Tandlös herre, vad äta?
Hejsan!
Jag har en liten vovve som har behövt ta bort nästan alla sina tänder och flera stycken nu för ett par dagar sen. Han har kvar några tänder längre in och en fram. Veterinären rekommenderade att han skulle äta sin torrfoder nu för att det skulle fastna mindre i hålen där tänderna suttit än tex burkmat. Problemet är att han inte lyckas äta den maten, inte ens när jag har blött upp den. Han får i sig nåt piller men spottar ut de flesta. Han lyckas äta hundgodis som är mjukare , kyckling och burkmat. Det nästa problemet är att han blir dålig i magen av både godis och burkmat, så det funkar inte att ge honom det i större mängd heller.
Vad har era veterinärer rekommenderat ifall era hundar dragit ut (många) tänder?
Har ni något tips på mjukare mat som känsliga hundar kan äta?
Vad ger du för burkmat? Det finns ju speciella veterinärfoder för hundar med känslig mage på burk.
Sedan är det olika med olika torrfoder, en del kan man blöta upp med hett vatten så att de blir helt mjuka, vissa har kvar en hård kärna.
Jag skulle köpa ett par burkar med "bättre" burkmat och blöta upp den ordentligt så att det blir mer en soppa, alternativt kan man servera den uppskuren i pyttesmå bitar så att hunden bara sväljer dem.
Det är ju de första dagarna som blir jobbiga, sedan kommer han säkert kunna äta lite bättre när munnen läker ihop och du kan på sikt hitta något som fungerar både vad gäller magen och tandlösheten.
#0 Hej!
Jag har ingen hund som dragit ut en massa tänder, men däremot har jag en hund som nästan saknar tänder ändå (hon har ett fåtal kvar och vissa av dessa är avbrutna t.o.m.). Hon är naken (= sämre tandanlag) och har dessutom endast mjölktänder (trots att hon är 10 år), hennes tänder går av lätt och har även ramlat ut p.g.a. "grunda rötter".
Hon har inga som helst problem att äta (äter torrfoder, ibland lite uppblött ibland torrt), hon kan även gnaga på lammöron/kong extreme utan problem (något hårdare än så ger jag dock inte, eftersom att de få tänder hon har kvar då riskerar att gå av).
Kanske din hund bara är ovan och lite öm (eller t.o.m. har ont) sedan tänderna dragits och det är därför den inte vill äta? Enligt min erfarenhet med "tandlös" hund så verkar det ju inte hindra nämnvärt att det saknas tänder annars menar jag.
Här finns en tråd där jag ställde frågor för flera år sedan angående min lilla tös och där det mot slutet står lite om vad veterinären sa om hennes tänder osv. https://chinesecrested.ifokus.se/discussion/1355970/tugga-pa-ben-oron-etc.-eller-inte-daliga-tander Sedan denna tråd så är hon ännu mer tandlös men det bekymrar henne inte ett dugg som sagt.
Mvh/Chinesecrestedlover