Hundar iFokus

Hundar

Läst 1138 ggr
timpo2
0

Vad är snällast för hunden?

Hämtade hem en omplaceringshund för fyra månader sen, finns tidigare inlägg på min profil för er som är nyfikna på honom. Sedan dess har han varit väldigt sjuk och i desperat behov av veterinärvård.

Han har inte varit frisk en enda dag sen han kom till oss. Sår på trampdynor och ljumske. Inflammationer i öron och mellan trampdynor. Stygn, smärtstillande, strikt vila i två veckor, daglig rengöring. Frakturerade tänder som ska dras ut. Självskadebeteende och allergier. Han slickar och gnagar tills det inte finns någon päls kvar. Bandage, medicinering, munkorg, tratt, skor. Samt att han var ovaccinerad men är fullt vaccinerad nu (DHPPI+rabies). När han kom till oss åt han Doggy, vi har testat Magnussons, Buddy Pet Foods, Acana, Four Friends, olika proteinkällor, allergivänliga, med & utan spannmål. Samt tillskott, laxolja, nyponpulver, blodpulver, färskfoder, ägg, osv. Inga större framsteg.

Han älskar det aktiva livet vi har tillsammans, tanken var att han skulle bli ett tävlingsprojekt men hälsan håller inte. Vi tränar ändå in lydnadsmomenten och han är så sinnessjukt duktig och älskar att vara till lags. Han går lös på promenader och vi har tränat bort hans reaktivitet. Han har så kul och är så livsglad, men det är hans hälsa som håller tillbaka honom. Jag har försökt begränsa hur aktiva vi är men det är ohållbart.

Han är inte ens tre år gammal och vi är tredje hemmet. Är det snällt att skicka vidare honom till ett fjärde hem? Vad är alternativen? Låta honom fortsätta leva såhär?

• Redigerat 2022-04-12 13:26 av timpo2
Lona
8

Jag tycker inte att ni ska skicka honom vidare, om ni inte vill/kan behålla honom så låt det vara slut där. Man ska inte avliva djur som en lösning men det är inte ok att låta honom gå igenom en omplacering till. Möjligen om det är till någon ni känner väl där ni vet att det kommer att funka. ❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vixxen
5

Behåll honom och ge honom ett lugnt liv!💕
Kanske kan ni skaffa en hund till som ni kan vara mer aktiv med!

timpo2
2

#1: Tack för svar, det känns bra att veta att avlivning inte är djävulens påhitt. Vi kommer behålla honom och ge honom ett värdligt liv in till slutet :(

#2: Tack för din synpunkt, men det blir inte hållbart. En Schäfer-blandning nöjer sig inte med låg aktivitetsnivå. Det är inte ett liv värt att leva för en hund som honom. Samt att min bostadssituation kräver mycket rörelse, långa gångavstånd och ingen bil. Men, vi kommer behålla honom either way. Vi fortsätter använda skor, tratt och munkorg i förebyggande syfte så gott det går, så länge han kan ha någon livskvalitet

Heddiz
2

Jag skulle kunna ta honom om ni inte vill behålla honom - han är ju jätte fin!
Varför behöver han munkorg och vad är grund problemet.

För att han ska må bra så är det ju en del saker ni skulle kunna göra så att han blir frisk.
Sen förstår jag inte problemet - ni köpte honom som ett projekt för att tävla, men så länge han tycker det är kul att träna så är det väl bara köra på..eller mår han dåligt i efterhand då?

Jag skulle inte ge upp en hund…utan försökt hitta grund problemet/ev sjukdom? Det låter som att några problem är psykiska och några fysiska..
Och jag skulle prova BARF mat, laser, massage, reiki, healing…och det finns mycket att prova…

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

timpo2
1

#4: Jag förstår att det är oklart, jag håller det så kortfattat som möjligt - han har så lång skadehistorik.

Grundproblem vet vi inte, trots att vi har försökt. Vi bokade för en utredning, men hela senaste vetbesöket på 2½ timmar gick åt att behandla symtomen på grundproblemen och fanns ingen tid kvar att gå igenom grundproblemen.

Han har munkorg eftersom han gnagar och slickar sönder sig själv, tills han har sår, blöder och haltar och kan inte ut och röra på sig. Vissa tror allergier, vissa tror självskadebeteende. Vi vet inte.

Han tycker det är superduperkul att träna, hans engagemang är oslagbart jämfört med mina tidigare hundar! Träningen är inga problem, i träningen är han fantastisk och har stor potential. Vår energi matchar så sjukt bra. Men sår rivs upp, han har ont och gnyr, haltar och kan inte prestera. Kan inte belöna ordentligt med boll (bästa han vet) eller dragkamp eftersom vi måste begränsa rörelse.

