Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 664 ggr
DonQuijote
0

Kastrera eller inte?

Jag har milt sagt problem med min snart 3 år gamla hanhund för närvarande pga hans fokus på löptikar. Han drar konstant (alltså varje millimeter), gör gärna hårda ryck i kopplet för att komma loss, har han halsband försöker han backa ur, han gnäller dagarna i ända och vår relation håller verkligen på att bli förstörd av all den här stressen.

Jag pluggar hemifrån, har absolut inte tid att åka iväg och motionera någon annanstans och jag vet inte vad jag ska ta mig till när varken motion, mental stimulering eller munkpeppar + maxrelax ger resultat.

Det som får mig att tveka för kastrering är dels rädslan för att hans mentalitet ska ändras/rädslor komma osv. och dels att det är en pälsras som ofta får pälsen helt förstörd av kastrering, även kemisk kastrering.

Hur skulle ni gjort i den här situationen? Kan det vara värt att vänta och se om det blir bättre trots att han snart är tre år? Eller är kastration den rimligaste utvägen?

Nephi
3

Har du testat kemiskkastrering?

Jag är/var rädd för de biverkningar du nämner med med min vovve så vi testade kemisk och han är fortfarande rätt bra i pälsen(något mer underull på bakbenen) nästan stabilare mentalt och har blir inte längre besatt av kisspölar så fort någon av grannarnas hundar löper 😁

Så han har vart på kemisk i snart ett och ett halvt år, och fördelen är ju att man kan gå tillbaka och sluta med kem kastreringen om det inte blir bra genom att inte fylla på den igen 😅

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

DonQuijote
0

#1: Jag har funderat på det och skulle nog pröva det först, men är så rädd att pälsen ska bli dålig. Men väldigt skönt att höra att det inte måste bli så!

MonicaLagerquist
2

Jag har haft en kastrerad hund.Han mådde toppen .Inga problem med vare sig rädslor eller knepig päls.

Stolt ägare till tre La permer

DonQuijote
0

#3: Vad bra, får jag fråga vad det var för ras? :)

Maleficum
0

Min mosters hund (pälsblandras) var kastrerad men märktes inget konstigt på hans päls (mer än det vanliga som kan bli med blandraspälsar). Min kompis hund (powderpuff/pudel) var kemiskt kastrerad sina sista år (pga tumörer vid ändtarmen) och hans päls var lika "kass" som vanligt :P Han var även ganska osäker (och hade separationsångest) men det märktes ingen större skillnad på efter kemisk kastrering men han slapp stressen av löptikar (springa och slicka i alla kiss pölar, få sämre aptit än innan mm) så i hans fall var det bara positivt.

Vi hade en kastrerad labbe (tik) och hennes päls fick alltid massor av beröm av andra (speciellt labbe ägare) och det var först på äldre dar den blev konstig (hon fick även början på njurproblem och det påverkar ju pälsen också).

Vad jag minns från nån studie jag läste för länge sedan så var det väl 20% risk för pälsförändring (vilket ju innebär att det är en ganska hög chans att inget händer).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu