Unghund
Hallå!
Jag har nog närmare tusen frågor som förstagångs hundägare. Har fått bra svar här så jag testar igen :)
Jag har en hane på nu 12 månader. Han är kemiskt kastrerad sen ca 5 veckor tillbaka.
Innan kastrering så var han omöjlig att få kontakt med men nu börjar jag få tillbaka kontakten och han börjar även bli mer kontaktsökande gentemot mig.
Till min fundering/fråga så skäller han ut stillastående människor, tex om en joggare stannar till för att stretcha eller folk som bara står still vid en busshållplats. Även hänt att han skällt ut folk som kommer emot oss för snabbt.
Ibland låter han väldigt arg och blir jättesvår att få kontakt med. Han lugnar ner sig snabbare än tidigare. Började vid ca 8 månader. Blivit liiiite lugnare på senaste.
Att tillägga: Bor i ett område som på senaste varit lite stökigt om kvällarna och på kvällarna reagerar han även mer. Han reagerar på om folk ”gömmer” sig i närliggande skogen och på parkeringen tex om de slangar bensin.
Någon som har tips eller varit med om liknande? Kan det vara en fas? Är det åldern som spökar? Hormoner? Könsmognad?
Jag har testat skvaller - fungerat sådär.
Sen tycker jag att det är extremt svårt att träna honom trygg i mörkret då jag själv inte känner mig 100% trygg. Antar han känner det med.