8-månaders valp som bits
Har en 8-månaders valp som ibland attackerar oss och juckar samt biter så det gör ont och morrar. Han lyssnar ibland när man lugnt och bestämt säger till honom men nästan direkt efter börjar han igen. Vi jobbar med olika metoder men inget har inte funkat så bra ännu. Han är annars en väldigt mysig och lugn valp och detta beteendet inträffar endast cirka 1 gång per dag eller när vi får besök.
I och med att han är 8 månader gammal bör jag vara orolig att detta beteende ska fortsätta även när han är vuxen? Har någon annan varit med om samma vid denna ålder? Vad fungerade för er?
#0: Av det du beskriver så låter det som en slags överslagshandling. "Jag vet inte hur jag ska hantera den här känslan/stressen så jag gör så här bara för att göra någonting!"
Har ni provat att ge honom en uppgift, helst då innan han fnattar ur? Det kan vara att sitta vid er sida och vänta på att få hälsa på gästerna, ligga i en bädd och vänta, få något gott att gnaga på eller en kong fylld med uppblött torrfoder som legat i frysen. Beroende på ras kanske han gillar att ha något i munnen att bära på.
Jättebra att ni håller er lugna och inte spär på hans fnatt! Prova att hitta något att avleda med, helst då medans han fortfarande är lugn. En uppskruvad hund är ofta en blockerad hund.
// Harley