Hundar iFokus

Hundar

Läst 536 ggr
Juwel34
0

Min hund har bitit

Hej!

Min hund har bitit min kompis när de lekte. Han bet så hårt i handen att min kompis var tvungen att åka in och sy.

Anledningen till att han bet var pågrund av att det var riktigt intensiv lek och han missade leksaken och råkade bita i handen istället.

Vad fan ska man göra? Är det nu man ska börja tänka på avlivning 😟

Karmatarerskanise
10

Självklart funderar man inte på avlivning när det var en ren olycka! Hunden missade leksaken skriver du ju. Då får man bara vara mer försiktig vid lek. Jag får akta mig om vi kampar då min hund kan byta grepp helt plötsligt och kan råka komma åt handen.

Hade den däremot bitit med meningen hade ni fått reda ut varför den kände att den behövde bita. Så om du är säker på att det var oavsiktligt är det ju ingen fara.

• Redigerat 2020-09-11 17:41 av Karmatarerskanise
Juwel34
0

Skönt att höra!! Har bara hört om den biter så ska man avliva 🤨 försökte googla runt lite vad folk tyckte och kom bara fram till att alla tyckte avlivning

Karmatarerskanise
7

Även om hunden hade bitit avsiktligt en gång är det inte avlivning som gäller i första hand. En hund biter av olika anledningar och oftast beror det på att man inte lyssnat på hunden varningar innan. Vanligtvis biter hundar inte utan förvarning.

Men som.sagt. detta var ju en olycka. Tråkigt för din vän. Även tråkigt för hunden som så klart kände oro av reaktionerna.

Säg åt dom som leker med hunden att vara försiktiga :)

Anne.K
2

Biter hunden av misstag vid lek så är det absolut ingen orsak till avlivning. Man får helt enkelt lära sig att leka lite försiktigare med hunden så att man inte råkar ut för sådana olyckor.

Kan bara instämma i vad Nina redan skrivit.

Så jag hoppas verkligen inte du tar sådana drastiska åtgärder för din hund pga. det här. Olyckor händer och inget hunden ska behöva dö för i onödan.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Changrila
7

Avliva för att hunden missade leksaken?! Det tycker jag låter helt absurt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Hedvig60
0

Nej inte avlivnig , Om hunden missade.
Dessutom ska man inte stoja upp hunden för mycket så den blir stressad, då kan den snällaste hund bita