Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1710 ggr
Karmatarerskanise
6

Designerhundar

Såg en annons på blandrasvalpar. Pudel och labrador. Pris per valp 36 000kr!!!

En pudel med stamtavla kostar runt 20 000. Labrador lite mindre.

Vad är det som gör att folk lägger ned så mycket mer pengar på en blandning? Det är ju helt orimligt mycket pengar som saknar grund. Inga meriter. Inget avelsarbete. Valparna är inte utbildade.

Vad får en att välja den dyrare blandningen på blocketannonsen framför pudeln i annonsen över?

Niklas
1

Blir de sålda för de pengarna också?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Mitchika
8

En av dom billigare varianterna, tyvärr. Valpar av denna rasblandning kan gå upp emot 50 000.

Det där är ju en "labradoodle" som dom kallas. Extremt populär "ras" som exploderade i popularitet bland annat för att folk gillar utseendet, men huvudsakligen för att den påstods vara allergivänlig tack vare pälsen. Något som givetvis inte är sant, men det tar lång tid att döda en myt.

Det finns massa intervjuer och dylikt man kan läsa om "skaparen" till labradoodles och hur han ångrar sig och kallar det sitt livs största misstag. I en intervju berättar han att han blandade pudel och labrador med hopp om att få en allergivänligare (tack vare pudelns päls) ledarhund för att hjälpa en blind dam med en hundallergisk make. Tre valpar föddes i den kullen och av tre valpar så var det bara en som kvinnans make inte var allergisk mot.

https://www.abc.net.au/news/science/2019-09-23/labradoodle-guide-dogs-designer-regret/10717186

Något av det värsta med labradoodlen (utöver själva aveln) är utan tvekan pälsen. Den ska tydligen vara en mardröm att hålla efter och även med daglig borstning finns det risk att pälsen tovar sig och blir så besvärlig att enda alternativet är att raka hunden med jämna mellanrum. Självklart finns det alltid undantag och det påstås att vissa pälsvarianter av labradoodlen inte tovas och är lättare att hålla efter, men jag har bara hört skräckhistorier om pälsen från labradoodleägare och hundtrimmare.

Mentaliteten ska också vara lite av ett riskspel. Vissa är helt underbara, intelligenta och vänliga familjehundar medan andra beskrivs som halvgalna.

#1: Tyvärr så blir dom det. Det här är en jättepopulär blandras och den går åt som smör i solsken.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

• Redigerat 2020-11-22 00:02 av Mitchika
Karmatarerskanise
1

#1: tyvärr.

#2 50.000kr. Man lägger pengar rakt i fickan på säljaren, för ingenting.

En pudelblandning är väl lika allergivänlig eller mindre än en pudel? Eller det påstås att blandningen helt magiskt blir mer vänlig med inblandning av labrador som inte räknas till allergivänlig raser?

Mitchika
7

#3: Alla hundar är precis lika allergivänliga eller allergiovänliga beroende på allergikern och på hunden ifråga, inte rasen. Allergi är individuellt och det finns många fler ämnen man kan reagera på hos en hund än vad många tror. Finns det ett ämne som du inte tål hos en pudel, då tål du inte den pudeln. Saknas det ämnet hos en annan pudel, då tål du den pudeln.

Om tillräckligt många personer med en viss typ av allergi bestämmer sig för att försöka hitta en hund dom tål för att dom så gärna vill ha hund och det visar sig att dom alla tål pudel, ja, då gör folk direkt kopplingen att pudlar är allergivänliga. Sen så fnyser dom åt allergikerna som provat att ha pudel och inte tålt dom och säger att "dom är ett sällsynt undantag."

Säg att du provat att ha en pudel och den triggade din allergi så du var tvungen att ge upp hunden. Sen hör du om den där fantastiska "rasen" labradoodle som ska vara allergivänlig. Du köper en valp, den har inte ämnet som du reagerar på och du tål den. Det måste betyda att labradoodle är allergivänlig, eller hur? Nej, så simpelt är det inte, men om tillräckligt många historier likt denna hörs och sprids överallt så gör folk den kopplingen och uppfödare vågar påstå att det är sant för att kunna ta hutlösa priser för sina fantastiska, allergivänliga hundar.

Jag själv är kattallergiker och har varit det sen fyra års ålder. Min allergi har varit så stark att jag inte kunnat vistas i samma rum som en katt varit i mer än en halvtimme utan att reagera. Sen tar det flera timmar, upp till ett dygn för mig att återhämta mig ordentligt efteråt. Fyrdubblar jag mina allergimediciner går det mycket bättre och jag kan vara med katter och gosa med katter, vilket jag alltid har gjort ändå för katter är bland det bästa som finns och jag kan inte låta bli dom.

Det finns två typer av katter som aldrig har triggat en allergisk reaktion hos mig. Sphynxar och vita huskatter oavsett pälslängd. Nu har jag inte mött tillräckligt många individer för att säga det med säkerhet, men tre sphynxar och två vita huskatter har jag inte reagerat på. Alla andra katter har min allergi reagerat på.

Vågar jag påstå att sphynxar och vita huskatter är allergivänliga? Inte en chans. Jag vågar inte ens påstå att jag skulle kunna skaffa en.

Allergi är mycket mer komplicerat än så, men folk gillar att förenkla det. Tack och lov sprids information om allergi och hur den fungerar mer och mer så förhoppningsvis kommer myten om helt allergivänliga hundar/djur som alla tål att dö ut i framtiden.

