bilresan hem med valpen
Om ett par veckor får jag hem min allra första valp(har bara haft vuxna omplaceringar innan) och börjar nästan räkna dagarna nu. Men funderar mycket över hemresan.
Ser så många som hämtar valp och har valpen i knäet i framsätet(passagerare). men är inte det ganska osäkert? tänk om något händer och airbagen utlöses. men förstår också att framsätet är bra för ev åksjuka. sen är det ju inte tillåtet att ha hundar löst i bilen. dom ska antingen sitta säkert i bilbälte eller i bur. eller är valphämtning lite av en gråzon?
Nej det är olagligt med. Hundar ska vara säkrade antingen i bur, lastgaller eller krocktestad sele. Och inte där det är airbag.
Nej det är ingen gråzon med valphämtning. Ha valpen i bur eller krocktestad sele i baksätet. Hellre åksjuk valp. (om den skulle bli det)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: tänkte sitta där bak med henne och ha henne i buren och ha den lite öppen så jag kan gulla med henne under resan.
Lagen säger att hunden ska vara säkrad från att flyga runt i kupén.
Hur man väljer är upp till en själv. Valpar har jag haft i tygbur på hemresan. Lätt att öppna och sticka in handen.
Jag satt i baksätet med valpen i bilbälte ☺️
Då kunde han krypa upp i mitt knä om han ville
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Lagen säger att allt gods ska vara säkrat. Hundar är gods i det här sammanhanget. Hur många säkrar alltid sin väska, sin matkasse, pryttlarna man köpt på IKEA, sin laptop, sin kamera eller vad annat man nu har med sig?
Hur du än gör tror jag det är bra om du fixar så du kan vara nära valpen, hålla den, ta i den. Speciellt om det är en lång resa. Det kan vara traumatiskt för valpen detta, men behöver inte vara det. Chansen att det ska bli en bra upplevelse för valpen ökar om du kan vara nära och ge den trygghet. Fast den kan ju tycka att du är läskig också, men just det brukar gå över rätt fort.😉