Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 2131 ggr
Karmatarerskanise
7

Hundar från utlandet

Jag ser allt för ofta hemlösa hundar man tagit hit från andra länder för att dom ska få ett hem här, som omplaceras.

Bara idag var det först en amstaffmix som akut behövde nytt hem, typ idag. I slutet av texten framkom det att dom inte hade tiden henne eftersom dom hade valp också.
Då förstod jag att det säkert redan var en omplacering och frågade. Hon hade haft 2 hem och nu letades ett 3e. När jag frågade vad hon hade för problem så kom det fram att hon var livrädd för tex lampor, glas, tallrikar och så. Gissningsvis svår rädsla eftersom denna ägaren ville bli av med hunden direkt och låta någon annan ta över problemet. Trots att hon älskade hunden sååå mycket. Tyvärr verkade ägaren mer intresserad av att bli av med henne än att hitta rätt ägare, så det blir säkert flytt igen.

Det värsta tycker jag var att dom istället för att lägga sin tid på en hund som behöver hjälp valde att köpa en valp och omplacera den äldre och skylla på att dom inte hade tid för henne.

Nu såg jag en annan annons om en hund från Turkiet som bara varit i Sverige i några veckor 8ch redan hade betat av 4 HEM! Hur är det möjligt att omplacera en hund 4 gånger på n0gra veckor. Först stilts hunden från vännerna i sheltret, upplever en hemsk resa hit och blir sedan en vandringpokal med diverse problem som så klart blir värre av att flytta runt.

Sånt här får mig att vara emot adoption från andra länder. Det är inte humant att göra så. Ta ifrån den den lilla stabilitet som fanns för att bli hemlös här. :(

Båda 2 stora hundar med diverse problem som lätt kan bli farliga utan rätt hjälp. Hoppas innerligt att någon seriös tar dom.

Itchy
6

problemet med hundar från utlandet är att det har blivit en industri, en industri där många sällan bryr sej om vart hundarna hamnar, så länge de får sina pengar för den. och det är på tok för lätt att skaffa en shelterhund, man klickar i stort sett hem den och väntar ett par veckor.
när jag tog emot min första hund Vincent så hade han varit i sverige i knappt en månad, och skulle avlivas ca 12 timmar efter jag hämtade honom för att hon som hade honom tyckte att han behövde för mycket uppmärksamhet (no shit sherlock det är en hund)

min yngre tik valde jag medvetet att ta in från Bosnien då jag vet vilket rent jävla helvete en hund kan ha det där nere, och jag har kontakter som toh hand om min Vincent när han fortfarande fanns där, och som hjälpte mej att hitta rätt hund, och som inte bara brydde sej om adoptionsavgiften, utan verkligen ville försäkra sej om att allt var ok innan.

tyvärr drivs många till de oseriösa aktörerna på "hundmarknaden" då det är billigt i jämförelse att skaffa en gatu/shelterhund jämfört med svindyra svenska blandraser, och på så sätt växer den förbannade industin, men många fattar inte vad de ger sej in på när de klickar hem en sät hund med en snyfthistoria, utan tror att det kommer vara lilla perfekta fido som passar perfekt in i villan & volvon, och inte en potentiellt traumatiserad hund med grova beteendeproblem som kräver mycket jobb och tålamod

You can't spell Bitchy without Itchy

Karmatarerskanise
2

Sorgligt:(

Semlalatte
0

Samtliga av mina hundar är omplaceringar, varav två av dem är utländska via rescueorganisationen.

På senare tid har jag läst ganska många trådar på olika forum där det pratas om importerade rescues som kommer till Sverige med traumabagage av olika slag som om det vore mer standard än undantag. Den bilden delar jag inte.

Däremot vill jag gärna veta vilka dessa organisationer är som verkar skeppa hit och placera ut hundar som dras med beteendeproblematik (motsvarande den som nämns i trådstarten)?

Karmatarerskanise
2

#3: just trauma är ju inget ovanligt bland hemlösa hundar i många länder eftersom hundar behandlas som ohyra på många platser.

Sedan är det inte alltid trauma som gör att folk omplacerar utan saker som icke befintlig rumsrenhet, stress och annat som kommer med när hundar inte är vana vid att bo i ett hem.

Semlalatte
1

#4 Att ha upplevt något potentiellt traumatiskt och att vara traumatiserad är ju dock olika saker.

Om en "adoptör" omplacerar sin hund för att hen upptäckt att den inte är rumsren börjar jag undra om samma person hade agerat likadant om det vore en valp? Och var finns hundförmedlarna i detta? Är det fritt fram att ta sig an en av deras hundar för att sedan lämna den nya ägaren vind för våg, helt utan konsultation eller skyddsnät? Det låter extremt oseriöst!

Karmatarerskanise
1

Klart det är oseriöst. Så blir det tyvärr när det finns pengar att tjäna. Oseriösa poppar upp.

Semlalatte
0

#6: Ja precis, men lösningen på det är tyvärr inte så enkel som att bojkotta utländska adoptioner då oseriösa säljare/köpare finns att hitta överallt.

De organisationer som tar hit hundar för att sedan planlöst placera ut dem hit och dit ska naturligtvis granskas och synliggöras men det är verkligen synd om deras urusla arbete ska tillåtas dra skam över de organisationer som gör ett förbannat bra jobb.

Karmatarerskanise
1

#7: kan inte minnas att jag påstått att lösningen bojkott.

Semlalatte
0

#8: Nej, det säger jag inte heller att du gjort. Du skrev "Sånt här får mig att vara emot adoption från andra länder", vilket jag absolut kan ha förståelse för. Bojkott är något jag skrev lite slarvigt då det ofta pratas i de termerna när temat är import av utländska rescues och fall likt denna hunden tas upp.

Karmatarerskanise
1

#9: okey.

Frågan är om det finns någon lösning. Annat än att involverade går ut med information om vad som är viktigt att hålla koll på när man ska välja organisation.

Herveaux
4

Påstår absolut inte att det här är lösningen men jag skulle hellre skänka bidrag till organisationer på plats som jobbar för en förändrad hundsyn/hantering/lagstiftning i grunden än att adoptera enstaka djur som snabbt ersätts av en ny stackars jycke på sheltret.

Det finns redan så många hundar inom Sverige som söker nytt hem så jag förstår inte behovet av att skeppa in hundar utomlands ifrån.

// Harley

Semlalatte
0

#11: Det är inte ovanligt att rescueorganisationer engagerar sig på plats med just de frågor du tar upp.

Och ja, det är som du säger väldigt många svenska hundar som behöver ett nytt hem men då det inte ett problem som varken dessa organisationer eller omplaceringsköpare är skyldiga till att ha skapat tycker jag inte heller att de/vi behöver känna något ansvar för att städa upp den röran.

Så om jag vänder på frågeställningen; Varför fortsätter uppfödare avla fram fler hundar och varför fortsätter vi efterfråga valpar från uppfödare när våra svenska hundstall är överfulla?

• Redigerat 2020-11-18 19:09 av Semlalatte
Karmatarerskanise
1

#12: eftersom många vill ha en viss typ av hund som är seriöst avlad.

Jag är också mer för att hjälpa hundar på plats.

Herveaux
3

#12: Det är stor skillnad på en köksavlare och en seriös uppfödare.
Kollar man vilka hundraser eller hundtyper som dominerar annonsmarknaden (omplaceringar) ser man snabbt ett mönster.

De/vi som väljer att stödja seriös avel är väl lika lite skyldiga till att ta hand om röran som fulavlare och opålästa köpare ställt till med?

Är man beredd på att ta sig an en omplacering eller en hund med mycket bagage förstår jag inte varför man hellre tar en hund från annat land än en som redan finns inrikes.
Finns flera anledningar att både JBV och SVA avråder från att importera gatuhundar.

