Hur lär ni in ”nej”?
Hej!!! Hur lär ni in ett nej?? För mig ska nej betyda för hunden att han ska genast sluta med det han gör men jag vet inte hur jag ska lära in det. Har en valp på 4 månader och när han gör något han inte får (hoppa upp på en box och bita på blomkrukan) så säger jag nej och försöker få bort honom därifrån men nu har han börjat morra och skälla och bitas när jag säger nej. Han gör samma sak när jag säger nej när han ska hoppa upp på sängen, vilket han aldrig har fått göra! Hur ska jag lära in ett nej utan att han blir sur??
"Nej" i den mening du menar är nog det absolut svåraste du kan lära in en hund. Hundar lär sig kommandon som betyder "gör såhär". Att lära in ett kommando som betyder "gör INTE såhär" är ju nästan stört omöjligt. Fundera istället på vad du kan lära hunden, som faktiskt förklarar vad du VILL att hunden ska göra. Till exempel när han biter i blomkrukan. Det viktigaste är kanske att hunden återvänder till golvet där den inte når krukan? Då kan du lära in "golvet/gå ner", och belöna när hunden gör rätt. Det är mycket mer lättbegripligt, går mycket fortare att lära in, och ger en mycket mer positiv känsla för hunden, dess lärande och dess relation till dig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan detta vara något? Typ lära hunden att vända bort huvudet/lämna föremålet ifråga ifred?
Mvh Linnea
Jag lär hunden att visa underkastelse, både passivt och aktivt. Jag behöver att nej-kommandot ska betyda något känslomässigt för hunden och inte vara ett inlärt trick då jag behöver kunna styra hunden lös i väldigt svåra situationer när den blir lite äldre.
Hunden får därför lära sig att när jag säger till den behöver den bli passiv/stilla, och när jag säger till den i rörelse ska den anstränga sig för att jag ska bli nöjd (aktiv underkastelse). När jag har de två bitarna på plats brukar hunden vara lydig och därmed också kunna ha väldigt mycket frihet.
Jag började med att nej alltid skulle betyda någonting positivt när han var liten, ja typ 4 månader. I vårt fall betyder det ”sluta med det du gör och ta kontakt med mig”. Just eftersom din kille är en bebis så har han inte lärt sig att välja mellan beteenden ännu, han har inte lärt sig kontrollera sina beteenden därför han är så underutvecklad fortfarande. Allt är fortfarande nytt, så det du måste göra är att belöna såfort han slutar med det han höll på med och bli glad. Om du är sträng och han inte förstår vad du menar så lär han sig bara att du är arg på honom vilket han då kommer svara med att tjafsa emot om att han tycker att du är orättvis. När jag sa nej första gångerna till min valp så tittade han på mig och undrade vad jag gjorde. Då belönade jag direkt, för jag fick kontakt. Belöning kan vara många saker, jag har belönat både med godis, med röst men även att min attityd blir mjuk och glad såfort han tittar på mig. Om han gick tillbaka till beteendet efteråt så lockade jag och avledde med ny aktivitet, för att undvika att det blir en ”rutin”. Viktigt att läsa valpens signaler om dom tycker man är för sträng, tex lägger sig ner, slickar sig om munnen, lutar sig bort från dig, gäspar eller kliar sig. Då har du varit för hård och behöver tagga ner. Relationen först. Sen förberedde jag inne så att han skulle göra fel så lite som möjligt, men det är klart man kan inte förebygga allt. Tex gå på bordet får man inte göra här och då gäller det att lära in kommando ”gå ner” och ge godis när de gör rätt de första gångerna, just för att etablera inlärning. Det är först när hunden lärt sig vad vi vill som vi kan smått och sakta ställa krav på den (nyttigt att ha sen när de blir tonåringar, men börja alltid som en relationsbyggande aktivitet när de är små). Jag skulle säga att ha inte mer än någon enstaka regel eller två hemma för valpen när den är så liten. och träna på kontakt, för den kommer definitiv lyssna på dig ju mer värdefull du visar dig vara. Säg hundens namn 5x och ge liten godis varje gång, upprepa flera gånger om dagen. Nej ska alltid betyda något positivt, den ska skifta fokus till dig och då bjuder du på något. Sen när den blir äldre och har bättre självkontroll och blir mer medveten över sina beteenden så kan du börja ställa krav allt eftersom, först när den blir 5,5-6 månader eller senare om det är en större hund som är senare i utvecklingen.
