Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 392 ggr
flocken
0

Hund som biter människor och hundar

Detta gäller inte min hund. Utan en hund i vårt samhälle. Jag har känt denna hund och ägare mer ingående. Är även kompis med en släkting till dom.

Jag har försökt googla info, men hittar inget vettigt.

Denna hund har bitit ägarna flera gånger. Bitit hundar och okända människor både vuxna och barn.
Den hoppar ut från trädgården och jagar människor och djur.
Barnen i skolan kallar denna hund " den stora gula farliga hunden".
Nu har denna hund bitit deras granne så allvarligt så det krävdes ambulans, operation, drän och fortfarande inlagd på sjukhus.
Grannen som blev biten har anmält. Hundägarna har anmält grannen för hemfridsbrott för han gick in i deras trädgård oanmäld. Skulle bara prata, grannar emellan.
Vad händer i en sånhär situation?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Emo
1

Det ska bli intressant att följa denna tråd för att få se hur det går.

Jag har fått lära mig att man alltid har ansvar för vad ens hund gör. Om man vill ha sin tomt och sin hund fredad räcker det inte med en varning för hunden-skylt utan man måste ha högt stängsel och låsta grindar, så inte barn och människor, som inte kan läsa skylten ändå hindras från att råka illa ut.

Har reglerna ändrats, så blir det intressant att få veta och även varför.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

flocken
0

#1: ja för tänk om det hade varit deras barnbarn. Så enkelt som att en boll hamnar i trädgården.
De har bara ett lågt staket. Inga grindar, skyltar, osv.
Jag o mina grannar går över till varandra bara för att prata.
Vad jag vet har hundägarna 2 anmälningar på sig just nu.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Lussan20
0

Svårt!
Sådana hundar har fart illa på flera sätt, bla inte fått grundläggande trygghet och fostran i valpstadiet. Tyvärr ett mycket svårt fall. Mvh/WL

flocken
0

#3: det vet jag. Men frågan är vad som händer i denna situationen.
Hunden är nu ca 7 år

…………………………………..

Maleficum
0

Vad jag fått lära mig (eller förstått det som lagen är) så spelar det ingen roll om hunden var på tomten och där bet någon för att den kom in på tomten utan det är hundägarens "fel".

Samma om en inbrottstjuv bryter sig in och blir biten så blir hundägaren skadeståndsskyldig (hur knasigt det än må låta).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

flocken
0

#5: så har jag oxå fått lära mig. Strikt hundägaransvar.

Kommer länsstyrelsen bli inkopplad?

…………………………………..

Maleficum
1

#6: Jag vet inte men tycker väl att de borde bli det om han redan hade en anmälan på sig sen innan.
Låter ju helt klart farligt med en sån hund i området så varje sak som går borde ju anmälas (tex om den hoppar ut från tomten igen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

flocken
0

#7: ja denna hund är farlig. Men denna familj är såna att de gör aldrig fel. Det är alltid alla andra

…………………………………..

Majken!
0

Det är länsstyrelsen som kommer göra en bedömning av hunden, de är redan inkopplade om polisanmälan är gjord.

Christos1974
0

Hundägaren är ansvarig .
Tycker synd om hunden .

@NN@
0

Bara nyfiken fråga, att om man har skylt som varnar för hunden och någon väljer att gå in är det fortfarande ägarens ansvar?
Då har man ju ändå varnat och informerat att det finns hund

flocken
0

#9: återstår att se vad som händer nu då.
Kommer det hem någon till dom attackerar hunden.

…………………………………..

flocken
0

#11: strikt hundägaransvar. Oavsett situation. Som det står högre upp i ett inlägg

…………………………………..

flocken
0

#10: ja det är hemskt. Hunden mår inte bra. Men samtidigt, tänk om det varit ett barn.. Huu hemska tanke

…………………………………..

@NN@
0

#13: Du vet alltså att det är så enligt lag?

flocken
1

#15: de säger så.
Lagen kan man säkert söka upp.
Det står nog någonstans.

…………………………………..

@NN@
0

#16: Ok, ja håller med om att det är ägarens ansvar när det gäller sin hunds agerande, blev osäker på vad som gäller med skylt bara men får kolla upp de då 👍

Christos1974
0

#14: jag vill inte ens tänka tanken……verkligen jobbigt situation

Nephi
0

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Riksdagen är den högsta beslutande församlingen i Sverige. Till riksdagens uppgifter hör att besluta om lagar och om statsbudgeten.
Herveaux
2

Tillsynslagen finns att läsa här:
https://www.skk.se/hundagande/lagar-och-regler/tillsynslagen/

Kopierat från stycket Strikt ansvar gäller:
Hundägaren eller den som har hand om hunden har ”strikt ansvar” och är alltid skadeståndsskyldig oavsett hur olyckan gick till. Man har dock rätt att kräva tillbaka pengarna från den som egentligen och bevisligen orsakat skadan. Det strikta ansvaret gäller även om ex en annan lös hund kommer in i din trädgård, oavsett staket, din hund är bunden etc. Blir den andra hunden skadad är du som ägare skadeståndsansvarig, trots att den andra hunden inte har på din tomt att göra.

Antar att det är detsamma som gäller om det kommer en oinbjuden människa.

// Harley

Att vara hundägare innebär ett stort ansvar. Här kan du läsa mer om en av lagarna som du är skyldig att följa, nämligen tillsynslagen.
  • Redigerat 2021-06-30 12:23 av Herveaux
Dagnykatt
1

Vad anser du om hundens skötsel? Tycker du de i övrigt verkar bry sig om hunden eller är den misskött och understimulerad? Tänkte bara om det även kunde bli djurskyddsbrott p.g.a försummelse eller vanvård.
Låter som att hunden är i fel ägares ägo.

flocken
0

#21: ingenting sånt.
………….

Jag har fått veta mer men inget jag vill ta upp här. Utan de som vill veta vad som händer får ta det via pm.

…………………………………..