// Harley

Semlalatte
0

#13: Vad innebär "seriöst avlad" för dig?

Blir det inte lite märkligt om de som pratar om vikten av att hjälpa utländska hundar på plats/välja svenska omplaceringar inte gör något av det utan istället förutsätter bidra till ökad population inrikes? (Inte riktat till dig personligen utan det är mer något jag tycker mig stöta på väldigt ofta)

• Redigerat 2020-11-18 20:07 av Semlalatte
Herveaux
1

#15: Jag tycker vi börjar gå lite OT här med att diskutera seriös avel kontra import av gatuhundar men okej.

En seriös uppfödare har en plan för sin avel. Det är inte bara en söt hund som borde få bli mamma/pappa utan det finns en vision med kullen att förädla och bevara. Få fram bra hundar av ras X. Man lägger ner tid på att hitta en riktigt bra kombo med sin egen avelshund och gör diverse tester för att säkra god hälsa och mentalitet.

Själv har jag bara köpt omplaceringar. Den ena var en unghund (skotsk hjorthund) som kenneln köpt tillbaka från valpköparen som jag sen köpte från kenneln och den andra var en omplacering (irländsk varghund) vars familj inte skulle kunna ha hund i framtiden (flytt till mindre lägenhet mitt i city, han nytt jobb, hon studier och en baby på väg).

Bättre (enligt mig) att köpa seriöst avlade valpar än att stödja skituppfödning.
Vettigare (enligt mig) att köpa inhemsk omplacering om man vill ta sig an en sådan med allt vad det kan innebära.
Bara för att man själv inte vill eller kan köpa en (svensk) omplacering ser jag inget hyckleri i att avråda från att köpa importerad gatuhund.
De sjukdomar/parasiter som gatuhundar har tagit med sig till Sverige riskerar ju att drabba hela hundpopulationen, oavsett hur eller vart hunden är (upp)född.

// Harley

• Redigerat 2020-11-18 20:40 av Herveaux
Semlalatte
0

#14: När jag skrev uppfödare ingick naturligtvis sk "köksavlare" där, i allra högsta grad. Och absolut finns det en tydlig överrepresentation av oreggat/blandraser bland hundar som omplaceras. Samtidigt har renrasiga hundar enormt mycket högre status även på andrahandsmarknaden och har därför bättre förutsättningar att snabbt få ett nytt hem.

Ja, jag har både en svensk SKK-reggad omplacering och två utländska rescues.

Herveaux
1

#17: Jag skrev bara ut mitt resonemang och min egen tolkning av vad "uppfödare" kan innebära.

// Harley

Karmatarerskanise
1

#15 registrerad avel med uppfödare som arbetar för friska och stabila individer med de egenskaper som rasen ska ha.

Semlalatte
3

#16: Jag har respekt för dessa (seriösa) uppfödare och deras kunskaper
Dock tycker jag det blir svårare och svårare att skilja seriös avel från oseriös, med tanke på hur många renraser ser ut idag. Det räcker liksom att besöka valfri utställning med dessa stånkande trubbnosar, krumma ryggar och djupa rynkor för att vilja vända i dörren. Ren och skär djurplågeri är vad det är och jag begriper inte hur det öht får lov att fortgå?

För att gå tillbaka till ämnet om utländska importer så kommer jag med största sannolikhet vända mig till samma förening som mina två senaste kommer ifrån när det är dags för nästa hund. Allra helst en från samma shelter då dessa hundar enligt min mening är ganska fantastiska.

