Hur tränar man en vakthund?
Jag har blivit nyfiken på hur man tränar en hund att vakta huset.
Jag bor utomlands och hyr ett litet fristående hus i samma trädgård som det stora huset. Där bor en familj som hyr ut några rum i huset och ett par till små hus, mest longstay men ibland airbnb gäster som bor några dagar.
De har två stora hundar, en doberman och schäfer 2 resp 3 år som springer fritt i trädgården och är ute även nattetid men jag ser dem aldrig på natten från mitt hus. De ligger väl och sover någonstans. Ibland springer de och skäller med grannhundarna. Jag är nyfiken på hur man tränar hundar till att vakta så de faktiskt skulle göra nytta som vakthundar. I det här fallet är det inte bara en familj de ska vakta utan de måste släppa in hyresgäster som bor i husen som kan komma hem alla tider på dygnet, och skydda även dem. Men stoppa obehöriga från att ta sig in.
Kan man lära dem att göra skillnad på människor de ska släppa in och inte, fastän hyresgäster och tilfälliga airbnb gäster byts ut? Det vore ju minst lika otrevligt att bli stoppad att komma in men jag gissar att man kan lära hundarna göra skillnad på hyresgäster och inkräktare, men hur då? Räcker det att de har fått hälsa och sett dem i trädgården? Är det svårt att lära dem, måste de skickas på träning eller kan man träna dem själv att lära sig vakta huset - utan att de blir överdrivet vaktiga?
Jag avråder dig från att träna en professionell vakthund, det är väldigt invecklat och man måste veta vad man gör för annars kan det bli farligt.
Nej att få en hund att vakta gäster som byts ut går inte. Den vaktar de som tillhör flocken, och flocken byter inte medlemmar hela tiden.
Vad jag förstått (och detta är alltså vad jag lärt mig av vad jag sett, hört, läst, osv och inte av personlig erfarenhet) är att vakthundar dels lär sig mycket av vilka personer som "ska" finnas omkring, men även också direkt på kommando. Alltså även om det finns en "vän" i huset, om ägaren använder ett specifikt kommando så ska hunden i det läget leta fram personen och agera därefter. OM jag förstått det rätt, så är de flesta kommandon inte alls till för att tillföra någon skada. De tränar alltså inte hundarna för att hugga där någon kan förblöda eller liknande, utan där det bara oskadliggör. T:ex att hugga i underarmar eller liknande. Där de kan avbryta ett hot, men inte direkt är en livsfara för personen de angripit mot.
En del hundar som även är vakthundar är världens finaste gullegullisar när de är "icke inklockade" så att säga. Men kommer kommandot så vet de exakt vad de ska göra för att oskadliggöra det hot som de fått nys om. Men detta är ju träning som inte kan göras en gång och sen aldrig mer, utan behöver repeteras ofta under hundens liv och såklart med människor som inte faktiskt riskerar skador när hunden gör som den ska.
Men däremot om det byts ut människor typ i kvarten så blir det såklart väldigt förvirrande för hunden att veta instinktivt vem som hör till flocken. Vem som ska försvaras. Då är det kommando som gäller.
Kommer inget kommande så ligger det i vad de är tränade för. Ska de agera eller ska de inte agera. Är de tränade att BARA agera när kommando är angivet så är såklart även de som bara där några dagar säkra. Är de tränade att ALLTID agera om någon de inte känner till eller är "vän" med (så att säga) kommer in på tomten så agerar de därefter.
Om jag var du, och kände lite oro kring det hela, skulle jag prata med ägarna. Så att du vet exakt vad som gäller. Är det hundar som direkt går på om en främling kommer, eller går de bara på om de blir tillsagda att göra det.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Tänk på att aldrig träna nån annans hund utan ägarens godkännande. Det gäller all form av uppforstring och träning, det ska ske på det vis ägaren vill. Däremot kan man ta upp sina tankar med ägaren.
Ja jag vill verkligen understryka att min kommentar är menad enbart som tankar, och inte som en uppmuntran att själv göra något. Det du ska göra om du undrar är att prata med ägarna av hundarna, så du vet vad som gäller. Man ska aldrig försöka ge sig på att träna någon annans hund, det kan sluta fel för vem som helst utan att någon alls menade att det skulle bli så.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Naturligtvis tänker jag inte själv träna de här hundarna, det är för det första inte mina hundar. Utan jag undrar mer teoretiskt om man kan träna hundar till att vakta på kommando, att en av dem ska vakta mitt hus exempelvis. Och om man kunde få dem att vända sin energi och instinkt att vakta till att faktiskt göra lite nytta istället för att bara springa och yla med grannhundarna på nätterna. Jag är inte överförtjust i hundhållningen i det här landet där jag bor kan man säga. Ska man ändå ha hundar så kan de åtminstone göra någon nytta kan jag tycka: vakta och hålla tyst när det inte finns anledning att skälla.
Vakthundar vaktar sin egen flock/familj =alla som ingår i familjen och även familjens övriga familj och även vänner helt utan att du behöver LÄRA dom något!
Jag har bara haft såna hundar du pratar om -schäfer, Malle, mfl bruks hundar som även är vakt hundar…
Och jag har aldrig lärt mina hundar att vakta - då skulle dom blivit farliga…man LÄR INTE en vakthund hur och vilka den ska vakta.
Dom är födda med vakt egenskaperna precis som en fågelhund är född att vilja jaga fåglar och dom lär sig redan som unghundar vilka som tillhör familjen = familjen dom bor med + fam vänner..
Varför skulle dom vakta ditt hus- nej det skulle dom inte göra för du tillhör inte deras flock… Jag kan inte få grannens hund att vakta mig..Så nej!
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"