Valp 5 månader, favoriserar??
Behöver råd och tips, plus eventuell förklaring på varför min valp, när jag inte är med flocken (familjen) beter sig oerhört illa emot matte. Han biter henne (ej för att skada), biter hål i tröjan, strumpor. Lyssnar inte för fem öre.
Dessutom så både bajsar han inne, kissar inne när jag är på ärenden. Vi förstår någorlunda vad det handlar om..men vill ha era råd och tips och förklaring på VARFÖR han gör så här.
För min valp är jag Alfa, (gillar inte det ordet) ledare, kalla det vad du vill. Och när jag är med så gör han inget av ovanstående saker.
Kan göra texten längre men jag tror ni förstår frågorna.
Tacksam för svar. Är något otydlig. Be mig förtydliga
Vem spenderar mest tid med hunden? Vem rastar och matar oftast? Vem tränar med hunden?
Hur gammal är den?
#1:
Det är 50/50 skulle jag vilja påstå.
Åldern står i titeln ;)
Tillrättarvisar ni båda två när valpen gjort något han inte ska göra eller är det bara du?
Han förknippar nog dig med de rutiner som ni gör.
Vad har ni för ras? Vissa raser har lättare för att ty sig till en enda människa (inte alfa eller nåt sånt förlegat) det är helt enkelt den personen som den känner sig tryggast med och förstår bättre.
Men han kommer börja lyssna på matte också så småningom, när han förstår att ni menar samma saker (och lär sig generalisera bättre). Just nu är han så liten så han kanske inte förstår riktigt när hon kommunicerar? Hon skulle kunna lägga större delen av tiden just nu och träna honom så dom lär sig kommunicera bättre.
#0: Förmodligen ser valpen dig som flockledare, och många hundraser är sk enmanshundar och de tyr sig oftast till en person.
Valpen är så pass liten än så det blir nog bättre! Men kämpa på med att matte också säger till och så vidare, hon kanske kan belöna lite extra när valpen lyssnar på henne. Min valp är 4 månader, han kan absolut vara med och gosa eller leka med vem som helst i familjen men han lyssnar inte lika bra på dem som på mig, och leker ofta lite tuffare med dem också, precis som du beskrev att din gjorde, biter i kläder osv, men de är ju ändå små fortfarande!