Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 731 ggr
Herveaux
0

Vad är en "sällskapshund"?

I en tråd skrivs det att schäfer kan passa bra som en (aktiv) sällskapshund och i en annan tråd skrivs det att vill man vara aktiv med sin hund (lydnad, spår, jogging- och cykelturer) så söker man då ingen sällskapshund utan en högenergisk vallhund från show-linjer. 🤔

Vad betyder begreppet "sällskapshund" för dig?

// Harley

Herveaux
2

I min värld är en hund en sällskapshund om den inte har som primärt syfte att delta i tjänst eller annat arbete. Assistanshundar, brukshundar, ledarhundar, jakthundar, draghundar, hundar som jobbar med väktare/polis/militär, vallhundar etc är inte sällskapshundar för mig.
En del av dessa lever väl ett aktivt "sällskapshundsliv" när de inte är säsong för deras typ av arbete (jakt och drag främst) men är i grunden ingen sällskapshund.

Sällskapshundar ser jag som ett bredare spektra än bara den klassiska rasgrupp 9 som jag tycker blir missvisande då massor av andra raser fungerar utmärkt som måttligt till väldigt aktiva sällskapshundar. 
För mig kan en sällskapshund vara alltifrån en riktig soffliggare som tycker det är lagom att lufsa i skogen och leta korvsnuttar hemma på gräsmattan då och då till att vara en riktigt energiknippe som älskar att bli aktiverad och utmanad både psykiskt och fysiskt.

// Harley

19Mikaela93
1

Du kan ju gå in och kolla på skk under kategorin sällskapshundar, tror tyvärr ingen av dessa håller min pappas krav - han har en Shih Tzu nu som han får ha i cykelkorgen och dessutom bära på skogspromenader för att hon blir trött… Du kanske ska ta dig en titt där så ser du vad som är sällskapshundar, menar du också att man alltid måste hålla på med det hunden är avlad för? Så tex en Schäfer ska inte brukas som polishund utan endast som herde/vallhund? Retriever raserna ska inte heller användas som familjehund utan bara användas för apportering? Ursäkta att jag är på men känner mig ganska utpekad…

flocken
1

Mina hundar har varit o är sällskapshundar/familje hundar. Har inget intresse av tävling eller ens hårdare träning. Vi går långa promenader, tränar för att det är roligt. Vi hittar på bus. Provar på nya saker. Nu under sommaren har han lärt sig hoppa från bryggan, sitta på paddel bräda när någon paddlar. Han springer bredvid fyrhjulingen. När jag inte vill sitter han på sätet bakom mig. Han är 75 bc/ 25 aussie.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Herveaux
1

#2 Läs #1 så ser du vad jag anser att en sällskapshund är. 
Rasgrupp 9 är inte de enda sällskapshundar som existerar. Lååångt ifrån. 

Jag tycker inte att man ska köpa en jakthund om man inte ska jaga, inte en slädhund om man inte är intresserad av drag och inte en utpräglad vallhund om man inte ska valla. Kort och gott. 
Idag tror jag schäfer är ganska så dåligt material för vallning, men det kan säkert finnas linjer som har kvar de egenskaperna än idag. 

Om du kände dig utpekad i trådstarten så var det inget illa menat från min sida.

// Harley

flocken
0

Annars driver jag hunddagis så mina hundar är slut efter en jobbdag. De är mina bästa vänner och är alltid med mig

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Valpen123
0

En sällskapshund för mig är en hund man som man inte använder till något speciellt syfte/har en speciell uppgift, dvs tävling/tjänst osv. Dock så kan man aktivivera sin sällskapshund, men på en lägre nivå. T.ex. så räknar jag vår hund hemma som sällskapshund fast han inte tillhör rasgrupp 9. Men vi går till hundrastgård, till skogen osv, men blir inte mer än så. Sen så finns det ju även aktiva sällskapshundar som aktiveras mer, men fortfarande på en hobbynivå. Tycker att vissa hundar dock aldrig kommer räknas som sällskapshundar t.ex hundar av bruksraser. Även om dem inte aktiveras speciellt mycket (av någon anledning). Förlåt för lite flummigt svar, men tycker det är en väldigt svår fråga dock om vad som är en sällskapshund och inte.

hemul
1

Det är väl en mix av raser som har varit tänkta som rena sällskapshundar från början och raser som var arbetande hundar från början men sedan blivit sällskapshundar, t.ex. Pudel, antingen för att rasen avlats åt det hållet eller för den förlorat jobbet så att säga, ofta säkert både och. Rasgruppen sällskapshundar, menar jag. Sen kan man ju prata om hur man själv använder sin hund. "Jag har den bara som sällskapshund". Det säger ju inget om vad den egentligen är avsedd för och kapabel till.