Vi tänker inte ge upp på honom for fun… Det finns ju en anledning till att han redan har omplacerats två gånger. Han är inte ett lätt hund.

Draken
6

Om det kommer så långt att ni känner att ni kan ha kvar honom så tror jag det bästa vore att låta honom somna in.-

Han har stora problem att fungera i vardagen, och om man inte hittar själva grundproblemet så är det ju också svårt att ge honom rätt behandling. Symptomlindra honom, ja det kan man göra, men det blir ohållbart i längden om man inte hittar vad som ligger till grund för hans mående.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Chinesecrestedlover
1

Råkade svara i fel tråd…fattar inte hur det gick till… ups!

• Redigerat 2022-04-16 10:23 av Chinesecrestedlover
[Moon AppleGrey]
1

#7: sådant händer ibland.

Heddiz
0

#5: Kan han vara stressad eller deprimerad (han låter ju glad, men eftersom han inte kan träna och leka i den utsträckning han vill/behöver så kanske det har blivit en ond cirkel där han även skadar sig själv i frustration eller av annan anledning?

Om det är allergi (också)
Har ni provat uteslutnings metoden?

Att bara ge honom en sorts "snäll" mat en period.

Men om ni provat allt i matväg - har ni provat att laga helt egen mat - BARF eller så kan ni kanske prova att koka kött tex lamm kött (brukar rek till känsliga hundar) även kyckling - men vissa tål inte kyckling så det är så individuellt och tex morötter och/eller potatis, osv.
Kokt mat kan vara lite "snällare" än rå mat ett tag..

Sen kan det vara en kombination - lite allergi? och frustration som gör att han biter och slickar kan helt enkelt blivit ett inlärt beteende.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

timpo2
1

#9: Vi började med att utesluta kyckling och spannmål men har även testat inkludera spannmål ett tag. Nöt och fläsk tog vi bort. Ger allergivänligt spannmålsfritt Four Friends Wild Venison just nu. Godis är också spannmålsfritt oftast turkey eller duck, ingen Pedigreekvalite, absolut inte leverbitar. Färskfoder innehåller oftast älg, lax, ren. Acana Grass-fed Lamb blev han väldigt sjuk av.

Har testat kokad kyckling men diarré, kommer inte laga egen mat eftersom jag inte är utbildad nutritionist och inte samarbetar med någon nutritionist. Reser en del också så han måste kunna överleva på torrfoder om han ska bo med mig :/ Testade mjölksyrebakterier dock och det fungerade bra när han skulle återhämta sig från Acana!

Jag tror också det är inlärt beteende. Kan skriva mer i DM om du är nyfiken eller vill hjälpa. Känner mig inte bekväm med att skriva så mycket på ett öppet forum då fler detaljer skulle innebära att jag måste gå in på tidigare hem och bakgrund.

Tack alla för era svar och synpunkter <3

Ellen_
1

Så himla tråkigt både för dig och hunden att hälsan förstör för det låter ju som att ni annars har lite samma ambitioner. Min sheltie hade problem med hud som kliade och extremt dålig mage och ofta kräkningar. Veterinären rådde oss att byta till hypoallergent foder från royal canin och även bara ge hypoallergena godisar. Det har fungerat bra för oss och har även kunnat försiktigt introducera ett vanligt märke på godis samt lite kokt fisk. Vi vet inte exakt vad han är allergisk mot men enligt min veterinär är det smart att testa att uteslutande ge hypoallergent i någon månad för att se om det kan ge resultat. Nu har han fått väldigt dålig kvalitet på trampdynorna dock men tanken är att testa tillskott i form av olja från nutrolin och vänja in och hoppas magen klarar det och att trampdynorna blir bättre. Så kanske värt att testa åtminstone för att ha uteslutit foderallergier ? Hoppas ni hittar vad som är fel eller ett sätt att anpassa så det fungerar. Annars håller jag med tidigare om att jag tror avlivning är det som är snällast mot hunden vid en sådan situation där det annars känns som livskvaliteten blir påverkad

hemul
2

Har lite svårt att tolka inlägget. Han är sjuk hela tiden, men han är livsglad och har kul när ni tränar?

Heddiz
1

Höll han på och bita och slicka sig innan ni köpte/tog över honom…

Jag kom att tänka på furunkulos som är en bakterie-kvalster Infektion och det blir som sår på tassar som spricker och hunden slickar och biter gärna på tassarna då (kan även bli sår på läppar, mm.)
Varför dom får det kan bero på olika saker som att hunden fått i sig en sticka (eller annan främmande kropp), andra saker till någon hormonsjukdom
Det går att se genom blodprov eller skrapning..och det går att bota med lite olika saker..Medicin, speciellt shampo, salva(eller olja -(( jag brukar använda solros, raps eller olivolja på tassarna på vintern - i förebyggande syfte) ja och bra mat.

Du behöver inte vara utbildad nutritionist/närings terapeut . Jag har pluggat lite näringslära till hundar själv och det är inte så svårt tycker jag..
Det är mer att man ibland inte har tid eller ork för att förbereda maten själv.

Jag har gett Barf i 20 år, MEN jag har också gett torrfoder, färskfoder, spannmålsfritt våtfoder, mycket vom, rotfrukter och bär(+ kalk+ vitaminer/mineraler, fiskolja_men INTE från lax från norge-det är inte bra-

Vom brukar vara bra för päls och mage..Men man får börja med en mindre mängd till en känslig hund…Men du har väl provat det också😊

Basen är iaf kött av nöt, vilt, fågel, fisk..Inälvor är jätte nyttigt, men ska inte ges mer än ca 1/8 del + ben 1/8 del Och grönsaker, rotfrukter och bär ca 10 %.. Sen "kan" man ha i en liten del spannmål ibland som lite korn, ris,..Men jag förstår att det kan vara svårt att börja med det och sen har man inte alltid tid till det, men då har jag gett annat…Alla mina hundar har mått bra på den mat jag gett och blivit gamla för sin ras😊

Ja vad det än är så kan det blivit ett inlärt beteende…och om du tror det t.o.m som vet så mycket mer än oss andra som inte vet hela historien att det kanske har med dom förra ägarna att göra eller att hunden eller dom gjort något ( vad vet jag inte).
Men i vilket fall så hjälper jag gärna till om jag kan…Jag är mest van med eller har faktiskt bara haft brukshundar och bruksblandningar.. vilka ff är "brukshundar" på det sättet att dom vill också jobba..

Malle och Malle blandis som jag har är det MYCKET jobb med också..för- dom kräver att få jobba
Dom lär sig så snabbt och måste utmanas så jag tränar i princip 6dgr/v på Tävlingslydnads moment, shejping -typ target träning, nosework, eller spår, agility, parkour, uppletande, retriever apportering, cykeldrag, balans bolls träning, kroppsvård/passivitet -

och vare sig jag masserar dom) eller klipper klorna…så ligger dom helt still och njuter faktiskt, men inte med min man😂

Men vissa som köper en söt blandras (mellan typ schäfer och ? malle)(som jag haft) förstår inte att det blir ju ett krutpaket som kan få problem beteenden om den inte tränas.

Jag tänkte också på om ni har tränat in ett bryt kommando - typ sluta slicka och om han lyssnar ge honom en kong med fryst mat/godis i, eller godisbit..

Att byta plats/bädd och nya kommandon runt slickandet.

Gå ifrån honom en sek i början och öka tiden på att han ska gnaga på något annat eller bara hålla hakan (target träning) mot kanten av hundbädden tex.- (filma så ni ser vad han gör när han är ensam )

Nu ska jag gå ut med mina monster på rastning och frukost serverad på tomten 🐕🐕🌞

The more I love my Dog
"Mark Twain"

timpo2
0

#12: I hjärna och hjärta älskar han livet, det är hans kropp och hälsa som brister. Han vill springa & hoppa men kan sällan göra det - antingen för att det gör så ont att gå eller för att jag måste hindra honom.

Men han ignorerar även smärtan ibland och haltar sig glatt fram på promenad och träningspass, för han vill så gärna.

Kort sagt blir det en krock - hans kropp klarar inte av det, och kräver en mycket lågaktivitetsnivå så som det ser ut nu, men i hans huvud är han framåt, älskvärd, social, aktiv och livsglad.

timpo2
0

Kort update,

Varit hos vet igen och återigen kunde vi inte få fram några svar men den här gången rekommenderade dom Adaptil-halsband och lugnande kosttillskott. En klåda/allergiundersökning påbörjades i samband med det men har inte hunnit eller kunnat investera mer i det - såren har i alla fall läkt och inte kommit tillbaka sen vetbesöket. Jag antar tack vare Adaptil-halsbandet.

Lite videor som visar några av hans sår samt foder, tillskott, vetbesök, hälta, läkningsprocess mm för mer context;

https://imgur.com/a/ztKBjce

Tack för all hjälp med min somewhat trebenta hund

Find, rate and share the best memes and images. Discover the magic of the Internet at Imgur.