I vägen när man lagar mat
Hur lär man en hund att inte vara ivägen när man lagar mat? Min hund svansar efter mig när jag håller på i köket och det kan bli rätt jobbigt då man inte kan röra sig som man vill för att man inte vill trampa på hunden eller tappa varm mat på den, jag brukar be honom lägga sig ner på köksgolvet så att han är ur vägen men efter någon minut står han framför mig igen.
Vi använde kommandot "gå och lägg dig" och pekade på ett ställe i rummet där hunden fick ligga när vi gjorde saker där han bara var i vägen.
Stolt ägare till tre La permer
Det är bara att träna stadga på hans plats och inte belöna när han svansar efter dig, dvs inte ge honom smakprov av det du lagar.
Förstärk det du vill ha, släck ut det du inte vill ha. Visa hunden ett beteende du är nöjd med, tex ligga ner, gå ut ur rummet. Belöna sporadiskt så länge hunden utför rätt beteende. Låt inte hunden utföra det ickeönskvärda beteendet.
En grej som en hund jag hade lärde sig mer eller mindre av en slump var "gå ut!" D.v.s. lämna rummet, hålla sig på andra sidan tröskeln. Det visade sig vara väldigt användbart i olika situationer och nåt jag kommer att ta med mig.