Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: raserskaffa-hundhundköp
Läst 1757 ggr
Turast
0

Rastråd, sällskapshund

Det var verkligen hundra år sen jag gjorde en sån här tråd, men here I am igen.

Jag är nyfiken på vad andra tycker passar, om jag skulle vilja ha en sällskapsras.
Jag har redan en aussie och en kh collie.
Kör drag och vill gärna att en ev sällskapshund även ska kunna dra tillsammans med aussien. Vill ha en hund som gillar att träna även om det klassas som en sällskapshund.

Storlek: typ aussiesize, 45-55cm ish
Päls: pälsvård är inte det jag älskar mest så så okomplicerad päls som möjligt
Uppskattar låg jaktinstinkt
"Will to please"
Vakt ok, men inte renodlad vakthund ofc
Spelar mig ingen roll om den älskar alla eller är reserverad mot främlingar, har en av varje så haha :p

Tycker inte om retrievers, spaniels eller bullraser. Tror även jag har något emot krullpäls ;)

Det är ingen hund jag ska skaffa nu, är mer för framtiden så jag kan sätta mig in i raser i tid och hjälpa FramtidsTurast på traven 😌

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lona
0

Jag tänker att det är lite ont om rena sällskapsraser i mellanstorlek men att collie (åtminstone långhår) ärligt talat är mer av aktiv sällskapshund än brukshund numera.
Är det en mer utpräglad sällskapsras du är ute efter? Kan vara lite svårt att kombinera med will to please kanske.
Nerklippt schapendoes? Om du gillar "vallhundsstuket"?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2021-09-07 22:13 av Lona
Turast
0

#1: jag har faktiskt funderat på en till collie då, men då korthår…. Because päls 😬 men jag vet inte, det känns inte rätt liksom? Med aussie känner jag ju typ "jag vill aldrig leva utan en aussie" men med andra raser vet jag inte ens om det skulle bli bra för mig att äga dem… Jag är sjukt krånglig jag vet 😂

Gillar vallhundsstuket, men har inte fastnat för schappe.. Fått det förslaget innan med så verkar ju passa antar jag. Men skägg är också äckligt 😂 och ner klippt, nja det känns konstigt att skaffa en pälsig ras bara för att klippa ner den 🙈

Men tack för förslagen! Jag tror jag kan vara lite omöjlig att hitta ras till, vet liksom vad jag inte vill ha men är mindre säker på vad jag vill ha. 😅

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lona
1

Hehe, var du inte med på forumet Allt om hundar?
"Lonas rastrådar" var väl snarast ett skämt där till slut.
En aussie, fast nej, en kh collie, eller en lapsk vallhund - nej en SCHÄFER ska jag ju ha! Det blev en cairnterrier… 😂
(Schäfern blev lagd på is och blev sedermera en jaktlabbe.)

Om man säger så här: Vad är det som inte får dig att känna "Åh, absolut en collie till!"?
Eller inte bara köra på aussies? För mycket jobb med flera?
Är det något specifikt som gör att du ogillar spaniel/retriever?

Antar att snörpäls och strävhår går bort?

Vit herdehund låter inte riktigt som det du söker men skulle kunna passa. Jag ser dem inte som brukshundar som kräver massor utan som någon slags allroundhundar.

Jag tycker att rastrådar är jättekul - och definitivt bättre att folk funderar innan de står med en siberian husky som soffhund… 😉

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magrat
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Collie tycker jag passar in rätt bra annars. Jag är ju uppvuxen med bruksschäfrar och det är ju en himla skillnad på motorn i de hundarna. Idag har vi en långhårig Collie som älskar att arbeta, och som älskar att softa.
Skulle definitivt hålla med Lona om att det knappast är en brukshund längre, men det beror ju också på uppfödare. Våran kille kommer inte från en renodlad bruksuppfödare, för det känner jag mig inte redo för.

Pälsen är egentligen inte så himla komplicerad. Vi borstar någon gång i veckan (oftare nu när han fäller) och punktborstar bakom öronen och vid armbågarna.
Jag är vinthundsfantast och vi har ju också Borzoi och iggy, vilket helt klart tilltalar mig mer, men collien börjar fästa sig vid hjärtat. Däremot hade vi inte skaffat om det inte fanns en plan för att bli servicehund.
Vilket han har betydligt bättre förutsättningar för, haha.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar Bearded Collie. De har lång päls, men man kan klippa pälsen om man inte skall ställa ut den. Beardisen är en vall/sällskapshund med "will to please" Mer sällkap än vallhund faktiskt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

lizton
0

Samojedhund? Det finns linjer som är mer inriktade på sällskap/utställning och så finns det linjer för drag. Samojeden är en aktiv ras speciellt som ung och även en som är avlad för utställning kan vara aktivare än du tänkt dig. Samojeden har lättskött päls och de är ofta bra med barn och andra hundar. De trivs inte ensamma, så det kan vara besvärligt med en ensam ylande samojed i en lägenhet. Tillsammans med andra hundar kan det funka bättre. Man ska ha ett alternativ om hunden inte kan vara ensam hemma. Jag har sett ett flertal annonser med samojeder som ägaren vill omplacera eftersom den inte vill vara ensam.

Andra alternativ är finsk lapphund eller eurasier. Eurasiern är en sällskapshund kan vara svår att motivera om du vill att den ska vara aktiv. Eurasier kan vara envisa och en del bryr sig inte om godis.