• Redigerat 2020-11-19 01:50 av Semlalatte
Itchy
0

#12: när jag letat hund har jag först kollat efter svenska omplaceringar, och de flesta har då varit bullhundar eller 10-15 år gamla hundar som omplaceras av många olika anledningar, och alla vill inte ha en sån hund. även hundstallen är svåra att ens få kontakt med, personligen så lämnade jag intresseanmälan på 2 st hundar, med referenser och allt, och hörde inte ens från dom, och då är det ju inte lätt att adoptera från dessa "överfulla hundstall"

You can't spell Bitchy without Itchy

Herveaux
3

#20: I min bok är det inte seriös hållbar avel med hundar som inte kan andas eller där det är "normalt" med halta valpar, svamp i hudveck osv.
Förstår inte att folk stödjer sån avel. 😥

Vill bara förtydliga då många verkar tro att bara för att man förespråkar renraser per automatik då tycker renrasavel är seriös bara för att djuren har stamtavla. Jag har högre krav på en seriös uppfödare än så.

Förtydligande igen. Jag tror ingen som är emot import av gatuhundar har något emot hundarna. Det är industrin och pengakåtheten runt handeln med gatuhundar och slappheten runt riskerna med sjukdomar som kommer med dessa hundar som jag (och många andra) är emot.

Att kalla gatuhundar för "fantastiska" ser jag som en rejäl romantisering av den här typen av hund vilket också troligen är ett bidragande problem till att fler och fler gatuhundar kastas ut i omplaceringskarusellen.
Folk tar sig an en gatuhund för att de vill hjälpa till och det verkar ju vara så "fantastiska" hundar och så blir det inte alls som man tänkt sig när man får hem hunden…så blir det Blocket. 😑

// Harley

Karmatarerskanise
2

#22 Du skriver så klokt :)

Herveaux
2

#23: Tack!

// Harley

Semlalatte
3

#22: Ja, jag håller med där. Jag såg dokumentären Pedigree dogs exposed och blev verkligen äcklad av besattheten av "rent till varje pris".

Och på samma sätt som du inte säger att renrasigt per automatik är detsamma som seriöst avlad så säger inte jag att "gatuhundar" är synonymt med seriösa förmedlare och välbalanserade hundar. Jag blir lika arg och uppgiven som många andra när jag läser om ännu en hund som släpats hit där det bara blivit så jäkla fel i alla led. Det är ett svek mot alla inblandade och det är fullkomligt vidrigt att det får gå till på det sättet!

Inte heller sa jag att "gatuhundar är fantastiska". Jag sa att de hundar jag träffat som kommer ifrån ett specifikt shelter och som förmedlats via den förmedlingen jag köpt ifrån är fantastiska. Det har ingenting att göra med var de kommer ifrån rent geografiskt utan vilka förutsättningar de haft och i vilken miljö de levt i. Hundarna är noga utvärderade och matchningen är proffsigt genomförd. Inför övertagandet säkerställdes det att man var väl förberedd och informerad och utöver det ingår livslång support. Då jag är väldigt nöjd lär jag vända mig dit igen. Hur är det ens problematiskt och/eller bidrar till problemen du tog upp?

• Redigerat 2020-11-19 20:38 av Semlalatte
Semlalatte
0

#21: Nej, det kan jag tänka mig

Karmatarerskanise
2

Såg precis en ny omplacering i en grupp. Valp på 5 månader som kom till sverige den 22 oktober. Behöver nytt hem eftersom hon inte går att lämna ensam hemma… Man blir ju helt matt!!

Herveaux
1

#27: Men för i h-vete! 😡

// Harley

Karmatarerskanise
1

#28: dom hade försökt med allt som grind och leksaker men det gick inte fast det som längst var 4 timmar hon lämnades.

Att ett sådant hem får adoptera är jäkligt illa. Tror f*n att en hund inte är trygg nog för att lämnas redan första månaden i ett nytt hem. Och valp dessutom.

Herveaux
2

#29: Vad synd att det inte finns någon person man kan betala för att vara sällskap till hunden… En sorts vakt till hunden, en hund..vakt… 🙄

// Harley

Karmatarerskanise
1

#30: eller hur!

TatsuOni
1

#29 Jag blir lika förvånad och irriterad, varje gång jag hör folk som förväntar sig, att husdjur ska vara några små självgående gosedjur 😑

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/