Karmatarerskanise
1

#4: tänkte att allergener från hud och päls sprids mycket mindre då dom inte fäller och det inte flyger runt i luften. Fått för mig att hud och päls är vanligast att reagera på och saliv kommer ju inte in i ögon och luftvägarna på oss.

Mitchika
4

#5: Det man reagerar på är just allergener och det finns i hundens mjäll, saliv och urin. Såvitt jag vet så kan pälsen sprida allergenerna vilket gör att ens allergi reagerar lättare och snabbare så det är alltså inte själva pälsen man reagerar på, men jag kan ha fel där.

Här finns en artikel som beskriver allergener hos hund bättre än vad jag kan:

https://www.allergenius.se/hundens-allergener

Saliv finns i hela hemmet hos en hundägare till stor del eftersom att hundar använder munnen som händer samt tvättlapp. Plockar upp sin leksak, lägger den någon annanstans, slickar/tuggar på leksaken, slickar på tassarna och vandrar runt, slickar sig på kroppen och lägger sig på möbler och mattor, slickar på en fläck på golvet o.s.v. Sen går vi runt i det och får det på strumpor och kläder och sprider det.

Till slut har du det på händerna utan att du ens är medveten om det, kliar dig i ögonen, i ansiktet eller gnuggar näsan och där hamnar det i ögonen och slemhinnorna. Sen så kan du reagera genom att få hudutslag också/istället, vilket är ett riktigt elände det med.

Är du allergisk mot allergener i saliv kan det räcka med en slick från en hund på huden för att huden ska rodna, få utslag och börja klia som satan. Samma sak om du reagerar på allergener i urinen.

Värst resultat har jag dock sett och upplevt i samband med att saliv/urin kommer i kontakt med en ytlig hudskada hos en allergiker. Till exempel bli lätt riven av en hund, katt eller råtta av misstag när man umgås med den. Där har jag sett sagda hudskada svälla upp till ibland tio gånger sin egentliga storlek och börja klia som satan. Tack och lov lägger det sig oftast relativt snabbt, men det är extremt obehagligt under tiden.

Jag har även den underbara "äran" att få vara allergisk mot parfymerade tvättmedel också utöver pälsdjursallergi och pollenallergi. Under en tid i min barndom gick jag runt med stora "köttsår" i armhålorna, armveck och knäveck för att det kliade så mycket och jag kunde inte låta bli att klia. Det tog tid innan man lyckades koppla det till tvättmedlet och bytte till ett parfymfritt. Alla mina problem försvann och har inte återkommit.

Allergi är ett jädra elände och kan yttra sig på så fruktansvärt många sätt. :(

Karmatarerskanise
2

#6: tack för all information!

Jag är glad att jag inte är djurallergiker. Måste vara hemskt jobbigt! Även perfymallergi. Jag älskar allt som doftar.

Mitchika
3

#7: Det är jättejobbigt. Lite extra när man älskar djur och vill ha massor av dom men inte tål dom. :(

Karmatarerskanise
1

#8: 😢
Hemskt att vara allergisk mot det man älskar.

Aviz
0

Helt sjukt vad priserna gått upp senaste åren!! För oreglerad avel dessutom. Jösses.

Är man bara lite allergiskt känslig så kanske man besväras mindre om inte hunden fäller så mkt, kanske Labradoodle inte gör detta (?).

Karmatarerskanise
1

#10: det beror ju på vilka gener som ärvs. Vissa valpar får mer labrador i sig och fäller massa.

Så vill man ha en hund som inte fäller är det ju tex en pudel man får köpa.

MyCola
2

Dem flesta här känner väl till Hööks Labradoodle, antar jag.

De som påstår att dom minsann inte avlar för utseendet, att uppfödare av renrasiga hundar inom SKK avlar för utställning, "förödande" för många raser, osv osv.

På samma hemsida står det att Labradoodle-valparna med röd päls är dyrare än övriga färger.

Citat från deras sida , valde dem allra kortaste citaten för en snabb inblick, mer av detta finns att läsa där

"Labradoodlarna med röd päls är de dyraste. Hööks Labradoodle har blivit kända för de vackra storlockiga röda labradoodlarna med topptemperament."

"Jakten på meriter från skönhetsutställningar, hundutställningar med fokus endast på hundens utseende, har varit förödande för många hundraser."

"Tyvärr har jakten på allt mer extrema utseenden orsakat mycket lidande hos många hundar. Sådant ska inte få drabba våra härliga labradoodlar!"

• Redigerat 2020-11-24 16:57 av Karmatarerskanise
tiger tok
1

#12: Ja dem verkar ju inte superseriösa direkt.

Har för mig att man dessutom kan säga vilken färg man vill ha på sin valp, för det är tydligen det viktigaste.

Ganska tydligt att dem har som en valpfabrik (fast kanske med bättre förhållanden än i t.e.x USA) när man kollar på hur många avelshundar de har som är ute på foder.

Karmatarerskanise
2

#12: jag tar bort länken. Känner inte att vi wka underlätta för dom.

MyCola
1

#14 Jo, bäst så egentligen. Ville inte bli anklagad för att hitta på eller vrida och vända på deras påståenden helt enkelt, därav länkade jag källan till citaten.

MyCola
0

#13 Det hade jag inte lagt märke till tidigare!

Om jag minns rätt hade uppfödaren som vi hämtade vår valp ifrån en tik på foder, och ca 3 avelstikar totalt?

Och nu när man kollar igenom avelsdjuren lägger man även märke till att majoriteten är just röda. Smutsig avel är allt det är.