Flytta med hund, flyga
Halloj
Jag ska eventuellt flytta till england nästa år och satsar ju självklart på att ta med min hund. Det mesta har jag kollat upp angående vaccin, papper och pass osv.
Däremot funderar jag på bästa sättet att ta sig dit. Jag har funderat på att åka bil för att det blir lugnast för honom. Men bensinen blev otroligt dyr plus broar osv.
Min andra tanke var färja men flygbolagen har ju orsakat så att färjor knappt går längre. Så att ta sig från Skandinavien till england verkar inte möjligt.
Så då kom jag till flyg. Han kommer vara C 3 år när vi då flyttar så fortfarande väldigt ung. Han är lättatressad och litar inte på vem som helst så iden av att he honom på ett flygplan när inte jag kan vara med honom (han måste ju vara i lastutrymmet) krossar mitt hjärta. Det är C 2,5-3h flyg. Tänkte kolla med en vetrinär men ville också se över andras erfarenheter med att just flyga med hund. Finns det några tips, något jag kan göra nu innan vi eventuellt gör detta just för att underlätta för honom. Eller andra alternativ som jag inte tänkt på. Uppskattar att höra av från er som kanske har erfarenhet med detta då jag aldrig flyigit med någon utav mina hundar tidigare.
Hur mycket väger hunden?
Stolt ägare till tre La permer
Jag skulle aldrig våga flyga. Har sett hur det kan gå till när buren med hunden lastas in och en väns två råttisar blev aldrig sig själv igen efter att ha flygit.
Så är hunden redan nervös av sig är mitt råd att inte flyga.
Om det nu är en flytt kanske resan kan få kosta? Det finns ju tid kvar till att spara ihop till det om det först ska bli nästa år.
Skulle inte flyga med hund om jag inte fick ha den i kabinen, har hört så många skräckhistorier och sett hundar som blivit skrämda för livet.
#2: C 25 kg
#4: Jo precis har ju hört väldigt mycket skräckhistorier så vill verkligen undvika flyg. Men då ska jag kolla in mer på en mix mellan bil och färjeresor.
#3: Okej tack för svar, jag satsar på bilresa.
#7: låter bra! Lycka till med flytten sen :)
Det går en del färjor mellan Nederländerna och England.
Personligen skulle jag inte vilja sätta en hund på flyget, men jag känner personer som flyger flera gånger om året med sina hundar och bland dem har jag aldrig hört talas om att det påverkat hundarna negativt. Det importeras många hundar till Sverige med flyg också och det verkar fungera jättebra. Så ser du ingen annan utväg så kan det mycket väl fungera. Det beror nog också på andra omständigheter också och om hur man förbereder hunden innan.
Men nog låter det mysigast med en roadtrip med hunden. 😊
Hej!
Om du har möjlighet att skicka bagage med flyg eller lösa det på annat sätt så tror att det går att åka tåg också. Från Köpenhamn går det nattåg till Paris och därefter tågtunnel till England. Däremot har jag ingen pejl på om det är djurvänligt på tågen men det kan ju vara ett alternativ att kolla upp. Annars skulle jag nog spara ihop pengar och bila. :-)
Jag tror också det går att åka tåg. Säkert buss också, men då är det ju tveksamt om man får ta med hund.
Men, jag hänger inte med riktigt. Du har alltså bil och ska ha med den till England? Hur ska du få dit den om du inte kör? Eller hade du tänkt sälja bilen ifall du inte använder den för hundtransport?
Suger verkligen att det inte finns färjor längre! Fanns en från Göteborg förut. Om jag minns rätt var det en fraktfartyg egentligen, men tog även passagerare och, tror jag, bil.
- Redigerat 2021-09-11 04:30 av hemul