Mina hundar (5 och snart 8 år gamla) kan inte ordet "nej". De har inte en aning om vad det betyder.
Däremot så är de duktiga på att ta kontakt med mig när jag säger deras namn, vilket gör att om de tex är på väg att stjäla något från bord eller liknande, så kan jag ropa på dem, säga åt dem att göra något annat och berömma att de gör det. Om de flera gånger försöker göra en specifik sak, och jag varje gång avbryter dem och belönar ett annat beteende, då slutar de efter ett tag att ens försöka göra det "förbjudna", de lär sig att det inte är någon idé och att det finns bättre saker att göra.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Mina 2, (10 och 6 år), vet definitivt vad nej-nej betyder.
Tack snälla för era svar!! Jag fick verkligen ett helt annat perspektiv på vad ”nej” kan betyda! Kommer försöka jobba ännu mer på vår relation, ni har helt rätt! Hellre att man bygger en bra relation med hunden istället för att hamna i konflikt hela tiden. Jag tror nog att jag blev mest rädd när jag sa nej och han börja morra och säga ifrån, men jag tror också det handlar om att han inte riktigt vet vad jag vill ha från honom när jag säger nej och då kan han tycka att jag är orättvis och konstig som blir arg. Tack snälla #4 för riktigt bra tips!!! #3 hur lär du in hunden att bli passiv/stilla när du säger till? Vill gärna ha tips så att jag vet hur jag ska göra. :) Tack snälla alla andra! Uppskattar er!
#7 Det gör jag med attityd och genom att vara dominant gentemot min hund, det är inte positivt inlärt som många andra här väljer att göra. Jag vill att hunden ska tänka "ooops det där blev fel" och hejda sig. Men det ska tilläggas att jag har hundar som är mycket högt i drift, högt i jaktlust, mycket kamplust och med allvar och de ska fungera både i vardagen och i träning samt tävling, så jag ställer högre krav än vad gemene man behöver göra.
#8, tippar då också på att dina hundar är ganska förarveka? Det finns ingenting som säger att en person inte behöver ha extremt(!) god lydnad på sina hundar bara för att de tränar in saker och ting med positiva metoder, eller något som säger att hundarna inte har speciellt mycket drifter eller så.
Mina hundar tex, de försöker jaga även när de brutit ben (jag har tyvärr sett det med egna ögon). Att då korrigera bort lusten att jaga, det går inte. Förut när jag försökte, då resulterade det enbart i hundar som tyckte att jag var dum i huvudet och nästan drog omkull mig när de var i koppel och fick syn på något enligt dem lockande byte. När jag istället ändrade taktik och började med skvallträningsinspirerat sätt kombinerat med inkallingsträning (med positiva metoder), då plötsligt kunde jag få dem att komma till mig även om det ploppade upp en hare framför näsan på dem när de var lösa.
(och nej, mina hundar jagar inte "för skojs skull" eller för att det råkar vara roligt att skutta efter vilt. De jagar för att de vill döda viltet.)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#9 Har haft allt från veka till alldeles för hårda hundar, tränar dom på samma sätt men hunden styr hur bestämd jag behöver vara. Jag säger inte att folk som tränar på annat sätt inte behöver ha lydnad eller att andra sätt inte fungerar. Jag säger heller inte att man kan korrigera bort jaktlust hos en hund. Jag har bara svarat på hur jag gör med mina hundar.
Utöver dessa två skolor med dominant versus positiv träning så tillhör jag den tredje - galningarna. Min hund förstår "NO" men tar det inte alltid på allvar så vill jag verkligen att hon ska lyssna, t.ex när hon är för nära min mat, så morrar jag helt enkelt åt henne. Det kräver ju att man inte bryr sig så mycket om vad andra tycker men på de hundar jag haft har det varit jäkligt effektivt 😂