Midsommar och djursjukhuset
Sent kvällen innan midsommarafton spote jag mina killar i högnet var jag bor. Den här gången kom Monti tillbaka efter första rusningen in i växtligheten med uppslaget smalben.
Han visade ingen smärta och deg var mest huden som slagits upp, blödde inte mycket. Så jag tvättade det och satte förband på till natten.
Nästa dag, midsommarafton, reagerade han kraftigt när jag skulle ta bort förbandet och sedan såg jag en stor hudflik som stack ut. Tänkte att det kanske var djupare in under huden som jag inte kunde se och insåg att jag var tvungen att få det kollat.
Enda stället öppet var så klart djursjukhuset. Redan i telefon varnades jag med att bara att komma in kostade 5200kr. Sedan tillkom övriga kostnader för bad som behövdes göras.
Höll på att svimma. Hade ingen aning om att det var sådana otroliga summor för jour och akutbesök.
Men vid frågan om lång väntetid var det lugnt sa dom. Åkte in. Tomt väntrum. Efter 5 minuter kom en sköterska och kallade in oss. Hon tittade på det och sa att en veterinär skulle komma och titta om det behövde sys.
Hon kom efter 4,5 timme. Tittade på det i 5 minuter och sa att vi kunde sköta det hemma. Visst kunde dom sy men det kändes som overkill på midsommarafton sa hon. Hon rekommenderade mig att köpa honung och det sålde dom. Köpte en för 89kr. Kom hem och såg att det var engångförpackning!!! 89kr för det. Helt sjukt!
Slutsumman blev 5700. Och det ställde jag in min fest för.
Kom hem helt slut efter den långa väntan och extrema värmen. Då fick jag ett gallstensanfall som varade till 04 ungefär.
En riktig skit midsommar hade jag!
Och monti är olycklig med sin tratt. Tyvärr ett måste eftersom han är på och slickar så fort han får chansen.
Så nu har oturen börjat för hund nr 2. Precis som det inte räcker med allt Odd gått igenom.
På bilden ses Minti när vi väntade I skuggan utanför djursjukhuset. Fick låna en filt. Och en bild på hans fina tratt.
- Redigerat 2023-03-31 23:25 av Karmatarerskanise
Stackarn! 😢 Dyrt men tur att det inte var värre.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1: ja tur i oturen.
Tråkigt att hägnet på mitt område är fullt med snår och björnbärsbuskar. Livsfarligt när man har vinthundar som inte gör annat än att springa i full fart in i snåren.
Var inte längesedan Odd hoppade över ett fallet träd och landade på en tjock utstickande gren.
Får bli att leta sig till andra hägn utan massa saker ivägen. Har inte råd med sånt här 😂
- Redigerat 2023-03-31 23:25 av Karmatarerskanise
Men fy 😲
Finns det inga banor för vinthundar som man kan hyra någon timma eller hur det nu funkar i närheten?
#3: tyvärr inte. Närmaste bana ligger ett par timmar bort. Och jag har inte körkort :/
Finns det ingen som köra dig någon dag i månaden?
#2: Det går inte att kontakta kommunen och se om de kan rensa bort vassa buskar och sånt i hundgården? Tycker de borde kunna göra det om man påpekar att det är skaderisk och gårdarna då inte kan användas som det är tänkt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#6. Bra idé!👍
Ibland är det bara okunskap från kommunen och de är på vissa ställen tacksamma för att folk upplyser om saker som är farliga för allt levande, som de missat.
Du kan ju skicka en bild på hur hunden ser ut till kommunen och be dem rensa, annars föreslå att de betalar för din hunds skador!😠
#5: tyvärr inte. De som kan köra dit har själva hundar som ska springa och har inte plats för mina.
Det fanns en bana i en grannstad, men den togs bort för några år sedan.
#6 Jag har varit i kontakt med kommunen om att rensa upp där både för hundarnas skull och för att man ska ha chans att se om det ligger döda djur eller inslängd mat med syfte att skada hundarna. Förklarade qtt under sommarmånaderna är väldigt liten del av hägnet öppen och resten är övervuxen med björnbär, olika buskar och högt gräs. Så de hundar som håller sig var det är lätt att springa får väldigt begränsad yta att röra sig på. Och vi hundägare har ingen möjlighet att se om några levande djur är där inne, som våra hundar kan skada eller döda.
Fick svaret att hägnet gjordes med målet att vara en skogsmiljö och inte skulle ändras.
Vet flervsom varit i kontakt med kommunen om just det hägnet, och fått samma svar.
Tänker kontakta dom igen via mejl och bifoga bilder på skador hundar kan få där inne och påtala övriga problem det medför med så mycket vilt växande slöj i ett hundhägn.
Min ena hund fick sår på hornhinnan där inne.
Vansinnigt att ha björnbärsbuskar i ett hundhägn. Just ögonen kan det gå riktigt illa med. Och vissa delar är extremt svårt att nå för oss människor om en hund skulle skada sig och inte kan ta sig ut från slöjet.
Förstår inte varför det måste vara skog i hägnet. Påväg dit går man i skogen. I hägnet vill man ju låta hundar leka och rastas ordentligt, skogen kan dom lukta på kopplade.
Dessutom är det sommartid omöjligt att se om det är någon i hägnet. Vissa hänger inte kopplet på grinden. En del pga okunskap, andra för att någon går och klipper av de koppel som hänger på grinden.
#8: Hoppas de börjar lyssna! Är ju lite skillnad på skogsmiljö (som till viss del hålls efter av vilda djur) och "risbuske" där allt bara vuxit igen.
Speciellt vassa snåriga buskar som björnbär är (vi har massor på landet och blir helt tokig på dem) är ju inte lämpligt i en hundgård och om hundar fortsätter bli skadade där kommer ju folk sluta använda gården och kanske släppa hundarna utanför istället (vilket ju inte är något man vill).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Hoppas att de lyssnar nån gång. Kan ni inte gå ihop flera stycken och tåga in på kommunhuset och kräva att få prata med ansvarig ?