Hundar iFokus

Hundar

Läst 544 ggr
ilindh
0

Ni med små hundar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Om två veckor ska jag hämta min lille pomerian/chihuahua kille. ❤️
Min känsla just nu är att jag vill ha honom med mig så mycket det går. Vilket är en fördel med en lite hund, att man kan stoppa ner honom i en väska vid behov. Men hur är kutymen när det gäller hundar i affärer och så? Får man tex gå in på Ica eller Lindex om man har sin lille i en väska på axeln.
Jag är mycket ute och promenerar och behöver ibland gå inom affären, man vill ju liksom inte lämna honom utanför.
Hur gör ni?

Fridaaaa
3

Man ska inte ta in hundar i affären annat än tjänsthundar/blindhundar och så.
Ha hundvakt eller låt bli att handla just då.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mitchika
2

Som Fridaaaa säger. Storleken på hunden spelar ingen roll och inte heller vart du har hunden. Många butiker har djurförbud ur allergisynpunkt och en liten hund är precis lika allergiframkallande som en stor, oavsett som den sitter i en väska eller inte.

När jag var barn och tonåring hade jag en så pass kraftig kattallergi att det räckte med att jag satte mig i en fåtölj där en kattägare hade suttit för att det skulle trigga en reaktion. Allergenerna som ägaren hade i kläderna och det som fastnade i fåtöljen efter att dom suttit där var tillräckligt för att jag skulle reagera.

Jag vet inte hur vanligt det är med en så stark allergi, men jag vet också att det finns bra mycket värre allergier än det jag hade (samt astma som triggas av djur) så jag förstår resonemanget bakom.

Sen så tillåter många matbutiker inte hundar (eller andra djur heller för den delen) av hälsoskäl och hygienskäl. Kraven är så höga att många inte tillåter ens tjänstehundar eller blindhundar därinne, speciellt inte bland livsmedlen.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillagning-hygien-forpackningar/hygien/ledarhund

Det går inte att vara så impulsiv när man är ute med hunden. Du får ta promenaden med hunden och promenaderna till affärer separat. När hunden är valp får du ordna hundvakt eller handlingshjälp, alternativt beställa hem det du behöver.

Klarar hunden aldrig av att vara ensam (vilket är ganska ovanligt, speciellt om du ensamhetstränar den rätt) så får du alltid ordna hundvakt när du ska någonstans. Det kan bli svårt och tufft ibland, men det är så det är att ha hund. Man får göra uppoffringar. :)

Stort grattis till din nya, bedårande valp! Jag hoppas ni får en lång och underbar tid tillsammans. :D

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Karmatarerskanise
3

Mataffärer är ett big no no. Andra butiker har olika regler så det får du kolla upp innan.

Även en liten hund behöver ensam tränas hemma. Hundar är inte välkomna överallt och det ska respekteras.

Livet med hund innebär att man måste planera.

redets
2

Jag jobbar i en secondhand butik och vi har förbud mot hundar och har fått höra några gånger av besökande stockholmare att vi är knäppa då alla affärer i Stockholm tillåter att man tar med hundar.
Jag tror ju förstås inte på dem men har sett småhundar i väskor i matvaruaffärer i Stockholm så de gömmer dem väl när det är personal i närheten. Kan ju omöjligt vara tillåtet. Bara så himla nonchalant.
Det här har vid de tillfällen jag sett det varit minst två personer i sällskap så någon kunde gått ha stannat utanför med hunden.
Jag brukar nämna att det är pga bl.a. allergirisk men då säger de bara att deras hund inte orsakar allergier - suck

ilindh
0

Ok, tack för svar!
Nu var inte tanken att han inte skulle kunna vara ensam, jag ville mest veta hur kutymen var. Har alltid haft stora hundar som givetvis varit hemma eller utanför. Men har aldrig haft en sån liten hund som får plats i en väska- där av min fråga!
Jag är helt ny här, himla tråkig attityd man möts av måste jag säga. Direkt pekpinnar om hur man ska planera och göra uppoffringar.
Jag fick svar på min fråga , så tack, men känns inte som detta är ett forum för mig. Känner mig närmast idiotförklarad om hur jag ska sköta handling mm…
Tack men nej tack!

Karmatarerskanise
2

#5: tråkigt att du tar det så. Jag ser bara informativa inlägg och ingen tråkig attityd.