En dag i hundrastgård
Vi besökte en hundrastgård igår för första gången, jag och en hundkompis matte med hundarna. Min är 15 mån hane som nyss varit kemiskt kastrerad och kompisen är en äldre kastrerad hane som är extremt stabil.
Allt gick bra men min tyckte det var lite jobbigt då han hade tre nyfikna hundar omkring sig varav en unghund på nästan 2 år som försökte bestiga honom.
Han är inte van att vara mitt i smeten. Det brukar alltid vara han som tigger uppmärksamhet från sina (vuxna) hundkompisar hemma. Så hela situationen var ny för honom. Jag ser att han försöker hålla sig nära mig och tycker det är jobbigt, så jag plockar upp honom i famnen för att ge honom ett break. De andra hundarna tycker ju det är lustigt och unghunden försöker hoppa upp på oss, varav min morrar och skäller på unghunden att lämna oss. Unghunden blir inkallad och en av de andra hundarna lägger sig på marken artigt bredvid oss så jag frågar min om han vill ner på marken igen, och strax vill han det. Då kommer alla hundarna tillbaka och de jagar varandra lite grann (min både jagar och blir jagad). Men jag ser att han först tycker det är kul, men sen tycker det är jobbigt igen, de andra lyssnar inte på hans signaler. Min springer upp på ett bord, och sen mot mig igen så jag plockar upp honom igen. Sen när det lugnar sig så vill han ner igen.
Tredje gången då unghunden försöker bestiga min då smäller det för min och han blir rosenrasande och jagar unghunden (som nog tycker det är kul, han är större än min). Jag hör att min hunds irritation inte avtar så jag skyndar mig bort och sätter mig bredvid min och håller honom intill mig medan jag håller dom andra hundarna borta från oss, och sen beslutade vi oss för att kalla det för en dag och tackade för oss, och fortsatte vår promenad 😅
Det var en intressant dag, men vet inte riktigt om jag ska ta med honom till rastgård igen med nya hundar. Kanske om hundarna där inne är lite äldre och lugnare (som han är van vid hemifrån). Har inte riktigt sett min hund innan umgås såhär i flock riktigt, men vet att han har blivit arg när jag släppt ihop honom med en yngre hane av samma ras som försöker bestiga honom i leken. Jag tror dock inte att min skulle bita och attackera utan det är mest att han låter väldigt arg och säger till tills han får en signal från den andra hunden. Men jag lärde mig mycket om min hund från idag.
Dela gärna med er av era historier om hur era hundar umgåtts i hundflock! :)
PS jag är medveten om diskussionen och kritiken mot hundrastgårdar. Jag själv tror på att hunden mår bäst av att ha samma stabila hundkompisar som den får leka med, men idag ville jag prova någonting nytt för oss båda.
Jag släpper endast min med sådana vi känner. Och max två hundar.
Släppte en gång in till ett hundgäng vilket resulterade i att han blev biten illa och fick operera in drän och sys. Detta trots att han gjorde allt för att visa att han inte var ett hot och inte ville bråka. Blev biten när han låg ner och visade magen.
Så aldrig mer främmande hundar.
Detta är dock ett hägn och här är det helt ok att gå in ensam och hänga kopplet på grinden så ingen går in. 7000kvm stort.
Min ena hund har stor skillnad på olika hundar. Jag brukar alltid stå med honom på utsidan först så han får lukta på de andra genom gallret. Då ser jag snabbt om det kommer fungera eller om vi ska strunta i det.
Om du inte vill behöver du inte gå in, men det kunde vara bra träning för psyke och självförtroende (hundens! =D) att promenera runt hägnet, på parkeringen osv.
Det finns rastgårdar härikring, och förut kunde vi släppa hundarna där med andra som vi känner. Men det har blivit mer och mer nu att det slängs ut förgiftat kött eller köttprodukter med glasbitar i inne i rastgårdarna, så vi har inte vågat släppa hundarna där på länge.