Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 759 ggr
SaraC
0

Dax att planera Nyårshelgen

Nu är det hög tid att planera inför Nyårshelgen om du har en hund som är rädd!

Om du planerar att använda DAP är det snart dax att sätta in den för att den ska hinna börja verka.

Det finns även lugnande att få till sin hund, om du planerar att använda dig av det så är det nu tid att tala med din veterinär om det.

CD-skivor med fyrverkeriljud finns också att köpa, men det är nog i senaste laget att köpa och börja träna med dessa nu.  

Försök att i största möjliga mån befinna dig med hunden där det smäller som minst. Sätt på tv eller radio, så blir hunden aningen distraherad av bakgrundsljuden. Ta ner rullgardiner eller persienner så du stänger ute alla ljusen från fyrverkerierna.

Kom ihåg att inte pjoska med hunden när den är rädd! Var bara helt som vanligt, annars förstärker du hundens rädsla.

Vare sig din hund är rädd eller ej, så tänk på att absolut inte lämna hunden ensam på Nyårsafton!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lena1
0

precis eros…kunde inte sagt det bättre själv…kanonbra inlägg :-)

Zebben
0

Bra skrivet.

Tänk också på att inte låta Er hund fira nyår tillsammans med en annan hund som är skottberörd. Har stött på flera hundägare nu som tror att hundarna ska lugna varann. Men har Du en hund som inte är rädd för smällarna i vanliga fall, så kan den andra hunden som kanske är lite rädd, smitta över detta på Din.

Så om Ni ska fira ihop med en annan hundfamilj, prata igenom så Ni inte gör detta misstag.

[Vargnatt-]
0

En fråga, om en hunds inte reagerat på när folk skjuter, är det större chans att den är lugn på nyårs då med smällare och så?

SaraC
0

#1 Tack för det Lena :)

#2 Javisst, jättebra att du kom på att ta upp det med!

SaraC
0

#3 Ja, det är klart chansen att en hund som redan är skotträdd blir rädd än en hund som inte är det, men ingen garanti att han inte blir rädd. Men fyrverkeriljuden är speciella. Min hund är t.ex. inte alltid skotträdd, men alltid livrädd för fyrverkerier.

Jag hörde från en annan att det är något med det här tjutet som kommer när fyrverkerierna åker iväg, att det eller ett ljud innan är på en frekvens som vi människor inte ens hör, jag vet inte om det stämmer :)

[Vargnatt-]
0

Okej tack :) Vi var ute och gick idag och då skjöt dom på skjutbanan här i närheten nämligen, det brydde han sig inte ett dugg om.

lena1
0

det är så här att fyrverkerier jämfört med pistol och gevärs skott,låter så högt för hunden och därför blir det reaktion/rädsla….själv tycker jag det är sjukt att inte kommuneran har speciella platser för sådant….och dessutom föräldrar som köper ut åt minderåriga.

jag skulle aldrig äventyra snoddens skottfasthet med att gå ut med honom när dom skjuter som värst,jag planerar noga mina prommisar runt nyår ;-)

[Vargnatt-]
0

Nej självklart håller jag honom inne under det värsta skjutandet runt nyår, även om han int är rädd behöver han inte vara ute och höra det :).

lena1
0

8,jag förstår det….;-)

lill-jarven
0

Jättebra att du tog upp det Eros :)

Själv har jag inget problem alls med mina hundar och kan gå ut med dom närsomhelst under kvällen, men självklart tar jag ju inte ut dom när det smäller som värst eller om nån smäller precis i närheten. Men ingen av dom har någonsin reagerat, ja förutom Oliver som blir alldeles lyrisk av alla sorters smällar ^^ Kanske är hans glada humör som smittat av sig på alla andra? :)
Det här året har vi en ny hund som ska tillbringa nyårsafton tillsammans med flocken och hur hon kommer att reagera har vi ingen aning om men hon har inte visat någon skotträdsla iaf och tillsammans med våra 4 obrydda hundar tror jag faktiskt att det kommer gå bra. Som Zebben skrev skulle jag aldrig sätta ihop mina jyckar med en skotträdd hund men som sagt har inte nyhunden visat nåt sådant så jag tänker ta den risken.

KerstinP
0

Eros. Mycket bra att du förde detta på tal. Hoppas folk kan hjälpa till med att tänka på våra rädda djur och inte smälla i tid och otid utan bara på nyår om man måste.

SaraC
0

Vad bra att ni också tycker som jag, att detta är viktigt!

#11 Det hoppas jag med, men tyvärr verkar det omöjligt för vissa att visa den hänsynen.

Vattnadal
0

Vi rymmer till stugan, och spelar CDn med fyrverkerier hemma innan vi åker. Vidar är skotträdd, så pass att han är rädd för Hockey. Vi stod och tittade på vuxenträningen en stund ikväll. Det smäller bra av puckar i sargen, men han kunde äta godis, vinka och tom lägga sig på kommando. Däremot vill han fly, och det är riktigt svårt att ga sakta därifrån. Vi ska börja gå på träningar ett par kvällar i veckan, tänkte jag. Den här säsongen ska vi få bort hockeyskräcken helt.

Sista april är inte SÅ farlig här hemma. Har bara 2 skotträdda hundar av 6 nu, och det är inte så illa mot för vad det hade kunnat vara.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

kerstinjoh
0

Tack o lov tycker Alfons att det är skoj med fyrverkerier.

Men jag minns med fasa åren med labben Bosse. Denne annars psykiskt starke kille led alla helvetes kval vid nyår. 

Flera nyårsaftnar har Elin tillbringat liggandes på toagolvet med Bosse. Toaletten är det rum som är mest ljudisolerat och där hittade Bosse lite andrum.

Karmatarerskanise
0

Vi vet inte hur Hades kommer reagera på raketer och smällare. Har varit skonade från det hittills.

Men vi ska vara hemma med honom på nyår :)
Förhoppningsvis smäller folk lite innan nyår så vi ser hur han reagerar.

HannaM
0

VI rymmer till ÅsaF vi och hoppas på lite mindre smällar där än här i stortstan