Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: lydnaduppfostranaggressiv
Läst 862 ggr
Haku2233
0

Min hund bet mig

Hej,
Jag har en amstaff-rottweilerhane på strax över åtta månader. Han har på senaste börjat jucka på soffkuddar och när vi säger nej lyssnar han ibland, och ofta försöker vi distrahera honom med något annat som ofta fungerar.
Men han har nu börjat markera genom att morra och nu oxå bitas!
Idag skulle jag ge honom ett ben, han tog inte emot det. Jag satt ner på golvet vid sidan om honom. När han inte tog emot benet la jag det framför honom och då tog han inte emot det och började morra. Jag försökte ignorera det och sa ”varsågod”, och då fortsatte han och visade tänderna och sedan attackerar han min hand, och jag fick bort honom med benet. Fick ett ganska djupt sår i fingret.
Kan jag gjort fel i hur jag skötte situationen? Kan jag ha provocerat fram detta? Kanske ej bör ha suttit när jag gav honom benet eller bara ha gått direkt o lämnat honom ifred när jag la ner benet? Tar gärna emot tips på hur jag kan förhindra att detta sker igen!

Benet i fråga var runt för första gången idag om det har något med det att göra?

Magrat
4

Hur aktiveras hunden? Kan det vara matagressivitet?
Det är en unghund med lite olika förutsättningar på grund av rasblandningen, terriers är väl generellt envisare, och Rottweiler (iofs beroende på typ) vill jobba.

Morrar han så visar han på att han börjar tröttna och att om ni fortsätter tränga er på har han ju (i hans ögon) inget annat val än att använda tänderna.

Be en veterinär gå igenom honom om han har ont eller så, sedan kontakta en instruktör och be om hjälp om aktiveringen kanske inte är tillräcklig (eller för mycket)

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Haku2233
0

#1: brukar gå ut med honom minst tre gånger om dagen, ofta en längre sväng på två-tre timmar. Det är blandat både skogspromenader och vanliga promenader. Ofta en sväng i rastgård oxå. Kör även mental träning med leksaker och nya kommandon.

Jag borde alltså ha backat direkt i situationen?

Tack för svar!!

Elsis matte
5

Jag skulle ge/lägga fram benet och direkt gå därifrån. Många hundar tycker att det är pressande med närhet när det finns något åtråvärt, och kan hamna i konflikt.

Så det är steg ett, men eftersom du nu vet att han tycker att det är jobbigt med att du är nära något han vill ha bör du också träna detta - för det kan ju hända att han hittar något smarrigt ute som han inte får äta upp.

Det du kan börja göra är att bara gå förbi och droppa några godbitar när han har ett ben. Gör det inte för ofta, för det mesta ska han lämnas i fred. När han reagerar positivt på att du närmar dig kan du börja stanna till ett par sekunder innan du släpper ner godis, sedan börja ge godis från handen istället och så vidare.

@NN@
0

Min första tanke är dominans. Det är krävande raser i hunden men låter som du aktiverar den både fysiskt och mentalt. Den behöver använda kroppen.
Alla uppfostrar sina hundar som dom vill men personligen hade jag i den situationen ställt mig upp och sagt tydligt nej och i både ton och kroppsspråk visat att det där inte är ok beteende. En hund kan morra ifall den känner sig trängd absolut men det låter inte som du va för på genom att erbjuda ett ben. Sen är det jättesvårt att bedöma när man inte är med själv tycker jag.

Hur är beteendet för övrigt?

Draken
0

Att han juckar på soffkuddarna är dominans. Han kan vara mat aggressiv, och det borde ni försöka få ur honom.

