Bästa tandkrämen och tandborsten?
Vilken är bästa tandborsten och tandkrämen för hund?
(bara vatten ger ej effekt. Vill ej använda kokosolja)
Har liten hund som jag behöver börja borsta på.
Hon får redan råa ben ca 2 dagar/vecka.
Jag ger inte torrfoder som kost, enbart färskfoder.
Men, små hundar får ju lättare tandsten mm.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Själv föredrar jag denna typ av borste https://timotejandersen.se/hund-katt-gnagare/tandborste-trippel-borst/ som borstar på båda sidorna samtidigt.
Alla de veterinärer jag pratat med så har tandkräm ingen betydelse utan det är det mekaniska borstandet som är det viktiga så jag använder mest tandkrämen som belöning medan jag borstar (Mira älskar den mint smakande tandkrämen från Trixie).
Kan man lära dem acceptera eltandborste så gissar jag det är mest effektivt (själv märkt otrolig skillnad på tandstenen på mina tänder efter tat jag börja med eltandborste) men det är väl beroende på hund om det funkar eller inte (Mira accepterar inte eltandborste men vet en veterinär som använder det till båda sina hundar den ena är en dvärgpudel).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1 El kommer jag aldrig använda, utan blir vanlig :)
Tja uppenbarligen har det betydelse, läst flera som upplevt skillnad beroende på märke.
#2: På Mira verkar det funka bra att köra med enbart vatten på tandborsten (och använda tandkrämen som godis under tiden). Har jag tandkrämen på tandborsten blir det superjobbigt att borsta för då vill hon bara hålla på att slicka runt och tugga och ha sig.
Men är väl väldigt individuella skillnader också, vår labbe borsta vi aldrig tänderna på och hon hade aldrig problem med tandsten.
#3 Ja säkert olika. På min och många fungerar det inte enbart med vatten :) Det ger ingen skillnad öht, därav frågade om vilken tandkräm som är bäst :)
Små hundar har större tendenser till tandsten, hur bra kost osv de än har, tyvärr
#4: Vad innehåller tandkrämen menar du som skulle göra skillnad jämfört med bara mekaniska rengöringen?
Har aldrig hört en veterinär rekommendera hundtandkräm för annat än att göra det mer angenämt för hunden. Alla har påtalat att det är mekaniska rengöringen som spelar roll.
Utöver det ör det helt enkelt helt baserat på hundens eget saliv, hur mycket som stannar på tänderna.
#5 Är som för oss, tandborstning med enbart vatten är mindre effektfullt än med tandkräm. För många hundar är det samma sak.
Finns många som rekommenderar utefter erfarenhet, och jag talarav erfarenhet med.
Enbart vatten hjälper ej och vill enbart ha förslag på bra tandkräm som man upplever fungerar, och inte förslag med bara vatten (vilket jag tydligt skrev i inlägget)
Vissa hundar får lättare tandsten än andra, vanligast är på små hundar.
Hon har börjat få lättare på äldre dagar, inget ovanligt. Och vill försöka förebygga innan det går för långt, nu när inte enbart ben och bra kost hjälper.
Så: Vill enbart ha tips utefter tråden och ingenting annat. ENBART TANDBORSTE HJÄLPER INGENTING, och är inte enbart på min hund,många som upplevt samma.
#6: Jag vet inte om det finns någon sanning i det du skriver eller om jag bara inbillar mig det själv ärligt talat, men jag tycker faktiskt också att det blir skillnad av att använda tandkräm när man borstar hundens tänder jämfört med att bara använda vatten. Samt att jag tycker att han har finare tänder och bättre andedräkt med nuvarande tandkrämen än med den jag provade innan.
