Skitunge !
Hejsvej där ute !
Jag har en 10 månaders BC vid nan Santos som jag nu fått lite problem med "/
Vi bor på en liten gård med skogstomt, Har en stor hage med 3 fårskallar i som santos är besatt utav . Jag kan inte ha han lös här hemma, han sticker derekt in i får hagen och lådsas att han inte hör och ser mig, suck.
Igår när vi gick genom skogen ut till en gammal traktorsväg, där vi brukar träna inkallning , blev jag så trött på han så jag övervägde att gå hem utan han, men han han tydligen före :@ . Det började med att han lyssnade bra gick fint vid mig lekte lite osv. Sen fick han syn på 2 rådjur ,som tydligen var mycket roligaren än mig för han satte full fart efter dom rakt in i skogen och försvann i typ 15 min. Jag visslade på han när han stack och började gå åt andra hållet, men inte hjälpte det, så jag gick och satte mig på en sten en bit bort från vägen. Efter typ 15 min kom han i full faart längs vägen ,tittade sig om kring och sprangfram och tillbaka(letade efter mig) . Jag visslade en gång och han sprang fram till mig, inte så nära så att jag kan ta han utan 5 m ifrån smart som han är. Vet att det inte funkar med godis och ljus lockande röst på han, utan vände mig om och började bolla med små stenar som la på marken. Han tittar intressant närmar sig lite , vänder sedan och rusar iväg ! Jag tar upp en pinne och visslar och viftar med den, han kommer jag berömmer ger han pinnen och han vänder sig om och rusar iväg igen ! fan . Sen såg jag inte mer av honom , ropade efter ett tag visslade, ingenting. Började gå hemmåt genom skogen,. då hör jag "bää, voffvoff" , kutar hem . Ser då Santos springa som en tok runt runt runt fåren, fåren i panik tränger sig ihop i mitten, jag går in i får hagen fåren kommer galopperande mot mig och tar skydd bakom mig, så vana har dom blivit . Tar där efter ungefär 1 timma att kunna koppla han och känna sig någolunda nöjd.
det är första gången han sticker hem sådär iaf.,
haha de är sådan skillnad på gammle bettan (st bernhards hund), hon ligger på gårdsplan och sover medans han flyger runt som en tok så fort han kommer lös x)
och ja, han är ju faktiskt en vallhund, han tittar så anklagande på mig när jag sätter på han kopplet. Mamma , jag vill så gjärna lära mig valla.. Men först måsste du lära dig sluta lådsas som jag inte finns ifårhagen !
förra veckan tänkte jag träna lite nere vid banvallen, otur som jag hade kom det en joggare efter ett tag, som tur va var han inte rädd Santos rusade efte joggaren och lekte kapplöpning med joggaren, Han är alltid snäll och glad inte skrämmande som tur är, Men börjar få slut på ideer , har någon något tips till mig? Behöver altso tips om hur man kan träna inkallning på lite olika sätt=)
har även koppeldragkamps problem, så fort han bli glad när vi är ute med kopplet så börjar han dra och ska köra dragkamp med kopplet, Visst det är kul , men tycker inte om att han gör så ! känner mig som en tjatig morsa åt han när jag hela tiden sejer Nejnej nej .
Trötta hälsningar från en Lycklig hund ägare ! =)

Om det är trassligt när han är lös, fuska och ha en lina på honom. Då är han lös, men du kan stoppa honom. 15 m tvättlina, eller en spårlina, brukar vara bra. Ha den släpa efter, koppla lös som vanligt, och så kan du stampa på linan och stoppa honom när han inte lyssnar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Hur mycket motion och aktivering får han? Har du tänkt att lära honom att valla fåren? Den erfarenhet jag har av BC är att dom behöver väääääldigt mycket stimulans och motion för att funka. Prova att ta t.ex. en långpromenad innan du börjar träna honom, då brukar det vara lättare att få uppmärksamheten.
Om han inte kommer när du ropar, prova att springa åt motsatt håll (alltså från honom), det borde juh kicka in vallningsinstinkten på honom. Sen sätter du dig på huk (med ryggen mot hans håll) och låtsas greja med nåt på marken och prata lite för dig själv med ganska ljus röst (folk kanske tror att du är galen, men vad gör det?
) så kommer han säkert att komma till dig. Du kan juh dessutom ha en favoritleksak om han har en sån, istället för godis. Du kan också prova att stå och hoppa omkring, det brukar vara omtyckt bland hundar. Dessutom, om du går på något ställe där du kan ha honom lös under promenaden så kan du juh då och då gömma dig bakom t.ex. stora stenar eller träd/buskar o.s.v. och så får han leta efter dig så vet han att han måste hålla lite koll på dig så att du inte försvinner.

