Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: valparuppfödning-och-valpning
Läst 507 ggr
Silldutt
0

Valpkull och städning…ge mig tips snälla!

Hej!

Jag undrar hur städar ni efter valparna på bästa sätt när ni har en kull? Vilka medel är ok att använda och vilka är inte? Har just nu bara skurat med såpa (typ 15-20ggr per dag) tiken är väldigt duktig på att hålla undan efter dom men jag försöker hinna före henne då hon blivit lite dålig i magen av det.

Jag tycker inte såpan räcker fullt ut, visst får man acceptera att det luktar lite hundkiss och så men vill hålla det så rent och luktfritt som jag bara kan då jag vill att valparna växer upp i bästa möjliga miljön och jag är väldigt mån om att det ska vara rent och fräscht hemma då jag mår dåligt om det är för stökigt.

Har ytdesinfektion 45+ hemma, även ajax, klorin och allt man kan tänka sig men har bara kört med såpan då jag inte vill riskera att utsätta dom för något skadligt.

Kan jag typ 1gång i veckan när valparna sover använda ytdesinfektion 45+ och sen efter det skura golven några vändor och vädra tills lukten från desinfektionen är borta med gott samvete?

Tycker att oavsett hur mycket jag skurat golven att det luktar svagt kiss om jag står på knä och luktar…hade besök idag av 3pers och en av dom kommenterade att valparna luktade lite kiss också, är det normalt? Bör jag inhandla våtservetter för hundar och rengöra dom någon gång då och då eller bara blöta en handduk och torka av dom lite lätt?

Varför dom luktar beror nog på att de kissar ibland på filtarna dom sover på, dom byts ut 1-2ggr dagligen men de lyckas endå lukta lite kiss. Det är 6st 5v gamla valpar och jag blir nojig över att jag inte gör tillräckligt för deras hygien..jag är väldigt duktig på att övertänka men jag vet inte, tänkte att det är lika bra att söka råd, tips och höra om andras erfarenheter här 😊

Har också använt valpmattor fram tills nu då dom små ligisterna massakrerar dom samt drar runt dom på natten så dom ligger inbäddade bland filtarna 😅 ja det är kul när man vaknar och ser 6st små valpar sovandes med nerkissade valpmattor, jag gissar att jag kommer vara gråhårig efter det här 😂

Silldutt
0

Åh juste! Menar ju självklart inte att rengöra med ytdesinfektionen där valparna är och sover (i sovrummet) utom i hall/kök med sovrumsdörren stäng och sen stänga in dom i hall/kök när dom vaknat och ta sovrummet. Glömde ju skriva det i texten😊

Chinesecrestedlover
0

#0 Hej!

Ingen erfarenhet av valpkull…men väl av djur (av olika arter) som kissar inne; på golv, möbler och filtar osv. Allt från valpar (och vuxen hund som gärna markerar inne…jättekul🙄) till kaniner och råttor etc. = blivit en del skurande och tvättande genom åren. Jag har även väldigt känsliga djur (papegojor), deras luftrör är otrolig känsliga så de flesta rengöringsmedel osv. går bort.

Jag använder mig av ättika (12%) som jag späder ut med vatten (ca 1 del ättika med 3 delar vatten eller så…mäter inte utan "höftar") och blandar i en sprayflaska (har det på golv, möbler osv.). Detta är även det jag använder för att rengöra burar med (förutom såpa) för att liksom få det lite extra fräscht. Filtar osv. tvättar jag med ca 1-2 korkar (eller lite mer beroende på hur "stinkande" det är) 24%-ig ättika i sköljmedelsfacket. Om jag inte kan tvätta direkt, så brukar jag lägga filten eller vad det nu är i blöt (i vatten med ganska rejält med ättika i).

Fungerar det i närheten av fåglar (även deras bur osv.), så borde det fungera fint även med väldigt unga valpar (fåglar är galet känsliga).

Mvh/Chinesecrestedlover

MonicaLagerquist
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Valpar luktar lite Kiss det hör liksom ihop med valpar. Vår uppfödare hade två såna här lådor i valphagen. Lådorna är från Biltema det är plastlådor som man gör ren grillgaller med plastmatta av konstgräs finns på rulle eller små plattor. De var tio valpar i Trix kull. Det är bara att skura ur och tvätta gräset det torkar på nolltill .Uppfödaren hade två omgångar. Det fungerar toppen. Angående doften och golvet då skulle jag svabbs av det med bsdrumsakax eller liknande.
Vad är det för ras du har och hur många är de,?

Stolt ägare till tre La permer

Silldutt
1

#3: Det är 6st Alaskan Huskys (prestationsavlad ras som inte är skk godkänd), ska testa med det tack för tipset😊

starcastle
0

Jag gör rent golven med ångmopp.
Lukt försvinner.

Har man inte en ångmopp (skulle aldrig klara mig utan!) så kan man köpa pulvret Odormute och blanda i varmt vatten.
Moppa golven med det.

Kan även användas utomhus på buskar till exempel, om man har en hanhund som gärna pinkar på den.

Odormute är enzymer som bryter ner lukt, inte giftigt. Det är inte rengörande så tillvida att det inte funkar på fläckar som inte vanligt vatten rår på dock. Har använt i över 20 år både ute och inne, fungerar utmärkt.

Lona
1

#2: Ättika är suveränt!
Rengör och tar bort lukt, jag brukar använda ättikslösning till allt möjligt. (Jag har faktiskt även tvättat hunden med ättika när hon hade rullat sig i grävlingskit men det ska man naturligtvis inte göra med valpar.)
TS, du kan även ställa en liten skål med vatten och lite ättika i ett rum som du vill ha "uppfräschat". Fråga mig inte hur det funkar men det kan ta bort dålig lukt rent allmänt.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com