Jag använder numera Virbac Enzymtandkräm till Everest. Den fick jag rekommenderad till mig av personalen på min förra veterinärklinik när jag rådfrågade och jag tycker att den ger ett riktigt bra resultat. Han har väldigt fina tänder och inga problem med plack eller tandsten. Sen så älskar Everest smaken på den också, så den är verkligen super för oss. 😀
När det gäller tandborstar så kör jag det simpelt. Jag använder Trixies fyrpack med tandborstar med två huvuden, ett stort huvud och ett litet huvud samt Petosans dubbeltandborste. (Sistnämnda finns i tre storlekar, jag kör stor) Jag tycker att båda varianterna håller riktigt länge innan det börjar bli dags att byta borste.
Nu tänker jag dock prova trippelborsten som Maleficum rekommenderar i inlägg #1 när det är dags att byta ut Petosanborsten då den såg lovande ut!
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#8: jag har inget mer än erfarenhet och veterinärråd att gå på, så man får köra på det man känner fungerar.
Det skulle vara intressant att se någon typ av jämförelse med samma ras, ålder och kost var hälften bortas med tandkräm och hälften utan.
Frida du vet att det alltid kommer svar man inte efterfrågar. ;)
#9 Ja det vet jag men totalt onödigt eftersom det är till noll hjälp, eftersom jag tydligt skrivit att det inte fungerar på min hund.
Och jag går med efter erfarenhet, och veterinärer. Så då är vi två då.
#8 Ja många som upplevt så med, att det är skillnad :)
tack ska kolla upp det! :)
#8: Är inte exakt den tandborsten jag länka till vi har men den ser lika dan ut i borsthuvudet (hitta ingen bild på den bara för jag minns inte vad den heter).
Kanske ska se om man ska skaffa sån tandkräm och se om det märks någon skillnad (hon har pyttelite missfärgningar på insidan av vissa tänder men ingen plack). Den vi har nu gör iaf ingen märkbar skillnad om man använder den på tandborsten eller inte (mer än att det gör det jobbigare att borsta). Är synd bara den inte verkar finnas i mintsmak eftersom Mira gillar det (och är rätt trevlig när hon luktar mint i munnen).
#9: Man skulle ju kunna börja med att borsta halva munnen med tandkräm och halva utan och se om man märker skillnad.
#12: bra idé!
#9: Jag vet ärligt talat inte om det finns någon sanning i det eller om jag bara inbillar mig, som sagt. Jag tycker det är skillnad, men det kanske bara är helt i mitt huvud? 😅
Jag har verkligen inget att backa upp det med annat än att jag tycker att det blir bättre resultat efter att jag använt den tandkrämen. Innan dess körde jag Trixies, tror jag det var, samt en del utan med bara vatten, men då tyckte jag inte alls att det blev lika bra.
#11 Okej, men ja, det var just borsthuvudets form och utseende som intresserade mig. 😀
Jag tror att den varianten kan funka på Everest också, om inte huvudet är för stort? Jag kunde inte riktigt bedöma på bilden. Han kan vara lite känslig för storleken när det kommer till sånt, men Mira var en mellanpudel, eller hur? Eller är jag helt ute och cyklar?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Hej! Vi har borstat med eltandborste på våra hundar varje kväll sedan -98, använder som regel "Bucadog" tandkräm, både på små och stora hundar. Inga som helst problem, de ser ju husse och matte göra samma sak. På det sättet kan vi alltid pussas go'natt också. De har förstås egen tandborste, men det har faktiskt hänt att jag tagit fel. När det gäller tandsten finns det hundgodis typ torkad lever mm, som lättare ger tandsten på vissa hundar, medan andra inte får det, där har vi fått pröva oss fram.
#14: Precis, Mira är mellanpudel så är svårt att få in de flesta borstar i munnen på henne tycker jag (speciellt eftersom hon tycker det är lite jobbigt också speciellt i underkäken vid tungan) och tycker denna med tre bort vi har nu funkat bäst för mig att borsta med (mamma har lite svårt fortfarande att borsta speciellt underkäken oavsett vad för borste hon använder så ibland använder hon en sån där fingervante grej istället).
#15 Tack för tipset :) Har du något bra tips på icke eltandborste? =)
Min hund får minimalt med godis, pga att hon ökar lätt i vikt :)