Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 501 ggr
hundälskaren_
0

Prova på att ha hund?

Hej! Jag är 15 år och jag och min 17-åriga bror vill jättegärna ha hund. Mina föräldrar älskar hundar men är lite osäkra på om de skulle vilja ha en.
Om vi skaffade en skulle hunden vara en familjehund, men jag och min bror skulle ta mest ansvar, med stöd från våra föräldrar. Båda mina föräldrar är hundvana.
Mina föräldrar är osäkra på hur det skulle bli med hund när vi flyttar hemifrån om ett par år, det är därför de är osäkra över hela grejen. Men vi har pratat en del om det här, och de sa att om det fanns något sätt att man kunde ha en hund i ungefär ett år, skulle de helt klart kunna göra det. De är rädda att jag och min storebror ska tröttna. Jag fick en kanin för två år sen av mina föräldrar för de ville se om jag kunde ta ansvar för den, och den bor kvar. Jag vet att det är väldigt stor skillnad mellan att ha kanin och hund!

Så, min fråga är då: finns det något alternativ som innebär att man har hund fast under en kortare period? Man kan ju vara jourhem åt ”hemlösa” hundar, men vi har katt och många såna hundar är traumatiserade och behöver nog någon med mer hunderfarenhet. Sen kan man ju såklart låna kompisars hundar, vi har passat vår grannes hund några dagar ett par gånger, men vi har inte så många vänner med hund. Mina föräldrar var inne på det här med att vara fodervärd, men om jag har förstått det rätt så är det ju som att ha hund som vanligt, bara att man behöver lämna ifrån sig hunden när uppfödaren ska avla på den eller tävla. Och sen efter 5 eller 7 år så tar man över hunden helt, eller?

Skulle vara så tacksam om någon kan förklara lite hur det funkar med fodervärd osv. Tack på förhand!

Maleficum
1

När vi skaffa vår första hund (för 16 år sen ungefär) var vi också osäkra (främst för att mamma var hundrädd) så vi blev fodervärd åt dåvarande hundskolan. Kändes som ett bra alternativ eftersom man har hunden i ungefär ett år innan den åkte iväg på test och klara den inte testet hade man chans att köpa loss den, vilket vi gjorde när vår fröken inte klara det, eller tacka nej och så hittar de ett annat hem åt den.

Vet att militären behöver fodervärdar för sina hundar (vad jag förstått på liknande sätt som vi hade) men finns kanske andra föreningar/uppfödare för service hundar som har liknande fodervärdslösningar (ingen koll på hur det funkar med ledarhundar och sånt nu när hundskolan inte längre finns). Så det kan ju vara alternativ att kolla på.

Vi börja som sagt som fodervärd, hundskolan stod för veterinärkostnader under den perioden men vi betala och fixa allt annat. Fick en del saker man helst skulle göra och saker man skulle undvika att göra. Men det var som att ha en helt egen hund.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sindri
0

Man kan adoptera en vuxen hund. Det finns hundar som blir ensamma för att t ex ägaren dör, någon i familjen blir allergisk etc. och de hundarna behöver inte vara traumatiserade och en del är gamla. Några kan t.o.m. vara vana vid katter och andra djur.
Jag förstår såväl dina föräldrars tveksamhet. När våra barn hade flyttat hemifrån började vi resa väldigt mycket, och har man en hund blir man ju låst då. En hund får inte heller lämnas ensam för många timmar om dagen och om båda dina föräldrar heltidsarbetar så går det inte ihop.
Ta kontakt med någon organisation som omplacerar hundar och gör intresseanmälan för en äldre hund.
Men om du planerar att flytta hemifrån så snart så förstår jag inte vitsen med att skaffa hund nu.
Kan inte du och din bror hitta hundar i närheten som vill ha sällskap på dagarna när matte och husse arbetar.