Med tanke på korsningen så måste ni vara mycket bestämt med vad som är rätt och fel. Ni måste visa honom vem som bestämmer, ni måste se till att han inte "vinner" när han morrar eller biter. Ni måste ta tag i honom och verkligen säga ifrån på skarpen. Han är i en ålder där han kan utvecklas åt båda hållen. Han kan bli världens snällaste och lugnaste med rätt aktivering, men det kan också gå käpprakt åt skogen om han inte får vad han behöver av aktivering och ni har en väldigt aggressiv och utåtagerande hund.

Det är en ganska krävande "ras" , ingen som ni kan gå en långpromenad med och sedan tro att han skall ligga på soffan och mysa. Han behöver inte bara fysisk träning utan han behöver även mental träning.

Jag har träffat på några Amstaff/Rottweiler korsningar i min tid. Lynnet har varit olika från individ till individ, men gemensamt för alla så har det krävts både mental och fysisk träning.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-03-30 10:21 av Draken
Lona
4

Angående bettet du fick, hundbett i händer kan sluta illa. Blir det infekterat så kontakta vården omedelbart. Oftast läker det fint men det kan gå skrämmande snabbt om det går åt fel håll.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Haku2233
1
  • Redigerat 2022-03-30 12:49 av Haku2233
Haku2233
0

#4: han är en väldigt fin och lugn hund i övrigt! Väldigt smart och lär sig fort. Lyssnar för det mesta men kan absolut vara trotsig, han är ju unghund.

Detta juckandet sker vanligtvis efter promenader och/eller måltid på kvällen. Är det något som är av betydelse?

Tips på sätt jag kan aktivera honom så han får arbeta med kroppen?

Haku2233
0

#5: ska man verkligen ta tag i hunden? Har funderat på det men av det jag läst på nätet så är det de sista man ska göra? Förstår att det är en krävande ras och jag försöker verkligen mitt yttersta för att få honom till en trygg och stabil hund. Därav frågan här bland annat.

Tar gärna emot tips på hur jag isf bör ”ta tag” i honom? Släppa när han är lugn? Och om det verkligen är rätt sätt?

Haku2233
0

#3: tack för svar! Det brukar gå bra att vara nära honom när han har benet. Har tränat med byteshandel av godis osv, även när han äter brukar jag stoppa ner mer foder i matskålen och det går bra. Ibland morrar han o vill inte ge benet men han brukar ge sig tillslut, o det är ju därför vi tränar! Men han brukar däremot alltid ta emot benet så förstår inte alls varför jag fick denna reaktion igår.

Elsis matte
15

#5: Hur kan jucka på soffkuddar vara dominans??? "Jag står minsann över dig i rang, soffa" 😂
Tror att du och #4 behöver uppdatera era hundkunskaper, det har hänt en del i forskningen sedan 1900-talet…

https://www.gladajyckar.se/tips-rad-hundtraning/

Till TS: Du bör absolut inte försöka lösa vaktande genom att gå i konfrontation med hunden när han morrar. Mina föräldrar gjorde det misstaget med vår första hund och det blev till ett rent helvete för alla inblandade.

Att han juckar handlar förmodligen om ett visst stresspåslag i kombination med ökade könshormoner som ger lite olika känslor… Både promenad och mat ökar ju aktivitetsnivån, så det jag skulle göra är att hjälpa honom varva ner, innan han börjar jucka. Med maten är det lätt, där kan du testa en snuffelmatta, Kong eller helt enkelt gömma en del av maten, så att han får jobba lite för maten. Efter promenaden kan ni också göra någon liten nosövning, låta honom öppna godispaket eller göra ett lugnt träningspass (typ platsliggning).

Inspirerande Facebook-grupper, webbsidor mm: Glada Jyckar: instagram & facebook Hundpodden med Kicki & Tage: webb, instagram & facebook Kicki Fellstenius Hundpsykolog: instagram & facebook Cecilias Hundliv (Hundinstruktör Cecilia Strömberg): instagram Hundutmaningen: facebook Dogparkour Sweden: facebook Hundvänliga Stockholm: webb, instagram & facebook Intressanta artiklar och annat läsvärt: Den_missuppfattade_dominansen_Per_Jensen – av Per Jensen (professor i Etologi) – En […]
@NN@
1

#11: Mitt svar gällde situationen med benet men..
Jag tror utifrån det jag läser att hunden testar och behöver tydliga gränser.
Jag behöver inte uppdatera mina kunskaper anser jag.

Att du däremot råder ts att backa för vaktande beteende som inte är befogat kommer bara att säga till hunden att det lönar sig att göra så. Sen är ju inte dina föräldrars hund denna hunden. Hundar är individer.

Draken
0

#9 I nackskinnet är det bästa sättet att ta tag i en hund. Tiken brukar ta tag i nackskinnet, en bit ner , när hon säger åt valparna. Du skall absolut inte ta tag i öronen, eller slå/daska till hunden. Däremot så kan du förstärka med ett skarp nej , fy eller liknande, beroende på vilket kommando just din hund är van vid.

#11: En hund som juckar antigen det är på dig, andra hundar eller på en soffkudde är ett dominansbeteende. Han kan vara frustrerad och understimulerad, och då kan ett icke önskvärt beteende … som t.ex. "bestiga" någon eller något, komma fram.

Man skall ALDRIG backa från en hund som morrar oprovocerad. En främmande hund JA absolut, men inte ens egen. Det är du som ägare/flockledare som bestämmer vart skåpet skall stå, inte hunden. Spelar ingen roll om det är en stor eller liten hund, det är DU som bestämmer.
Tänk på vargflocken, om en annan flockmedlem morrar till alfahanen eller alfatiken, vad tror du händer i ett sånt läge ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

panini
8

Om juckandet på kuddar är i samband med promenad/mat så skulle jag också säga överslagshandling, väldigt vanligt att hundar som är uppe i varv börjar jucka på saker, och precis som #8 säger hade jag gjort något lugnande efter detta så att han hinner komma ner i varv. Denna årstid är det också många tikar som löper så hans hormoner är säkert i sving vilket även det ökar stressen.

Jag hade även satt upp mer struktur och regler, till exempel att han inte får vara i soffan när han är uppe i varv, för att minska chanserna där konfrontationer kan uppstå. När han är lugn kan han få komma upp i soffan. Om han visar minsta antydelse till att gå upp i varv igen så får man gå ner igen, osv. Om han inte lyssnar eller ens är mottaglig för att lyssna, nej då får man kanske inte ens vara i rummet. (Min 18kg unghund har det "problemet" att han inte vet hur stor han är eller var han har kroppen så han bara slänger sig över alla och hoppar omkring, och då får han helt enkelt gå ner.)

Sen när det kommer till det här med benet så kan det bero på olika anledningar såklart, där ett kan vara att han inte kände sig trygg med dig i närheten av benet. En hund som vaktar mat kallas resursförsvar, där maten är en livsnödvändig resurs som måste skyddas i hundens ögon och det bygger ofta på osäkerhet och tillitsproblem. Att träna byteshandel är en sak man kan göra för att bygga upp förtroendet för dig, vilket jag läste att ni gjort, men det är inte något jag tycker man ska göra 24/7 utan hunden ska faktiskt också få ha kvar sitt ben emellanåt.
Även här kan man sätta upp mer struktur där hunden bara får tugga ben på en specifik plats där den får lugn och ro och där den inte behöver känna att den behöver vara på sin vakt. T.ex att den bara får äta ben i sin hundbädd på andra sidan rummet eller i ett helt annat rum samtidigt som du ignorerar den och sysslar med annat och helt enkelt visar att du inte bryr dig om det. Med tiden kommer hunden att inse att ni inte försöker ta dennes resurs.
Om hunden känner sig klar och lämnar en bit ben så kan man stoppa undan denna bit tills nästa gång så att han inte får för sig att gå runt och vakta denna bit för er.

