Går det att skaffa hund?
Jag jobbar deltid och min dotter som är 15 går i skolan. Vi vill skaffa hund men hade det du fungerat med tanke på att vi endast är 2 personer, samt att hon går i skolan och jag jobbar deltid
#0: Vi är många som är eller har varit ensamstående med hund och de flesta hundägare har ett (heltids)jobb. Det är nog väldigt få par som har scheman som går i skift. Man får anlita dagmatte/husse, dog walker eller hunddagis om man inte kan ha med hunden på jobbet.
// Harley
Hunddagis eller privat dagmatte/husse om ni inte kan ta med hunden på jobb/skola, eller om ni inte kan gå i skift.
Självklart går det, det viktiga är att man är beredd på att göra det som behövs, att man tar ansvar för det liv man tar sig an. Sedan finns det, som andra redan skrivit, flera olika sätt att få det att fungera. Jag jobbar heltid och har en hund som inte klarar vara ensam, det är besvärligt ibland men har en trygg dagmatte och ett par backup-personer.
De allra flesta hundar klarar att vara ensamma några timmar i vuxen ålder, det knepiga är hur man gör de första månaderna, när valpen behöver mycket passning och inte kan lämnas annat än korta stunder.
Själv hade jag inte köpt om jag inte kunde vara hemma minst 1 månad innan hundvakt tog över.
#0: bor ni nära jobb/skola?
Om "ja", då borde det gå :)