Hundar iFokus

Hundar

Läst 219 ggr
Safx
0

Omplacera till familjemedlem

Hej! Jag är i en sådan situation just nu att jag överväger att omplacera min hund till en familjemedlem som bor i samma stad som mig eftersom jag själv upplever att min hund blir stressad av lägenhetsmiljön (går upp i varv av ljud som hörs från trapphuset, grannar har sagt att han kan lämna att skälla & morra ganska länge om jag inte är hemma). Jag har haft problem med att han plötsligt kan bli aggressiv, d.v.s. kommer från ingenstans om han t.ex. sitter i famnen på någon, och när jag pratade med uppfödaren sa hon att det kan bero på stress som byggs upp och sedan utlöses för minsta lilla, i kombination med ett väldigt hett temperament. Det här känns självklart väldigt tråkigt när vi har gjort stora framsteg med allt annat gällande hantering m.m., men jag undrar nu om ni tror att miljöombytet kan hjälpa? Överlag har min familjemedlem en mycket mer stabil och rutinerad vardag med jobb (dit hon även får ta med honom), vilket jag också tror kan underlätta för honom eftersom jag själv studerar och kommer och går lite när som helst (såklart med hans behov tillgodosedda först!). Vi tänker även ta hjälp av en ''problemhundstränare''.

Det som gör att jag tvekar är att han hade ganska kraftig separationsångest som valp, men det har nu fungerat jättebra både hos mina föräldrar och i min lägenhet med träning. Är dock rädd att omställningen att ''byta familj'' kan bli stor och att detta orsakar ännu mer stress som inte går över. Förstår självklart att han kommer bli stressad i början av alla förändringar, men min familjemedlem har ändå hjälpt till med honom under hela hans liv, och deras hem är även någorlunda bekant för honom, så jag tänker att stressen borde gå om efter en tid? Vill självklart bara det som är bäst för honom i slutändan, och det är därför jag ens överhuvudtaget överväger att omplacera.

Ifall vi genomför detta så kommer jag bo hos dem i några dagar först, och sedan gradvis vara där mindre och mindre. Det blir i princip som delad vårdnad mellan oss eftersom jag ändå kommer vara hos dem flera gånger i veckan, och även sköta om pälsvården m.m.

MEN, jag undrar nu alltså: har ni erfarenheter av att omplacera en hund, och hur har det isf gått? Tror ni hans separationsångest återigen kan förvärras, och inte bli bättre, av att han ''byter familj och hem'' -> mer stress som inte går om?

Maleficum
3

Jag övertog min kompis hund när han var äldre (hon fick småbarn och han trivdes inte alls med det). Han hade svår separationsångest och trolig PTSD. Jag hade känt honom sen han var valp och hade ibland passat honom. I början så var det mer passning (när första barnet föddes) som senare blev mer permanent (efter att andra barnet kom). Det funkade riktigt bra och även mina föräldrar kunde senare passa honom utan problem!

Min kompis passa honom ibland men varje gång vi varit på besök hos henne så gick han sen och ställde sig vid ytterdörren när han märkte att jag skulle gå för att säkerställa att han skulle få följa med mig igen (så även om han blev superglad att träffa min kompis så ville han följa med mig).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu