Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 539 ggr
fancie-
0

Stora hundar i liten bostad

Jag flyttar till en lägenhet på lite över 30kvm, har en brukshund och kommer troligen skaffa en till. Ni som bor litet med stora hundar, vad har ni för regler inomhus? Min nuvarande hund har blivit lärd att vara lugn inomhus, oftast sover hon eller så myser vi tillsammans. Är det viktigaste bara att se till att ha två hundsängar så de får ha varsin egen fredad plats?

Hornslandet
1

Tänker nog inga större skillnader om det vore 30 eller 60+ kvm. Har bott med 3 hundar varav en stor förut på 38kvm, var inga problem.. de har liksom gott om plats att lägga sig ändå. Nu har jag en stor hund i 60kvm, men vi använder oftast bara hälften av lägenheten. 

Att vara lugn inomhus, förutom när jag leker med honom (rätt sällan). Att inte hoppa på bänkar mm. Min hund gillar inte hundsängar utom när han är dyblöt, så tja, tänker inte så mycket på det. Men visst, 2 hundar så hade jag haft varsin! 

Det blir ju en valp som jag förstår det, då tror jag nog de löser det galant :)

fancie-
0

#1 Okej fint, jo upplever samma nu, bor på 52kvm med en stor hund men vi hade absolut klarat oss på mindre. Vi använder ju ändå bara ett rum i taget. Sovrummet i nya bostaden är ändå ett skilt rum så ifall den äldre hunden blir trött på valpen är det enklare att stänga av så hon får vara ifred. Tänker ändå att en valp är ju en valp och behöver få upptäcka osv och det tar ett tag innan den kommer in i rutinerna. Beror ju också på hurudan valpen är.

Lord Vulcan
1

Har 2 schäfrar och en liten blandras på knappt 40 kvadrat. Vi leker lite inne, annars är det mest äta, sova och gosa, inomhus. Leka kan man göra ute. Hade 3 sovplatser innan, men den lille ligger oftast i vår säng, och dom andra 2 på golvet, gärna i hallen, så nu har jag 2. Tycker inte det är några problem med stor hund i liten lägenhet. Det är nog mer en smaksak, för det blir ju lite trängre, hur nära man vill ha hundarna. Jag har dom gärna nästan i knät:)

fancie-
0

#3 Hehe jaa, jag är ju van att bo med djur och som liten sov våra husdjur i min säng. Så att vara nära in på är mer regel än undantag. Kan dock hända att man får förstå att eventuella gäster inte är av samma åsikt.

ipopuma
2

Inga problem här, ibland har vi en malle och en  riesen i lägenheten och är verkligen inga problem. Vi har en hundsäng då riesen bara bor här ibland och de har ju både sängen och soffan att tillgå. Fungerar bra, är lite trångt i sängen (120cm)bara när man sover då vi är 2 personer och 2 stora vovvar men det går