Min äldsta hund har resursförsvar så det räcker för 10 man, och en av grejerna vi gör med ben är just att han får gå och lägga sig på vissa platser, och då låter vi och de andra hundarna honom vara under tiden. Om han kommer in i samma rum som oss så ignorerar vi han, men bara att han tuggar ben i samma rum som oss och inte är på helspänn är ett jätteframsteg här.

Skulle absolut inte ta tag i en hund som resurs försvarar (det behöver inte vara mat, det kan vara möbler, en leksak, en dörrtröskel, en bit golv, osv) då det högst troligt leder till bett och ännu mer osäkerhet/tillitsproblem och större problem i framtiden. Kroppsliga kommandon tror jag än något som är underskattat för många och något många antar att hunden förstår. Men bara för att vi pekar på golvet och ber hunden gå ner från exempelvis soffan så betyder inte det att hunden vet vad vi menar (det är här många snarare väljer att brösta upp sig och höjer rösten för att "hunden är olydig/försöker dominera" trots att hunden egentligen inte förstår), men att lära hunden detta är guldvärt. Plus att i framtiden så behöver du inte ta tag i din hund fysiskt (för vi är inga vargar trots allt och vi talar inte samma språk; däremot kan vi lära våra hundar förstå vad vi vill och vad vi menar) utan man kan istället visa hunden vad man vill att den ska göra. Att göra rätt kan också leda till belöning (som muntligt beröm) vilket de flesta hundar såklart uppskattar; de vill trots allt göra rätt.

[Tismon]
4

https://dogs.savvity.net/discussion/1528496/the-myth-of-the-alpha-leader

En artikel jag skrev till den engelska iFokus (på engelska.) Om någon inte håller med mig så får de gärna ha den åsikten för jag märker att när jag argumenterar om detta ämne brukar det få mig att må dåligt.

Ville bara dela med mig av den artikeln så får de som vill läsa och kanske lära sig något :)

Savvity is a network of interest centered communities
  • Redigerat 2022-04-01 02:30 av [Tismon]
ipopuma2
1

Jättesvårt att svara på mär man inte har sett hunden.

Forskning visar absolut att hundar inte är vargar och vissa studier visar att ett nej ger mer stress än belöningsbaserade metoder. MEN de studier jag har läst handlar inte om "bångstyriga unghundar" 🤪. Jag själv har hundar som folk tycker är mycket och ekvationen är enkel. Var svart och vit, samma saker gäller alltid. Är han stressad efter en promenad kan han till exempel alltid få lägga sig i en säng/hage efter promenaden tills du säger varsågod du är fri.

Tänker även det är viktigt att du respekterar honom MEN då får han respektera dig också. Säger du nej till att jucka på dig är det ett nej och han får går undan och lugna ned sig. Det jag även tänker på är, hur är förädrardjuren? Kan uppfödaren hjälpa dig? Tänker att själva blandningen kan bli väldigt mycket och brötig hund 😅 .

Men ja att vara svart och vit samt respektera varandra är mitt tips.

ipopuma2
2

Men som sagt, om man inte har sett det i verkligheten kan man egentligen inte ge råd. Blir det värre rekommenderar jag en hundträning som har erfarenheter av blandningen/raserna eller liknande.

Decodes
0

#14:

Mycket bra tips! ^

Som ovan nämnt är det resursförsvar som kan lösas genom att bygga upp ett tillit till varandra. Testa att inte ge benet förrän hunden har tydligt varvat ner. Nu är det svårt att säga utan att se hunden men du kan också testa att vara nära medans hunden har benet utan att ta det ifrån den för att den förhoppningsvis med tiden känna sig bekväm med och lita på att kunna ha sina resurser i fred framför dig. Finns det något din hund värderar mer än benet, dvs godis, mat, leksaker, så försök ge detta i "utbyte" mot benet.

Du känner som sagt hunden bäst, finns olika metoder för att bli av med resursförsvar!