#2 det där funkar jättebra! vi gjorde det på kompisens "ostyriga" omplaceringa schnauser… han blir bara bättre och bättre på att lyssna. Men han klarar inte av att lyssna om han ser en tunnel på agiltybanan.. då går han inte att stoppa. :P
Haha Tindra kan inte heller hålla sig lugn i närheten av en agilitybana. =D

Tack för svaren ! =)
jo de där med linan har jag blivit tipsad om förut, borde nog fixa en lina åt han.
Jo aktiveras gör han , han är med mig överallt, brukar hjälpa mig att sköta alla andra djur också vilket han tycker är kul x) Jo , Jag brukar gå en lång promenad innan ,den där traktor vägen är det en bra bit till. Ibland brukar jag cykla en bit med han innan också.
Ja jag har tänkt gå vallkurs med han ,en för att kunna gå det måsste han att kontrolera lös.

Missförstå mig inte nu men jag förstår inte varför folk köper B.C eller vallhunds korsningar om de inte har för avsikt att låta de få utlopp för sina instinkter som är oerhört starka i vallhundar!??
Nu skrev du att du ska gå en kurs för just vallhundar vilket är jätte bra.Men du var tvungen att kunna kontrollera honom lös först? Varför? Kan inte kursledaren hjälpa dig med den biten? Eller det är ingen "grundkurs" för vallhundar?

#6 Ja, det stod så i "kurs annonsen" att an måsste ha någolunda kontroll på hunden lös, då det är fler en jag som ska gå på samma kurs, antagligen hinner kursledaren inte med att hjälpa mig med inkallningen. Men man kan ju alltid kolla om h*n kan hjälpa mig med det också. =)
Det är en nybörjar kurs, ska kolla upp lite mer om kursen. Och han är bara 10 månader än sålänge.
Jag köpte en BC för att jag tycker om hundar med lite "Go!" i , Och så har vi ju får , så varför inte ? Jo , självklart förstår jag honom , och skäller precis inte ut han för att han sticker till fåren så fort han kommer lös x) Sen har inte jag vågat ha han i får hagen så mycket själv , utan att ha någon kunnig med mig, då Santos är lite förhård mot fåren.
I väntan på vallkursen kan du ju gå en unghundskurs? Gick ni valpkurs med honom?
Har själv en BC korsning och vet hur aktiva de är, att jobba är viktigt för dem, även om man har tänkt sig en viss sak (ex. vallning) kan man ju gå alla möjliga kurser därutover, som lydnad, agillity, kantarellsök eller vadsomhelst, bara så att de får jobba liksom.;)
Och alla kurser ger ju närmre kontakt med och bättre kontroll på hunden.
Jag hoppas det går bra för er, lina är ett jättabra tips, men ha sele på honom då och inte halsband, kan ju bli lite snabba stopp med dem liksom…;)
Annars öva mycket mycket kontaktövningar, lätta först sen svårare.
Han är jätte, jättefin!!! :)

Nej har tyvärr inte hunnit gå någon valpkurs med honom, har inte blivit av :/ jag köpte han när han var 5 månader ungefär också.
Ja , lydnad och agillity ska jag gå iaf, kanske kantarellspårning också, lät kul ! han är med på allt, så varför inte =)
TACK för alla svaren !!
Han är jättefin i alla fall. =)

Tycker jag med :)<3 men han får alltid den där ängsliga blicken på bilderna, han är lite rädd för kameran , eller blixten då hehe.
Nu har jag köpt 54 m lång extrastark lina, tycker ni jag ska klippa av den, eller ha den så lång ? köpte även ett lätt tyg sele som jag tänkte använda till linan =)
hihi, jag tyckte mest han såg uppmärksam ut jag ;) Och såklart, hemskt fin!
Tjaa, 54 meter är ju långt men du kan ju ha den så lång om du vill :) Är den av "tvättlinematerial"? Alltså typ plastad, för annars kan det fastna skräp och grejer i den och då är det ju smidigare att klippa av lite..:P Tanken är ju, som du säkert förstått haha, att den ska släpa efter honom, så han knappt känner den. Vi gjorde så att vi bestämde ungefär vilken radie från oss vi ville att Vilda skulle hålla sig, köpte en lina på 20 meter och använde den…
Men hon var ju bara valp då, unghundar är ju lite annorlunda.
Och sen är ju BC himla snabba, så känner du att du kanske inte skulle hinna med att trampa när han drar på en 20 meters lina så ha den längre tycker jag :)
Är ju ingen expert alls så du får säkert ännu bättre svar här också :)

Nu har jag testat linan, funkade suuper ! använde hela linan , som du sa så är han skeet snabb så det känndes bäst så =) knöt även fast ett litet plast rör längst ut på linan så den inte glider under skon hela vägen ;)
haha , jo, vet hur den ska användas x) och han märkte inte av den förens det tog stop helt plötsligt, guud vas snopen han blev xD