier, kissar inne, tuggar på allt som rör sig och slaktar leksaker, skor och andra saker som kan vara trevliga för en liten valp som kliar i tänderna.

Det är jättebra att du skall gå på Webbinariet, ta till dig alt vad som sägs, men tänk också på att alla valpar och/eller vuxna hundar är individer. Det som fungerar jättebra på en valp kan vara helt annorlunda på en annan av samma ras, kön och ålder

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-02-15 08:52 av Draken
NatashaS
0

#1: Tack för fint och utförligt svar! Och som du skriver i början det verkar som fokuset i miljöträningen är att jag ska lära mig att läsa av min hund och anpassa träningen efter det. Har beställt några böcker om etologi som förhoppningsvis kommer hjälpa mig med att bli bättre på att förstå hundspråk eller vad man ska säga :)

Draken
1

#2: En av grunderna att du och din hund skall må bra är att läsa av hunden och se vilken sinnesstämning den är i 🙂 Efter ett tag ser du pr. automatik hur hunden reagerar (med rädsla, glädje, aggressivitet etc.) och då kan du agera därefter.

Tänk också på att hunden läser av din sinnesstämning också när den har vant sig vid dig. Är du stressad och orolig, så blir hunden stressad och orolig. Är du arg, så blir hunden reaktiv och går upp i försvarsläge osv.

Jag har köpt Fredrik Steens samling om hunden. Har läst alla böcker flera gånger. De är väldigt bra att kunna falla tillbaka på om man har en ny hund , vare sig det är en vuxen eller det är en valp.
Alla hundar är individer med olika krav på stimulans, kontakt och umgänge.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Maleficum
1

#2: Kan rekommendera Att leva med hund : en guide till dina hundår av Per Jensen :) Hade önskat jag läst den innan vi skaffat hund och inte nu när våran andra hund redan är 3 år ;) Men den var ändå väldigt intressant och lite tänkvärd.
Den brukar finnas på bibliotek (iaf de jag är ansluten till).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu