Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1232 ggr
tortoise
0

Vill ha tips på hundras

Hej! Vi funderar på att skaffa en till hund. I nuläget har vi en chihuahua/pekingese, hane. Familjen består i övrigt av mig själv och två barn, 7 resp snart 5 år gamla. Vi bor centralt i en 4:a. Jag har fem minuters gångväg till jobb och kommer rasta hundarna på min matrast. Det vi söker är en hundras med följande egenskaper: Lugn Tyst Liten ( ca 8 kg) Gör inget om det krävs lite pälsvård. Barnen vill gärna ha en Pudel men jag vet inte om det skulle vara en ras som passar oss. Kom gärna med förslag 🙂

Retriever456
0

”Lugn” och ”tyst” kan de flesta hundar vara beroende på uppfostran och aktivering. Mops?

lizton
0

Någon av bichonraserna kanske?  Bolognese är en lugn och stillsam ras. Många småhundar är ganska skälliga , så det krävs en hel del av ägaren  för att de inte ska skälla så mycket.

En sammanställning av de olika bichonraserna  här:

https://bichon.ifokus.se/articles/4df24fd6d4ebea3afc000237-skillnader-och-likheter-mellan-bichonraserna

Cert
0

Pudel är en väldigt trevlig ras

Retriever456
0

Skulle du kunna beskriva hur en vanlig vecka skulle se ut för hunden? Tex hur mycket motion o aktivering den skulle få per dag? Hur mycket får den nuvarande hunden?

tortoise
0

#3 ja jag ska kolla mer på Pudel, men det verkar vara svårt att få tag på pudlar nu? Har hört att det är långa köer hos de flesta uppfödare, men hoppas på att kanske ha tur ändå… # 4 en dag i våran nuvarande hunds liv ser ut så här: Morgonpromenad. Sedan hemma själv 4 timmar, lunchpromenad. Hemma 3 timmar. Eftermiddagspromenad/ utflykt med barnen till lekplats eller hundrastgård. Hemma-mys, kvällspromenad. När jag jobbar kväll blir det en långpromenad på morgonen och lunchen samt endast 3 timmar " självtid" och kvällspromenad. På helger blir det långpromenad eller åka med på familjens aktiviteter/ utflykter. Aktiviteter som vår hund tycker om är att leta upp mat i hemmet samt nosework utomhus och att leka apport med barnen och enkla lydnadsövningar.

tortoise
0

#1 vår hund har faktiskt varit "bästis"med en mops..ska faktiskt läsa lite mer om mopsar, det kan vara en ras för oss. #2 Bichon har jag också funderat på

Kalli
5

När det gäller mops ska man vara medveten pm att det är en väldigt sjuk ras som kan bli dyr både i försäkring och veterinärvård.

Oklartliv123
3

#6 Köp ingen mopsvalp isånnafall utan ta en omplacering. Stötta inte aveln av den hemska rasen.

Karmatarerskanise
0

#8 Det är ingen hemsk ras. Det är en jäkla skillnad på aveln och på rasen.

Och jag anser att man bör stödja aveln, genom uppfödare som jobbar på att få bort missbildningen i svalg, trånga nosgångar och hudallergier.

Det är en underbar ras så stötta seriösa uppfödare som jobbar för att få den frisk.

Clopper
5

Jag håller med om att hålla sig borta från mops. En enormt sjuk ras, finns inga friska mopsar oavsett hur "seriösa" uppfödarna är. Tyvärr ligger realiteten i att även om man försöker avla dom "friskare" är dom fortfarande enormt sjuka. Det är inte rasen som är hemsk, men aveln och människor som av egoistiska orsaker avlar fram och köper sjuka djur för att behaga vårat öga…

Clopper
0

Skulle definitivt rekommendera Pudel eller bichon, roliga små hundar 🥰

Karmatarerskanise
0

#10 JO det finns friska men dom är tyvärr ovanliga. Har själv träffat på utställning. Så det är felaktigt påstående.

Clopper
3

#12 vad innebär din definition av friska?

Karmatarerskanise
0

#13 Det ser du i mitt tidigare inlägg.

Hornslandet
0

#1 Visst, men det skiljer ändå väldigt mycket i det avseendet mellan olika raser.

Retriever456
0

#15 jo självklart absolut, menar bara att med rätt motion, aktivering och träning till tex en Pudel så kommer den vara lugn och tyst, sen vet jag inte exakt vad ts menar med lugn och tyst, det är olika från person t person.

Retriever456
0

#15 jo självklart absolut, menar bara att med rätt motion, aktivering och träning till tex en Pudel så kommer den vara lugn och tyst, sen vet jag inte exakt vad ts menar med lugn och tyst, det är olika från person t person.

Cert
1

Angående kö hos uppfödare… ja, kanske. Bra hantverkare har också kö. Akta dig för de utan kontakt med köpare eller som inte visar intresse för sina valpar. 👍