Vem är ansvarig?
Lös hund attackerar en cykel som en person cyklar på. Cyklisten råkar köra över en tass. Vem står för vet vård, cyklisten eller hundägaren. Inga skador på cykeln eller cyklisten.
Inte helt hundra, men tror det är hundägaren då hunden inte var kopplad trots att det är lag på det och olyckan inte skulle ha hänt annars. Kan tänka mig att försäkringsbolag skulle anse att ägaren bär det yttersta ansvaret.
Definitivt hundägare - som har ett odelat ansvar för vad som händer när hunden är lösspringande.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2020-10-25 20:03 av Pyttelite
Hundägaren har sin hund lös när denna inte kan kontrollera sin hund. Hunden ifråga rusar iväg och attackerar en cyklist, som tacka gudarna inte blir skadad fysiskt i anfallet och klarar sig undan med cykeln hel, men råkar köra över hundens tass i processen. Har jag förstått det rätt?
Rent juridiskt kan jag inte säga med säkerhet vem som är ansvarig i den situationen, men jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag var hundägaren. Att ens tänka tanken att cyklisten, som blev attackerad av MIN hund när jag brustit i mitt ansvar som hundägare, ska betala veterinärräkningarna för att min hund blev skadad när den anföll finns inte på kartan.
Vill ni ha ett säkert svar bör hundägaren kontakta polisen eller en advokat och förklara vad som hänt. Alla fall är inte likadana och omständigheter kan påverka. Tänker hundägaren försöka kräva cyklisten på pengar för skadan är det troligtvis den vägen dom måste gå oavsett.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#2 & #3 - det var så jag tänkte också, så då var jag inte helt fel ute iallafall.
#3: precis, du förstod precis rätt