aumandan
0

Det var detta jag funderade kring när jag startade en tråd om vad en brukshund var för något, efter att en person på SBK menade att min tyska lilla spets säkerligen skulle orka träna de olika grenar och kunna koncentrera sig lika länge som en stor brukshund kunde, men inte orka lika mycket fysiskt 😄 då började jag också fundera på vad skillnaden på en brukshund och en sällskapshund faktiskt var….hade jag skaffat fel ras?? Men nu känner jag nej det gjorde jag inte. för jag ser min som en sällskapshund eftersom hans syfte är att vara sällskap till mig, även om jag är nyfiken på att utföra olika hundsporter med honom och kanske kanske tävla i framtiden. Dvs även om han inte duger som tävlingshund så frångår han inte sitt syfte av anledningen till vad jag skaffade honom för. all träning och tävling är efter vad han och jag tycker är roligt. Hade jag haft krav på min hund att kunna träna/tävla så hade jag nog skaffat mig en mer arbetsvillig ras. Kanske är så folk tänker med? Dvs det handlar om vilka krav de har samt vad hunden kräver tillbaka för att må bra. Men samtidigt tror jag att det är en svår gräns att dra, där kommer individer in i bilden och så självklart deras genetiska arv.

Rafflan
0

För mig är en sällskapshund en hund som nöjer sig att bara vara med familjen och gå promenader. En hund som inte behöver tränas och jobba, utan är nöjd med att gå en promenad till lekparken och titta på när barnen leker, och busa av sig i trädgården/rastgården. 
Alla hundar kan följa med när man cyklar, träna spår/lydnad/agility, men en sällskapshund mår inte dåligt av att vara utan detta. En aktiv hund mår dåligt när det inte får aktiveras och få utlopp för sina behov.

Sedan finns det individer som avviker från majoriteten i rasen, det finns säkert någon som äger en schäfer som bara vill ligga på soffan och chilla, men man kan inte köpa en schäfer och hoppas på att få en hund som avviker från standarden. 

Om man mer sällskapshund räknar alla hundar som människorna har för att dem vill ha hunden i sitt hem som sällskap. Då gäller det alla hundar utom jakt och draghundar som bor i rastgård dygnet runt.
Även polishundar, tjänstehundar, mm, är ju en familjemedlem, och många behåller dem även när dem pensioneras från jobbat, så man har dem inte bara för jobbet, man har dem för att man vill = sällskapshundar.

JoannaLi
0

Jag anser min prestationsavlade Alaskan Husky vara en sällskapshund 🙈 För mig handlar det nog om en hund som "är nöjd", och som jag inte har några specifika mål med. Scylla ska liksom bara gå i drag några gånger i veckan, så långt och fort som känns kul, i övrigt ska hon bara lulla på och vara go och glad. Samma hund kan ju för någon annan vara, med precis samma mängd aktivering, vara den raka motsatsen mot en sällskapshund. Om jag ska försöka sätta en nål i det så tror jag att för en sällskapshund anpassar jag mig efter den och dess krav, medan en brukshund köper jag så att den ska passa mina krav. Om det är logiskt?

Herveaux
0

#7 …och raser som var arbetande hundar från början men sedan blivit sällskapshundar…
Precis. Så det finns sällskapshundar i rasgrupperna 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 och 10 också. Så att kolla igenom rasgrupp 9 och sen kasta bort tanken på att en "sällskapshund" skulle kunna passa för ett framtida köp blir aningens tokig tycker jag.

Det är också en av anledningarna att jag tycker det är fel att ännu fler raser ska vattnas ur eller delas upp i arbetande och show-linjer för att rasen ska tillfredsställa alla typer av hundägare. Det finns redan så otroligt många olika sällskapsraser så jag har svårt att tro att det verkligen inte finns någon som kan passa en hundspekulant utan krav på arbetande hund.

#8 Lite så jag också tänker, det är oftast lättare att växla upp en hund än att växla ner den i energi-graderna. (Alltså enklare att motivera en hund att jobba lite mer än vad den behöver kontra få en arbetande hund att jobba mindre än den behöver.)
Därför jag blir så fundersam när folk titt som tätt stirrar sig blinda på en högväxlad hund när de själva har krav som en "hobbyhund" klarar av med enkelhet medans en arbetande hund kanske tycker den aktiveringen är i underkant för vad den behöver.
Man behöver inte en brukschampion för att kunna fjällvandra med sin hund liksom… 

Nu börjar jag glida OT här. 
Bara för att vara tydlig så hänvisar jag inte till någon specifik person i det här inlägget utan det är bara en generell betraktelse från folk IRL och olika forum.

// Harley